شناسه خبر:77001
1402/9/21 09:39:56

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان از راه‌اندازی کارخانه تولید دارو توسط این مجموعه خبر داد.

محمدمهدی مجذوبی صبح روز گذشته در نشست مشترک با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و نمایندگان تولیدکنندگان دارو در استان همدان که در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه تولید دارو یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه‌ریزی دانشگاه در سال جاری بوده است، اظهار کرد: کار تولید داروهای گیاهی در دانشگاه تا مراحل نهایی پیگیری و طرح توجیهی برای تولید داروهای شیمیایی تدوین شده و در دست بررسی است.وی خاطرنشان کرد: اقدامات مهمی در این خصوص صورت گرفته و استفاده از ظرفیت شهرک‌های صنعتی نیز مطرح است؛ اما تأمین منابع، به‌عنوان مهم‌ترین رویکرد تولید در این موضوع مد نظر قرار گرفته که رایزنی‌هایی هم با سرمایه‌گذاران این حوزه صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان ادامه داد: در حوزه تولید دارو با ظرفیت‌های بالا و متنوعی که در دانشگاه ایجاد شده، وزارت بهداشت هم از ما انتظار دارد و پاسخگویی به این انتظارات منجر به رونق تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه با اتفاق مذکور فراگیران ما هم از شرایط آکادمیک صرف به دنبال فناوری خواهند رفت، عنوان کرد: تأسیس کارخانه تولید دارو در مرکز استان الزامی به نظر می‌رسد و ضرورت دارد حمایت مدیران ارشد و همراهی متخصصین این حوزه جلب شود.

مجذوبی در بخش دیگر سخنانش تصریح کرد: گردشگری سلامت و تربیت دانشجوی بین‌الملل در این حوزه مد نظر قرار دارد؛ در حوزه بین‌المللی‌سازی دانشگاه، زمینه‌سازی‌ متعددی صورت گرفته و مجوز احداث دو خوابگاه دخترانه و پسرانه گرفته شده است.‌

وی مشکل فرودگاه همدان را مهم‌ترین چالش بین‌المللی‌سازی دانست و اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌ها در جذب درآمدهای ارزی که از راه ورود دانشجویان بین‌الملل و گردشگران سلامت محقق می‌شود، نقش بسزایی دارد.

   اراده دانشگاه علوم پزشکی همدان بر تأسیس کارخانه تولید دارو، ستودنی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری طی سال 1401، 196 طرح مصوب داشتیم که هفت هزار و 954 میلیارد تومان اعتبار برای آن‌ها منظور شد، اظهار کرد: حدود 40 درصد از این اعتبارات تاکنون پرداخت شده است.

سیدمجتبی حسینی اراده دانشگاه علوم پزشکی برای تأسیس کارخانه تولید دارو را ستودنی دانست و ابراز کرد: استان همدان از این اقدام و اراده حمایت خواهد کرد و از آن مبادی که امکان گرفتن تسهیلات و حمایت باشد، ورود می‌کند و حامی این اقدام خواهد بود.‌

وی با بیان اینکه ادبیات سرمایه‌گذاری دولت حمایت از حوزه دارو است، تشریح کرد: در این راستا هم می‌توان با انعقاد تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذار و هم گرفتن اعتبار در سفر ریاست جمهوری مبتنی بر ایجاد مصوبه استانی، اقدام کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در ادامه تأکید کرد: با ظرفیت‌های استان و بسترسازی صورت‌گرفته درخصوص گردشگری سلامت در استان، جای جهش و پیشرفت وسیعی است و می‌توان از ظرفیت هیئت‌های تجاری برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری سلامت بهره‌ برد.

وی تقویت گردش مالی در استان و تقویت فضای توسعه را از مواهب توسعه گردشگری سلامت برشمرد و افزود: در این راستا لازم است دوگانه دلال و پزشک به مسیر قانونی «شرکت و بیمارستان» منتهی شود.‌

حسینی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید پای کار باشد و این حوزه تقویت شود، خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات و واردات هیئتی در حال اعزام به ازبکستان است که می‌تواند معرفی ظرفیت‌های گردشگری سلامت را هم در برنامه داشته باشد.

وی در راستای حمایت از احداث دو خوابگاه برای دانشجویان بین‌الملل در این دانشگاه پیشنهاد کرد تفاهم‌نامه‌هایی با انبوه‌سازانی که مایل به کار در حوزه‌هایی غیر از مسکن هستند، منعقد شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در پاسخ به دغدغه راه‌اندازی پرواز از فرودگاه نیز بیان کرد: درحال مذاکره با دو شرکت هواپیمایی هستیم تا سرمایه‌گذاری و استقرار هواپیما در استان محقق شود.

وی گفت: در این راستا 500 میلیارد تومان برای بخش خصوصی از محل سفر ریاست جمهوری اعتبار اختصاص داده شده تا سه هواپیما خریداری شود و فرودگاه همدان با برنامه‌ریزی و حمایت از این رویکرد، به پروازهای لازم دست یابد.

   دفتر حمایت از صنایع پیشرفته در همدان افتتاح شد

حسینی در ادامه از افتتاح دفتر حمایت از صنایع پیشرفته در همدان خبر داد و افزود: این دفتر تا سقف 25 میلیارد تومان به هر شرکت سرمایه‌گذار تسهیلات ارائه می‌دهد که دانشگاه علوم پزشکی هم می‌تواند در راستای توسعه فناوری، پیگیر گرفتن این تسهیلات شود.

وی در ادامه قول مساعد داد کارخانه فناوری استان به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شود تا در جهت توسعه اهداف و برنامه‌ریزی‌های مزبور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز با اشاره به پیگیری‌ مدیران دانشگاه در راستای گرفتن مجوز پارک علم و فناوری سلامت و راه‌اندازی این مجموعه اظهار کرد: تأسیس کارخانه تولید دارو در مرکز استان یکی از دغدغه‌های مهمی است که دانشگاه در راستای ارتباط با فضای صنعت و رفع دغدغه‌های جامعه در دستور کار دارد.

رضا شکوهی با اشاره به اینکه فناوری تولید دارو ها‌ی‌تک است و تضمین سود و توسعه آن بسیار ملموس است گفت: حمایت از تولید دارو در مرکز استان علاوه‌بر جهش علمی و فناوری، توسعه اشتغال و تولید دانش‌بنیان را دربردارد.

وی توسعه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه را از دیگر رویکردهای مهم و مؤثر در برنامه‌ریزی‌ها عنوان کرد و افزود: تغییر شعبه بین‌الملل به معاونت بین‌الملل، ازجمله اقداماتی است که در این خصوص باید انجام شود و توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هم‌زمان در افزایش ظرفیت‌ها مد نظر باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در ادامه بر لزوم توسعه زیرساخت‌های پارک علم و فناوری سلامت تأکید و تبیین کرد: اگر مجموعه مدیریت ارشد استان تضمین کنند تا تسهیلات و حمایتی در اختیار ما قرار بگیرد، در توسعه این پارک و ارتقای ظرفیت‌های علمی و فناوری این مجموعه گام‌های بلند و مؤثری برمی‌داریم.

وی حمایت از ایجاد دفتر فناوری پارک سلامت در مرکز استان را ضروری برشمرد و خواستار جلب حمایت از توسعه طرح‎‌ها و زیرساخت‌های فناورانه در سفر ریاست جمهوری به استان شد.

شناسه خبر 77001