شناسه خبر:76884
1402/9/18 12:32:27

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پروژه خط اتیلن در مجلس ردیف اعتباری دارد، گفت: تکمیل خط اتیلن بستگی به پیشرفت 50 درصدی پتروشیمی ابن‌سینا دارد و امید است به‌زودی انجام شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی عصر روز پنجشنبه در بازدید از پروژه پتروشیمی ابن‌سینا در منطقه اقتصادی جهان‌آباد در فامنین با بیان اینکه سه مشکل عمده در راه‌اندازی پتروشیمی ابن‌سینا وجود داشت که برخی از آن موارد غیر قابل حل جلوه می‌کرد اما امروز به‌طور کامل برطرف شده است، اظهار کرد: خوشبختانه پشتوانه قدرتمندی برای اجرای این پروژه در پایتخت و در همدان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آب، برق و گاز باید به پتروشیمی ابن‌سینا برسد، افزود: با راه‌اندازی پتروشیمی، شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در حاشیه ایجاد می‌شوند، کمتر از خود پتروشیمی نیست و درواقع یک مجموعه محسوب می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه برق و گاز وعده یک‌ساله برای تأمین نیاز این منطقه داده‌اند، تصریح کرد: باید زمان را کم کنیم و هرچه سریع‌تر این مجموعه راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: راه‌آهن و اتوبان دلیل اصلی و انگیزه صاحبان پتروشیمی بوده، به تعبیری همین زیرساخت‌ها است که ما به فکر راه‌اندازی بندر خشک در 200 هکتار هستیم؛ چراکه قطب صنعتی این منطقه خواهد بود.

حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه پروژه خط اتیلن در مجلس ردیف اعتباری دارد، تصریح کرد: تکمیل خط اتیلن بستگی به پیشرفت 50 درصدی پتروشیمی ابن‌سینا دارد و امید است به‌زودی انجام شود.

* تخصیص 60 میلیارد تومان به منطقه اقتصادی جهان‌آباد در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز با بیان اینکه کد گمرکی دریافت و مشکل گمرکی منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد رفع شده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 60 میلیارد تومان اعتبار برای خط گاز به منطقه اقتصادی جهان‌آباد در اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان به تصویب رسیده که مسئولان مربوطه درحال انجام فعالیت هستند.

مصطفی حقیقی درباره تأمین پساب برای منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد گفت: 60 میلیارد تومان نیز برای تأمین پساب در سفر رئیس‌جمهوری به استان تصویب شده و در آب منطقه‌ای مطالعات طرح انجام شده؛ به‌نحوی که حدود 20 کیلومتر اجرای عملیات لوله‌گذاری باید محقق شود.

وی در ادامه درباره برق این منطقه تصریح کرد: دو مگاوات برق اولیه برای منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد تأمین شده، اما یک پست 65 مگاواتی برق تعبیه شده که تاکنون علاوه‌بر دو مگاوات اولیه، 15 مگاوات دیگر برق تأمین شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان تأکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 60 میلیارد تومان اعتبار به منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد تزریق شده و طرح‌های جدید راهبردی در کنار پتروشیمی مستقر خواهد شد.

* پتروشیمی ابن‌سینا بزرگ‌ترین پروژه اقتصادی استان است

معاون اقتصادی استاندار همدان نیز با بیان اینکه درحال حاضر پتروشیمی ابن‌سینا بزرگ‌ترین پروژه اقتصادی استان است، اظهار کرد: موانع بر سر راه پتروشیمی با پیگیری‌ها برطرف شده است.

سیدمجتبی حسینی با بیان اینکه راه دسترسی و تأمین مالی برای پتروشیمی ایجاد شده است، افزود: علاوه‌بر پتروشیمی، سه پروژه تولید خودرو برقی، لیفتراک، موتور و دوچرخه برقی در منطقه ویژه اقتصادی جانمایی شده است.

وی با اشاره به اینکه مسئله گمرکی نیز برطرف شده است، تصریح کرد: پتروشیمی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی نیز اقداماتی انجام داده است.

معاون اقتصادی استاندار همدان تأکید کرد: دو هزار میلیارد تومان در بانک‌های استان توسط پتروشیمی ابن‌سینا سپرده‌گذاری و سپس 400 میلیارد تومان نیز به آن افزوده شد.

 

شناسه خبر 76884