شناسه خبر:76973
1402/9/20 12:04:05

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان گفت: هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی استان با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مشارکت حداکثری مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را فراهم کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز یکشنبه در مجمع مادحین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با اشاره به اینکه دشمن برنامه‌های فراوانی برای انتخابات امسال دارد و نمی‌خواهد مشارکت مردم در انتخابات پیش رو پُررنگ باشد، اظهار کرد: دشمن تلاش می‌کند تا مشارکت را به حداقل برساند و بر همین اساس در هیئت‌های مذهبی باید به دعوت به اصل مشارکت در انتخابات توجه شود.وی حضور در روستاها و در بین دانش‌آموزان و قشر نوجوان و جوان را ضروری برشمرد و خطاب به حاضران ادامه داد: به جمعیتی که در هیئت حضور دارند، اکتفا نکنید و سعی کنید نسل جوان را جذب کنید.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه در مقابل نقشه‌های دشمنان هیچ ظرفیتی بالاتر از توسعه مجلس روضه وجود ندارد، اظهار کرد: حضرت عباس (ع) فرمود که تا ابد از دین الهی حمایت خواهد کرد و بنابراین در میدان کار فرهنگی، در برابر تمام هجمه‌ها باید به ایشان متوسل شویم و مجالس اهل بیت (ع) را توسعه دهیم.

   توجه به جهاد تبیین در روضه‌ها

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه اهل بیت (ع) نسبت به جهاد تبیین توجه‌ ویژه‌ای داشتند، یادآور شد: علاوه‌بر جنبه روضه‌خوانی و مداحی، اهل بیت(ع) از ما انتظار جهاد تبیین دارند.

وی تصریح کرد: صرف گریه بر اهل بیت (ع) موضوعیت ندارد و این گریه باید احساس و عواطف جامعه را برانگیخته کند تا مقدمه‌ای برای حرکت جامعه و مخاطب به سمت اهل بیت (ع) شود.

امام‌جمعه همدان تأکید کرد: شعر مداحان در مواجهه با دشمن می‌تواند نقشه‌های دشمن را خنثی کند؛ بنابراین اشعار باید تبیینی باشد.

   توجه به نماز در هیئت‌های مذهبی

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان خواستار توجه به نماز در هیئت‌های مذهبی شد و افزود: نکند خدای‌نکرده فردی در هیئت و روضه شرکت کند، اما اهل نماز نباشد و اگر توانستیم نماز را در کنار امام حسین (ع) داشته باشیم، به عاقبت‌به‌خیری دست پیدا می‌کنیم و فراموش نکنیم که امام حسین (ع) برای نماز قیام کردند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه اگر در مراسمی حقیقت دینی، احکام شرعی و قرآن گفته نشود یک نوع دین‌داری شکل می‌گیرد که برای جوان ما خطرناک است، افزود: برگزاری منبر و حضور سخنران در مراسم از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی شناخت و بصیرت نسبت به اهل بیت (ع) را ضروری برشمرد و گفت: اگر طرف خود را به‌درستی نشناسیم، نمی‌توانیم خوب با مخاطب تعامل داشته باشیم.

وی افزود: شناخت عمومی در جامعه نسبت به اهل بیت (ع) وجود دارد، اما این شناخت و معرفت برای ما کافی نیست و باید نسبت به مخاطب مطالعات خودمان را بیشتر کنیم.

امام‌جمعه همدان با بیان اینکه هر فردی که منتسب به اهل بیت (ع) باشد باید او را تکریم کنیم، اظهار کرد: البته این منسوب بودن به اهل بیت (ع) باعث می‌شود که انتظار جامعه نیز از شما بالاتر برود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات با اصناف و اقشار مختلف در دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان، یادآور شد: به نکات مطرح‌شده در این جلسات لازم است به شکل احسن رسیدگی شود و باید برای برطرف کردن دغدغه‌ها تلاش کنیم.

   توجه به تجمع مراسم مذهبی

نماینده ولی فقیه در استان همدان برگزاری جلسات و هم‌افزایی در بین هیئت‌ها را مهم برشمرد و گفت: در رزن و کبودراهنگ رسمی وجود دارد که در مراسمات مذهبی چندین روستا در یک منطقه تجمع می‌کنند و یک مجلس با عظمت را برگزار می‌کنند، رسمی که می‌توانیم در همدان نیز آن را اجرایی کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ادامه داد: این جمع شدن‌ها دارای برکت است و هویت‌سازی می‌کند، به‌عنوان نمونه چه اشکالی دارد در ایام فاطمیه چند هیئت مراسم خود را در مسجد جامع برگزار کنند.

   تأکید بر احترام به پیرغلامان

وی احترام به پیرغلامان و پیشکسوتان را بسیار ضروری خواند و یادآور شد: احترامی که جوانان در این جلسه نسبت به پیشکسوتان داشتند، جای قدردانی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: در حوزه علمیه تأکید بر این است که برای پیشرفت در علم، باید به استاد احترام گذاشته شود و در هیئت‌های مذهبی نیز به همین نحو است و آن مداحی به رشد و تعالی می‌رسد که به پیرغلامان احترام بگذارد و فراموش نکنیم این دستگاه قاعده خاص خود را دارد.

سه هزار هیئت مذهبی در استان همدان فعالیت دارند که دو هزار و 200 هیئت از این تعداد در سامانه بیرق اداره کل تبلیغات اسلامی همدان ثبت شده است.

شناسه خبر 76973