شناسه خبر:77174
1402/9/25 12:22:31

معاون پروژه‌های شرکت پتروپالایش دهلران با اشاره به پیشرفت 88 درصدی کارخانه NGL3100 دهلران، گفت: بهره‌برداری از این مجموعه، نقش مهمی در توسعه، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی دهلران و تولید محصول با ارزش افزوده خواهد داشت.

علی تشکری روز پنجشنبه اظهار کرد: کارخانه NGL3100 با هدف جلوگیری از سوزاندن گاز با ارزش همراه نفت میادین دهلران، دانان، آذر، چشمه خوش و پایدار غرب و تأمین خوراک پتروشیمی، خاموش کردن مشعل ناشی از گازهای سرچاهی در دهلران و تولید محصول با ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش در حال احداث است.

وی تصریح کرد: این پروژه، علاوه بر کارخانه گاز و گاز مایع شامل احداث 9 خط لوله انتقال خوراک و محصول به همراه هفت ایستگاه شیرآلات بین راهی و احداث پست اصلی برق و خط انتقال برق از نیروگاه است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این کارخانه در زمینی به مساحت 100 هکتار در حال انجام است، افزود: در حال حاضر پیشرفت کارخانه 88 درصد است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال جاری عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و در ابتدای سال آینده در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

معاون پروژه‌های شرکت پتروپالایش دهلران با بیان اینکه محصول نهایی NGL3100 دهلران شامل میعانات گازی، گاز متان و +c2 خواهد بود، گفت: شرکت پترو پالایش فارغ از کارخانه NGL3100 طرح‌های بالادستی مانند ایستگاه چشمه‌خوش را که سال‌های سال، متولی برای آن وجود نداشته است را در اختیار گرفته است و هدف از آن، تأمین خوراک کارخانه NGL3100 است.

تشکری تصریح کرد: اگر این طرح به اتمام برسد و این خوراک مطابق با مشخصات فنی تامین شود می‌توان گازهای مشعل سال‌های متمادی در منطقه دهلران وجود داشته را خاموش کرده و مردم منطقه نیز می‌توانند از منافع اقتصادی و اشتغال‌زایی آن بهره‌مند شوند.

وی ابراز کرد: با بهره‌برداری از این طرح 600 نفر به‌صورت مستقیم برای یک هزار و 200 نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.

معاون پروژه‌های شرکت پتروپالایش دهلران با بیان اینکه پتروشیمی دهلران واحد پایین‌دست این کارخانه است، گفت: واحدهای اولفین از محصولات کارخانه NGL3100 برای تولید محصول با ارزش افزود استفاده می‌کنند و در واقع محصول +c2 خوراک واحدهای پتروشیمی است و به تکمیل زنجیره ارزش محصولات کمک می‌کند.

تشکری با اشاره به اینکه شرکت پتروپالایش دهلران متولی کارخانه NGL3100 است، گفت: خوراک پتروشیمی دهلران به‌صورت +C2 توسط یک خط لوله به طول 45 کیلومتر از کارخانه NGL3100 واقع در منطقه چشمه‌خوش، برای این کارخانه ارسال خواهد شد.

وی یادآور شد: گازی که از چاه‌های نفت استحصال می‌شود بسیار غنی و حاوی ترکیبات اتان، متان، بوتان، پروپان، اگزان و برش‌های متنوع از کربن است، در کارخانه NGL3100 متان را جدا می‌کنند که همان گاز شهری است و برش‌های دیگری از کربن ازجمله 3 کربنه تا پنج کربنه باقی می‌ماند که همانطور گفته شد مهم‌ترین محصول ما +C2 برای واحدهای پتروشیمی دهلران است.

وی با اشاره به اینکه میزان سرمایه گذاری پیش‌بینی شده برای این طرح یک میلیارد دلار در مجموع است، ابراز کرد: این میزان سرمایه‌گذاری شامل NGL3100، ایستگاه‌های تقویت فشار و خطوط لوله است.

 

شناسه خبر 77174