شناسه خبر:77802
1402/10/11 10:21:58

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل امور عشایر استان ایلام با اشاره به حضور دو هزار خانوار عشایری مهمان در این استان، گفت: سالانه حدود چهار هزار کیلومتر از راه‌های عشایری استان توسط عوامل راهسازی، مرمت و بازسازی می‌شود.

محمدجواد خانزادی روز یکشنبه اظهار کرد: استان ایلام دارای دو هزار و 600 کیلومتر راه عشایری در مناطق ییلاقی و قشلاقی است که عشایر استان و مهمان از این ایل‌راه‌ها تردد می‌کنند.
 

وی با بیان اینکه بیشتر مناطق عشایری استان در مناطق کوهستانی این استان متمرکز شده است، افزود: عمده مشکلات ما در حوزه راه‌های عشایری مربوط به مناطق کوهستانی از جمله آبدانان، برخی از مناطق دهلران و برخی از مناطق چوار بوده که هم اکنون بازسازی و مرمت تمام راه‌های عشایری استان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام با اشاره به اینکه سالانه حدود چهار هزار کیلومتر از راه‌های عشایری توسط عوامل راهسازی و با استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی در استان مرمت و بازسازی می‌شود، ابراز کرد: راه‌های عشایری از نوع درجه سه هستند و معمولا از ابنیه فنی مناسب و پل برخوردار نیستند و شن‌ریزی نشده اند.

خانزادی گفت: معمولا این راه‌های عشایری در فصل بارندگی و زمستان بر اثر بارش‌ها دچار آسیب می‌شوند، البته در این فصل، کمیته بحران در این خصوص در امور عشایری تشکیل می‌شود و اکیپ‌های راهسازی در مناطقی که نیاز باشد به سرعت حضور پیدا کرده و نسبت به بازگشایی راه‌های عشایری اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این اداره کل سه دستگاه ماشین‌آلات راهسازی در اختیار دارد، گفت: این تعداد به طور قطع جوابگوی نیاز ما در حوزه مرمت و بازسازی راه‌های عشایری نیست اما از توان و ظرفیت بخش خصوصی نیز در این زمینه استفاده شده و تلاش می‌شود که مشکلی در زمینه راه‌های عشایری در استان به وجود نیاید.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام با اشاره به اینکه بیش از بر دو هزار خانوار عشایر مهمان نیز در مناطق مختلف استان به ویژه مناطق گرمسیری از این راه‌های عشایری استفاده می‌کنند، افزود: تمام توان و تلاش همکاران ما در این اداره کل بر این است که با استفاده از تمام امکانات و به‌ویژه بهره‌مندی از بخش خصوصی و ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی استان، مشکلی در این زمینه برای عشایر استان به وجود نیاید.

استان ایلام دارای 9 هزار خانوار عشایری با 60 هزار نفر جمعیت بوده و یک میلیون و 400 هزار رأس دام سبک و سنگین در اختیار دارند.

 

 

شناسه خبر 77802