شناسه خبر:77670
1402/10/7 11:23:32

سپهرغرب؛ گروه خبر، سمیرا گمار: نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: سپهرغرب در پیگیری مطالبات مردمی، موفق است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز گذشته با حضور در تحریریه گروه خبری سپهر ضمن قدردانی از فعالیت رسانه‌ای روزنامه سپهرغرب در پیگیری موفق مطالبات مردمی، ابراز کرد: یکی از انتظارات ما از رسانه‌ها در استان، مطالبه‌گری است. بنده غالباً تلاش می‌کنم مسائلی که مردم با آن مواجه هستند را مطرح کنم، البته مسائل هم روشن است؛ به‌واقع رسانه‌ها باید با پیگیری مستمر امور و شناسایی مسائل و مشکلات، به حل آن‌ها کمک کنند.

وی در این نشست صمیمانه با اشاره به اینکه نقش رسانه‌ها در تحقق مطالبات مردمی شاید پُررنگ‌تر از ستاد امر به معروف است، عنوان کرد: مسائلی که بنده در مواضع مختلف مطرح می‌کنم، جناحی نیست؛ انتقاد را هرجا لازم باشد، عنوان می‌کنم و اعتقادم این است که نگاه سیاسی به معنای سیاست‌زدگی در انتقادات، حاکم نباشد.

* تذکر به مسئولان به معنای دخالت نیست

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه کار ما دخالت در امور مسئولان اجرایی نیست، تصریح کرد: گاهی مسئولی ضعف دارد که باید تذکر دهیم و این مورد را با تذکر، تقویت کنیم؛ البته این تذکر به معنای دخالت نیست.

* در استان همدان در عملیات تشکیلاتی رسانه‌ای، ضعف داریم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی سپس با طرح این سؤال که ما به چه میزان از ظرفیت رسانه‌ها استفاده می‌کنیم؟ توضیح داد: ظرفیت شما بسیار زیاد است، اما مسئله این بوده که ما در استان در عملیات تشکیلاتی رسانه‌ای، ضعف داریم و اگر تشکیلاتی نباشد، رسانه به هدف خود دست پیدا نمی‌کند. ما باید یاد بگیریم با هم‌افزایی، کار تشکیلاتی منسجم داشته باشیم که بتواند به حل مسائل مردم کمک کند.

وی تأکید کرد: بنده انتظار دارم رسانه‌ها تشکیلاتی عمل کنند و جریان‌سازی شکل بگیرد تا بتوانند مشکلات را حل‌وفصل کنند؛ اقدام پراکنده پاسخ مثبت و مؤثر نخواهد داد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان سپس به شورای فرهنگ عمومی پرداخت و با این بیان که شورای مذکور ظرفیت بسیار خوبی است اما ضعف‌هایی هم دارد، تشریح کرد: شورای فرهنگ عمومی یک نهاد پُرظرفیت، اما نیازمند اصلاح است. یکی از مشکلاتی که باعث شده شورای فرهنگ در مدیریت فرهنگی استان نتواند ایفای نقش کند و اگر شورای فرهنگ را حذف کنید هیچ تغییری در مدیریت فرهنگی استان رخ نمی‌دهد، این است که دبیرخانه نیروی کافی برای انجام کار ندارد؛ شاید اثربخشی شورا 10 درصد است و 90 درصد فضای فرهنگی استان، اصلاً متأثر از شورای فرهنگ عمومی نیست که حذف آن بخواهد مشکل‌ساز باشد!

* پیشنهاد من به‌کار گرفتن پنج نیروی تمام‌وقت در دبیرخانه بود و نه یک نفر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ادامه داد: کل جلسات شورا طبق آیین‌نامه 12 جلسه یک‌ساعته است، مگر با این تعریف می‌توان به وضعیت خوبی در فرهنگ رسید؟ بنابراین تأکید بنده این است که ما نیاز به دبیرخانه قوی داریم؛ دبیرخانه باید کار را پیش ببرد و نه صحن عمومی. وقت زیادی برای سندنگاری صرف شد، اما چون دبیرخانه توان انجام کار ندارد، امور پیش نمی‌رود. پیشنهاد من به‌کار گرفتن پنج نفر نیروی تمام‌وقت در دبیرخانه بود و نه یک نفر؛ به‌واقع ما پشتوانه‌ای که بتواند کار را پیش ببرد، نداریم.

* تعلل دوساله در ابلاغ یک آیین‌نامه!

وی متذکر شد: علت اینکه توقعات ما از شورای فرهنگ عمومی برآورده نمی‌شود آن بوده که فرآیند ناقص است؛ مسئله بعد آیین‌نامه بوده که در دولت قبل نهایی شده، اما دو سال است ابلاغ نشده! با وجود اینکه همه بندهای آن الزام‌آور است و اگر ابلاغ شود، کار با قوت بیشتری پیش می‌رود. در آن صورت اگر دستگاهی هم در انجام وظایف خود قصور کرد، می‌توان به نهادهای نظارتی گزارش داد و بسیار قدرتمند ظاهر شد.

* کسانی که در شورای فرهنگ شرکت می‌کنند، باید درک صحیحی از فرهنگ داشته باشند

امام‌جمعه شهر همدان بر این نکته نیز تأکید کرد که کسانی که در شورای فرهنگ شرکت می‌کنند، باید درک صحیحی از فرهنگ داشته باشند و ای‌بسا گاهی این درک وجود ندارد و سخنان خود را در این بخش خاتمه داد.

* عملکرد ستاد امر به معروف در استان مثبت و رو به جلو است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی سپس به تشریح مختصر فعالیت ستاد امر به معروف در استان پرداخت و با ابراز خرسندی از فعالیت آن، گفت: ستاد در برخی عرصه‌ها موجب تغییرات عمده شده؛ در دوره‌ای رتبه کشوری‌ همدان 28 بود، اما اخیراً برنامه جامع ما در کشور حائز رتبه نخست شد. بسیاری از مسائل از این طریق پیگیری و موجب تغییر شده، اما اطلاع‌رسانی نمی‌شود‌؛ درمجموع عملکرد ستاد رضایت‌بخش است، اما باز هم جای کار دارد.

* مدیران دستگاه‌های اجرایی از نیروهای مردمی در پیشبرد امور خود استفاده کنند

وی با بیان اینکه بنده دستگاه‌‌ها و توان آن‌ها را در استان می‌شناسم، ابراز کرد: به‌جد معتقدم کار با مردمی‌سازی پیش می‌رود؛ دستگاه‌ها باید از گروه‌های مردمی استفاده کنند. همچنین ارگان‌ها می‌بایست از ظرفیت‌های مغفول تعطیل‌مانده خود در جهت خدمت به مردم نیز بهره ببرند. برای مثال بهزیستی امکانات فراوانی دارد که می‌توان آن‌ها را در جهت ازدواج آسان به‌کارگیری کرد؛ یک گروه جهادی طی 6 ماه با یک میلیارد تومان هزینه، یکی از امکانات بهزیستی را به یک فضای خوب تبدیل کرد، درحالی که پیمانکار ظرف چندسال و با چند برابر هزینه‌، همان کار را انجام می‌داد؛ بنابراین باید ظرفیت نیروهای مردمی را به رسمیت بشناسیم و از آن‌ها استفاده کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در ادامه افزود: من بارها گفته‌ام دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت گروه‌های جهادی استفاده کنند، اما چون ما در مردمی‌سازی سازوکارها را نمی‌شناسیم، آن را به‌طور کلی کنار می‌گذاریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی سپس به موضوع حجاب و عفاف پرداخت و با تبیین آن، مطرح کرد: درحال حاضر به عقیده بنده، نباید در مواجهه با بدحجابی عصبانی شد، عصبانیت و لجبازی مضر است؛ اما می‌شود با رفتارهای مسالمت‌آمیز، تذکر داد. به‌واقع در این ارتباط باید سیاست‌های ما روشن باشد که نیست؛ بنابراین درحال حاضر بهترین کار این است که نیروهای مردمی وارد میدان شوند. ما باید مخاطبان خود که عمدتاً دختران جوان و نوجوان هستند و در یک فضای ذهنی و تربیتی خاص رشد کرده‌اند را درک کنیم؛ نمی‌توانیم او را با یک فرد مسجدی مقایسه کنیم، باید نیازها و توقعاتش را بشنویم و بدانیم مسئله اصلی چیست.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه ما در شرایط فعلی نیاز به تبلیغ مسئله حجاب داریم و نه امر به این معروف، بیان کرد: بنده به‌جد معتقدم جامعه ما نیاز به گفت‌وگو دارد، ما وقتی حرف می‌زنیم، متوجه می‌شویم اشتراکاتمان زیاد است؛ چون گفت‌وگو نمی‌کنیم، اختلافاتمان بیشتر به چشم می‌آید و دشمن هم همین اختلافات اندک را برجسته می‌کند. اگر گفت‌وگو شکل بگیرد، خیلی از مسائل حل‌وفصل خواهد شد؛ آموزش‌وپرورش نقش ویژه‌ای در این خصوص دارد و پایه شکل‌گیری فضاهای گفت‌وگویی سالم است.

* ما برای پیشبرد اهداف انقلاب آماده‌ایم

حسین صادقیان، مدیر تحریریه سپهرغرب نیز با بیان اینکه گروه خبری سپهر آمادگی کامل خود را برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اعلام می‌کند، گفت: درحال حاضر ما پرونده ویژه‌ای برای انتخابات باز کرده‌ایم و این موضوع را در گفت‌وگو با کنشگران و صاحب‌نظران بررسی می‌کنیم که نتایج آن روی خروجی رسانه قرار می‌گیرد.

* گروه خبری سپهر سه رسانه تخصصی دارد

صاحب‌امتیاز روزنامه سپهرغرب نیز در این نشست صمیمانه با بیان اینکه مجموعه ما سه رسانه دارد، عنوان کرد: روزنامه سپهرغرب، هفته‌نامه سپهرپیام و پایگاه خبری فرایش فعالیت خود را در بخش‌های تخصصی فرهنگی، اجتماعی و زنان و خانواده در غرب کشور دنبال می‌کند.

مسعود جواندل خاطرنشان کرد: 25 نفر به‌صورت مستقیم در همدان ذیل این گروه خبری فعالیت رسانه‌ای دارند و در استان‌های دیگر نیز دفاتر نمایندگی وجود دارد.

وی سپس با ابراز قدردانی از حضور نماینده ولی‌ فقیه در تحریریه سپهرغرب، یاد و خاطره مرحوم مهدی کاشی را گرامی داشت و گفت: رسالت معنوی ما با مردم بودن است و این راه را تا جایی که در توان داریم، ادامه خواهیم داد.

* سپهرغرب هرجا نیاز باشد، میدان‌داری می‌کند

سردبیر روزنامه سپهرغرب نیز عنوان کرد: ما حسب وظیفه خدمت‌رسانی در عرصه انقلاب، مناسب با فضای موجود، فعالیت می‌کنیم و پیرو این مسئله علاوه‌بر فضای مکتوب، فضای مجازی را نیز با قدرت شکل داده و هر روز با یک یا دو اثر تولیدی ویدئویی تخصصی، در خدمت مردم هستیم.

زهره پوروهابی با تأکید بر اینکه فضای تولیدی رسانه‌ای ما مبتنی بر رفع مشکلات جامعه است، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم علاوه‌بر اینکه منعکس‌کننده مشکلات و گره‌گشا باشیم، با جریان‌سازی کار را تسهیل کنیم.

وی سپس تصریح کرد: گاهی اوقات سوژه را خود مردم برای ما می‌فرستند؛ روستای نهران، جاده‌های روستایی نهاوند و مواردی از این قبیل با اعتماد و پیگیری مردم به ما منعکس، پیگیری و مشکلات آن‌ها رفع شده است که از این بابت خداوند را شاکریم که مورد وثوق اقشار مختلف مردم هستیم.

سردبیر روزنامه سپهرغرب سپس به ویژه‌نامه جاودانه‌ها برای کنگره هشت‌ هزار شهید استان همدان اشاره کرد و توضیح داد: لطف خدا شامل حال مجموعه ما شد و کلیه آثار تولیدی نشریه جاودانه‌ها طی چندماه، حاصل تلاش همکاران ما بود. ما در این بخش بر حسب احساس نیاز وارد میدان شدیم و اکنون نیز انتخابات را محور قرار داده و درحال پرداختن به این موضوع هستیم.

پوروهابی در پایان سخنان خود انجمن صنفی مدیران رسانه را مولود مبارک سپهرغرب خواند و گفت: این مجموعه در پنجمین سال فعالیت خود قرار دارد و درحال ارائه خدمت‌ به اصحاب رسانه است و در این بخش نیز فعالیت‌های خود را با قوت پیش برده و خواهیم برد.

 

شناسه خبر 77670