شناسه خبر:76797
1402/9/15 12:02:02

یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت: برای بسیاری از افراد، کار می‌تواند حس هدفمندی و عزت نفس را افزایش دهد.

مجید ابهری گفت: سلامت روان سالمندان به اندازه هر مقطع دیگری از زندگی مهم می‌باشد. مشکلات سلامت روان بخش اجتناب‌ناپذیر پیری نیستند. سالمندان یعنی افراد 60 ساله یا بالاتر، به عنوان اعضای خانواده و به عنوان شرکت‌کنندگان فعال در نیروی کار کمک‌های مهمی به جامعه می‌دهند. در‌حالی‌که بیشتر سالمندان از سلامت روانی خوبی هستند، روانشناسی سالمندان نشان می‌دهد که برخی از سالمندان در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی، اختلالات عصبی یا مشکلات مصرف مواد و سایر معیار‌های سلامتی مانند دیابت، کاهش شنوایی و آرتروز هستند.

وی گفت: درآمد محدود، برخی از سالمندان را از لذت بردن از وعده‌های غذایی غنی از مواد مغذی به صورت روزانه باز می‌دارد. سوءتغذیه را می‌توان به راحتی با مصرف میوه و سبزیجات کافی و کاهش چربی‌های اشباع شده و نمک برطرف کرد. وقتی خرید مواد غذایی تقریباً مشکل دارند، سالمندان ممکن است برای خرید محصولات تازه و تهیه وعده‌های غذایی مطابق با محدودیت‌های غذایی که دارند، از اطرافیان کمک بگیرند. ضعف، سالمندان را مستعد آسیب می‌کند. زمین خوردن شایع‌ترین نوع آسیبی است که افراد مسن اتفاق می‌افتد.

وی افزود: برای بسیاری از افراد، کار می‌تواند حس هدفمندی و عزت نفس را افزایش دهد. همچنین می‌تواند دوستی‌ها را به همراه داشته باشد، به روز‌های ما ساختار بدهد و البته امنیت مالی را فراهم کند. خلق و خو را تقویت می‌کند. با توجه به شایع بودن افسردگی در بهبود بهداشت روان در سالمندان اثرگذار است. اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد که به دنبال آن توانایی لذت بردن را بالا می‌برد.

وی مطرح کرد: کار خواب بهتر و انرژی بیشتر را به افراد سالمند می‌دهد. حافظه قوی‌تر و هوشیاری ذهنی بیشتر را به همراه دارد و با توجه به مشکل زوال عقل که در بین سالمندان اتفاق می‌افتاد. می‌تواند مفید باشد. بهبود عزت نفس را سبب می‌شود و باعث ایجاد احساس ارزشمندی در سالمندان می‌شود که خود در سلامت روان سالمندان نقش بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: بازنشستگی حتی برای سالمندانی که منتظر بوده‌اند، می‌تواند با احساس از دست دادن همراه باشد. پس امور مالی خود را مرتب کنید. یک روش ایجاد کنید. برای فعالیت‌های منظم مانند ورزش و معاشرت برنامه‌ریزی کنید. حمایت اجتماعی پیدا کنید خواه رابطه دوستی‌های قدیمی باشد یا یافتن دوستی‌های جدید. حفظ زندگی اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. کار جدید را امتحان کنید. بازنشستگی می‌تواند فرصتی برای امتحان کردن یک فعالیت جدید، یادگیری مهارت‌های جدید یا انجام کاری باشد که هرگز برای آن وقت نداشته‌اید.

ابهری تصریح کرد: به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از تجربه‌های خود استفاده کنید، مانند؛ کمک به یک سازمان محلی یا انجام کار‌های خیریه. کمک به دیگران باعث می‌شود احساس ارزشمندی کنیم و همچنین عزت نفس ما را تقویت می‌کند. این موارد برای سلامت روان ما مفید است. سلامت روان افراد مسن را می‌توان از طریق کسترش فرهنگ سالمندی فعال و سالم بهبود بخشید.

وی مطرح کرد: افراد مسن شامل ایجاد شرایط زندگی و زمینه‌هایی است که از رفاه حمایت می‌کند و به افراد اجازه می‌دهد زندگی سالمی داشته باشند. ارتقای سلامت روان تا حد زیادی به روش‌های بستگی دارد تا اطمینان حاصل شود که سالمندان برآوردن نیاز‌های خود را دارند، در حد امکان در کنار سالمند خانواده باشید و آنها را تنها نگذارید شاید این دقیقاً همان چیزی باشد که نیاز دارد.هر چند سلامت جسمانی ضعیف می‌تواند بر سلامت روان سالمندان و کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد. می‌تواند بیرون رفتن و انجام کار‌هایی که لذت می‌برید را سخت‌تر کند، می‌تواند ایجاد احساس افسردگی را افزایش دهد.

 

شناسه خبر 76797