شناسه خبر:77742
1402/10/10 11:54:35

سپهرغرب-گروه جوانی:سیگارهای الکترونیکی ابتدا به عنوان ابزاری برای کمک به ترک سیگار معرفی شدند اما حالا با گذشت چند سال از عرضه این محصولات و فراگیری گسترده آنها میان کودکان و نوجوانان به ویژه در اروپا و آمریکا، کارشناسان «سازمان جهانی بهداشت» نسبت به آسیب‌های جبران‌ناپذیری که این وسیله بر سلامت مصرف‌کنندگان می‌گذارد، هشدار می‌دهند و خواستار اقدام فوری برای کنترل استفاده از آن شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در خصوص مضرات استفاده از این وسیله تاکید کرده است: سیگارهای الکترونیکی در ابتدا به عنوان ابزاری برای ترک سیگار و سایر محصولات دخانی معرفی شدند اما تحقیقات مختلف و ادامه‌دار نشان می‌دهد که ویپ‌ها و پادها برای ترک مصرف دخانیات موثر نیستند و درعوض، شواهد نگران‌کننده‌ای در مورد اثرات نامطلوب آنها بر سلامت مصرف‌کنندگان به دست آمده است.

در حال حاضر فروش و عرضه سیگارهای الکترونیکی در بازار آزاد مجاز شناخته می‌شود و این وسیله در بسیاری از کشورها به صورت گسترده‌ای در دسترس جوانان قرار گرفته است. البته 34 کشور در جهان، فروش سیگارهای الکترونیکی را ممنوع اعلام کرده‌اند اما در مقابل 88 کشور دیگر جهان «حداقل سن مصرف» برای خرید سیگارهای الکترونیکی ندارند و 74 کشور دیگر نیز هیچ مقرراتی برای عرضه این محصولات وضع نکرده‌اند.

دکتر «تدروس ادهانوم قبریسوس»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این رابطه گفته است: در حال حاضر کودکان و نوجوانان در سنین پایین در دام مصرف سیگارهای الکترونیکی افتاده‌اند و ممکن است که این نسل به نیکوتین گره بخورند. من از کشورها می‌خواهم که برای محافظت از شهروندان خود، اقدامات سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از مصرف سیگارهای الکترونیکی به کار بگیرند به ویژه برای فرزندان و جوانانشان.

سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین و بسیار اعتیادآور هستند که برای سلامتی بسیار مضر است. در ابتدای عرضه این محصولات، اثرات طولانی مدت مصرف آنها به‌ طور کامل شناخته شده نبود اما حالا ثابت شده که این محصولات دخانی، باعث تولید مواد سمی در بدن می‌شوند که برخی از این مواد سمی سرطان‌زا هستند و برخی دیگر از آنها خطر ابتلا به اختلالات قلبی و ریوی را افزایش می‌دهند.

مصرف سیگارهای الکترونیکی همچنین می‌تواند بر رشد مغز تأثیر سوء بگذارد و منجر به اختلالات یادگیری در جوانان شود. قرار گرفتن جنین در معرض دود حاصل از استفاده از سیگارهای الکترونیکی هم می‌تواند بر رشد جنین در زنان باردار تأثیر منفی بگذارد.

شماری از شبکه‌های اجتماعی و همچنین اینفلوئنسرها، جوانان را تشویق به استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌کنند و این محصولات که بیش از 16 هزار طعم مختلف دارند، کودکان را هدف قرار می‌دهند.

هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به تبلیغات فریبنده سیگار الکترونیکی برای خردسالان

برخی از این محصولات در تبلیغاتشان از شخصیت‌های کارتونی هم استفاده می‌کنند که دارای طرح‌های به اصطلاح شیک و جذابی هستند و برای جوانان از جذابیت برخوردار است.

دکتر «رودریگر کرچ»، مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت نیز در این رابطه می‌گوید: میزان استفاده از سیگارهای الکترونیکی توسط کودکان و جوانان به طرز نگران‌کننده‌ای به ویژه در برخی کشورها افزایش یافته و این میزان مصرف حتی از بزرگسالان هم فراتر رفته است.

بررسی‌ها در مناطق شش‌گانه سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که کودکان 13 تا 15 بیشتر از بزرگسالان از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند. در کانادا، میزان استفاده از سیگار الکترونیکی در بین افراد 16 تا 19 ساله در بازه زمانی بین سال‌های 2017 تا 2022، به دو برابر رسیده و در انگلیس، شمار جوانان مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی در سه سال گذشته به سه برابر افزایش یافته است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض تبلیغات سیگارهای الکترونیکی در رسانه‌های اجتماعی هرچند هم که کوتاه باشد، تمایل به استفاده از این محصولات و همچنین ایجاد نگرش مثبتِ کاذب نسبت به استفاده از این محصولات را افزایش می‌دهد.

نتایج مطالعات مستمری که انجام شده نشان داده جوانانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند در زندگی آینده خود تقریباً سه برابر بیشتر از افراد دیگر، تمایل به سیگار کشیدن پیدا کرده‌اند.

در مجموع به نظر می‌رسد که جلوگیری از شیوع روزافزون مصرف سیگارهای الکترونیکی در میان جوانان و اعتیاد به نیکوتین، نیازمندِ در پیش گرفتن رویکردی جامع برای کنترل دخانیات و همچنین انجام اقداماتی فوری و به‌موقع است.

 

شناسه خبر 77742