شناسه خبر:77451
1402/10/3 12:21:30

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: در حال حاضر و براساس برآوردهای انجام شده 34 هزار نفر از جامعه هدف یعنی افراد 10 تا 49 سال استان بیسواد مطلق هستند و باید زیرپوشش قرار بگیرند.

گلبهار خسروی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی در سنندج اظهار کرد:در سال جاری 13 هزار و 800 نفر حجم به ما ابلاغ شده که پنج‌ هزار و 300 نفر برای دوره سوادآموزی، چهار هزار و 500 نفر برای دوره انتقال و چهار هزار نفر نیز برای دوره تحکیم است.

وی افزود: این سهمیه و حجم ابلاغی براساس تعداد بیسوادان، باقی مانده، در بین شهرستان‌ها و مناطق استان توزیع شده است و باید در سال جاری زیرپوشش برود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان ادامه داد: کلاس‌گذاری ما از شهریور آغاز و تاپایان آذر ادامه داشت که فرآیند آن در کل کشور با مشکلاتی مواجه بود و کند پیش می‌رفت؛ براین اساس مهلت کلاس گذاری تا 29 دی ماه تمدید شده است.

خسروی به موانع و مشکلات پیش روی سوادآموزی استان اشاره کرد و گفت: عدم دسترسی کامل به آمار اسمی و مکانی افراد بیسواد و کم‌بیسواد، پراکندگی بیسوادان باقیمانده و مشکل در شناسایی، جذب و آموزش و نگهداشت افراد بیسواد و تقاضا محور نبودن سوادآموزی ازجمله این مشکلات است.

وی عدم رغبت و انگیزه کافی سوادآموزان برای یادگیری، ثبت نام و شرکت در کلاس و مخالفت اعضای خانواده‌ها با حضور افراد بیسواد در کلاس‌ها، حضور کم رنگ سوادآموزان در کلاس‌های درس و غیبت‌های مکرر و تغییر روش‌های آموزش به شیوه تلفیقی را از دیگر مشکلات پیش روی سوادآموزان در استان اعلام کرد.

وی یادآور شد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود در زمینه ترویج اهمیت، جایگاه و ضرورت سواد پایه، آشنایی جامه هدف با مهارت‌های مختلف و ایجاد زمینه و ترغیب و تشویق افراد بیسواد و کم سواد برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی ما را یاری دهند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان همچنین به ارائه آماری مقایسه‌ای از وضعیت کنونی سواد استان با سال‌های قبل از پیروزی انقلاب پرداخت.

 

 

شناسه خبر 77451