شناسه خبر:77342
1402/9/30 11:22:58

استاندار کرمانشاه با تاکید بر لزوم تامین امنیت انتخابات، گفت: این تامین امنیت نباید محدود به امنیت شعب اخذ رای شود و باید از امنیت روانی و ذهنی جامعه نیز در جریان انتخابات حراست شده و با مخلان آن برخورد شود.

محمد طیب صحرایی،در جلسه مشترک هیئت‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات استان، با بیان اینکه انتخابات در ایران نسخه کپی شده از دول شرقی و غربی نیست، گفت: انتخابات در حکومت اسلامی ریشه دینی دارد و ما این را از دین خود فرا گرفته‌ایم.

وی افزود: زمانی که پیامبر(ص) در جنگ و صلح و در شرایط مختلف رای و نظر اصحاب و یاران را جویا می‌شدند، به این دلیل نبود که وجود معصوم ایشان به مشورت و رای گیری نیاز داشت، بلکه تنها بر اساس دستور الهی "شاورهم فی الامر" این کار را انجام می‌دادند.

صحرایی گفت: در قرآن کریم و متون دینی ما تاکید شده که سرنوشت هر ملت به دست مردم آن است و این یک موهبت الهی است، نه یک قانون بشری و باید قدر این نعمت دانسته شود که می‌توانیم با رای و انتخاب خود سرنوشتمان را رقم بزنیم.

وی تاکید کرد: تمام مجریان انتخابات باید به ارزش کاری که انجام می‌دهند مشرف باشند و بدانند رای مردم آنطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند "حق الناس" است و باید تمام تلاش خود را برای حفاظت و حراست و حفظ این امانت بکار گیرند.

وی با تاکید بر اهمیت برگزاری انتخاباتی پرشور جهت تامین و تضمین منافع ملی کشور، گفت: هر ایرانی دغدغه مند و روشن‌بین باید درانتخابات کشور خود سهیم باشد و باید بداند شرکت در انتخابات علاوه بر تعیین سرنوشت او، تضمین کننده منافع ملی کشور است.

وی با بیان اینکه در برگزاری انتخابات قانون باید فصل الخطاب باشد، گفت: در روند اجرای انتخابات همه باید بر اجرای چهار رکن مد نظر مقام معظم رهبری حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

صحرایی گفت: اولین رکن بحث سلامت انتخابات است و وقتی می‌گوییم انتخابات سالم، یعنی این سلامت باید هم در رفتار و هم در گفتار مجریان انتخابات دیده شود.

وی افزود: برخی افراد در زندگی شخصی خود حلال و حرام را رعایت کرده، اما وقتی سر مسائل سیاسی می‌شود متاسفانه از هیچگونه تخریبی ابا ندارند، درحالیکه مجری انتخابات باید در رفتار و گفتار انتخاباتی خود سلامت داشته و از هرگونه تخریب و یا طرفداری از کاندیدایی خاص اجتناب کند.

صحرایی گفت: علاوه بر این مجریان انتخابات باید بر سلامت انتخابات در محیط رسانه‌ای و فضای مجازی هم نظارت داشته و مراقبت سلامت انتخابات در این عرصه هم باشند.

استاندار کرمانشاه رکن مهم و دوم انتخابات را امنیت عنوان و با بیان اینکه تامین امنیت برعهده نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی است، عنوان کرد: وقتی صحبت از امنیت می‌شود تنها امنیت صندوق‌ها و شعب اخذ رای مد نظر نیست و باید بتوانیم از امنیت روانی و ذهنی جامعه هم محافظت کنیم، بنابراین همه باید هوشیار بوده و با مخلان امنیت روانی و فکری جامعه هم در جریان انتخابات برخورد کنند.

صحرایی رکن سوم انتخابات را مشارکت بالا عنوان و تصریح کرد: نباید تنها مجری مکانیکی انتخابات باشیم و تنها وظیفه خود را اجرای انتخابات بدانیم، بلکه باید نقش فعالی در افزایش مشارکت در انتخابات داشته باشیم.

وی افزود: باید در انتخابات بی طرف باشیم، اما این بی طرفی تنها محدود به داوطلبان است و نباید نسبت به اصل انتخابات بی طرف باشیم و موظف هستیم با جهاد تبیین زمینه را برای افزایش مشارکت مردم بالا ببریم.

وی افزود: این واجب شرعی است که باید برای افزایش مشارکت تلاش کنیم تا اقتدار جامعه اسلامی افزایش یابد.

صحرایی نسبت به تصمیمات خلق الساعه برخی دستگاه‌های اجرایی هشدار داد و گفت: هرگونه تصمیم خلق الساعه که منجر به اذیت شدن مردم شود، مخل روند برگزاری انتخابات شناخته شده و در جبهه دشمن قرار می‌گیرد و قطعا با این موارد برخورد می‌شود.

استاندار کرمانشاه رکن چهارم انتخابات را هم رقابتی بودن آن عنوان و تصریح کرد: بنده و شما (هیئت‌های اجرایی و نظارت) رقیب هیچ کاندیدایی نیستیم و این یعنی مدافع هیچکس هم نیستیم و این میان تنها مدافع رای مردم هستیم.

وی افزود: ما در رقابت کاندیداها شرکت نمی‌کنیم، اما باید مراقب باشیم رقابت کاندیداها از حدود سلامت آن خارج نشود.

 

شناسه خبر 77342