شناسه خبر:77579
1402/10/6 10:27:35
در پی تعطیلی بازار طلافروشان همدان اعلام شد:

از خریداران طلا مالیات نمی‌گیریم

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با تأکید بر اینکه خبر دریافت مالیات 25 درصدی از طلا ناصحیح است، گفت: اجرای قانون سامانه جامع تجارت ارتباطی با مالیات ندارد.

وجیه‌الله ذکوری با اشاره به تعطیلی بازار طلافروشان همدان، اظهار کرد: تعطیلی بازار طلا موضوعیت ندارد و راهکار هم این نیست.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه خبر ناصحیح مبنی بر اینکه «از خریداران طلا 25 درصد مالیات گرفته شود» منتشر شده است، تصریح کرد: مالیاتی از خریداران طلا دریافت نخواهد شد.

ذکوری با تأکید بر اینکه ثبت کد ملی خریداران طلا هیچ الزامی ندارد، یادآور شد: طلافروشان می‌گویند سامانه جامع تجارت اجرا نشود که این موضوع اصلاً به مالیات ارتباطی ندارد.

وی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت یک قانون بوده و لازم‌الاجرا است، اظهار کرد: اجرای سامانه جامع تجارت به صنوف آموزش داده شده و طی پاییز امسال بیش از صدها کلاس برگزار و 26 هزار نفر ساعت آموزش داده شده؛ هچنین زیرساخت‌های آن ایجاد شده و قانون از اول دی‌ماه قابل اجرا است.

ذکوری با اشاره به اینکه هیچ نوع مالیات جدیدی وضع نشده است، تصریح کرد: پایانه فروشگاهی باید اجرا و همه اطلاعات در سامانه ثبت شود؛ به‌طوری که فروشندگان باید فاکتورهای فروش را از طریق پایانه فروشگاهی ارسال کنند.

وی تأکید کرد: اصل طلا و جواهرات و پلاتین مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نیست و تنها کارمزد و سود فروشنده مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شود؛ ضمن اینکه برای طلافروشان فاکتورهای اختصاصی ایجاد شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه هیچ قانون و مالیات جدیدی وضع نشده است، افزود: فروشندگان باید فاکتور را براساس الگوی اعلامی ارسال کنند و آموزش‌های لازم هم گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد درک سختی از قانون دارند که قابل توضیح است، درباره فروش طلا به‌صورت امانی توسط برخی طلافروشان نیز یادآور شد: فاکتور این نوع فروش باید به‌صورت حق‌العمل کار ثبت شود یا اگر غیر از این نوع فروخته می‌شود، با مدلی که درست است، باید ثبت صورت بگیرد.

ذکوری با تأکید بر اینکه سامانه جامع تجارت برای ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی طراحی شده است، تصریح کرد: قانون مالیات عایدی بر سرمایه هنوز تصویب نشده، ضمن اینکه این قانون تنها برای طلا نیست؛ بنابراین خبری که منتشر شده، ناصحیح است.

این مقام مسئول درباره خرید و فروش طلا در بستر فضای مجازی و اپلیکیشن دیوار نیز تأکید کرد: خرید‌وفروش طلا در این سایت‌ها امکان‌پذیر نیست؛ چرا که اصالت و کیفیت کالا برای خریدار مهم بوده و خریدار واقعی در این فضا خرید نمی‌کند.

 

شناسه خبر 77579