شناسه خبر:76741
1402/9/14 11:18:30

صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، نیازمند حداقل 14 هزار میلیارد تومان بودجه در سال 1403 است.

صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، به پیشنهاد مجلس شورای اسلامی در سازمان بیمه سلامت ایران تشکیل شد.

در سال نخستتشکیل صندوق بیماری‌های خاص، بودجه 5000 میلیارد تومانی به آن تخصیص یافت که با توجه به اینکه در نیمه دوم سال 1401 تشکیل شده بود، بودجه 5000 میلیاردی به طور کامل هزینه نشد. اما، در سال 1402؛ بودجه 7000 میلیارد تومانی به صندوق بیماری‌های خاص تعلق گرفت که به نظر می‌رسد کافی نباشد.

معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که تعداد بیماری‌های تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در گذشته کمتر بود اما به تدریج و با توجه به بودجه‌ای که در اختیار ما قرار گرفت تحت پوششی‌ها را گسترش دادیم، گفت: در حال حاضر 107 بیماری تحت پوشش صندوق قرار دارد که البته صفر تا صد هزینه‌ها پرداخت نمی‌شود، بلکه هزینه‌های کمرشکنی که بیماران از پس آن برنمی‌آیند و بسته به نوع بیماری پرداخت می‌شود و با توجه به میزان بودجه‌ای که در اختیار ما قرار می‌گیرد تحت پوششی‌ها را افزایش خواهیم داد.

سعید کریمی با یادآوری وجود 400 بیماری نادر و خاص در کشور، افزود: تاکنون از این میزان توانسته ایم تنها 107 مورد را تحت پوشش صندوق قرار دهیم و تقاضا داریم که بودجه صندوق افزایش یابد تا بتوان تعداد بیماری‌های تحت پوشش را افزایش داد.

وی با تأکید بر اینکه تمامی مشکلات بیماران خاص و صعب العلاج را نمی‌توان از مسیر بیمه رفع کرد، ادامه داد: در گذشته مبالغی را به بیماران برای انجام خدماتی که ماهیت بیمه‌ای نداشتند، پرداخت می‌کردیم اما با تأسیس صندوق، تمامی بودجه‌ها در آن متمرکز شدند. بنابراین انجام این کار با مشکل مواجه شد و ضروری است علاوه بر تقویت بودجه صندوق در سال‌های آینده مبالغی در اختیار وزارت بهداشت و معاونت درمان برای انجام خدمات فوریتی قرار گیرد تا پرداخت از جیب بیمار به‌شدت کاهش یابد و حتی به صفر برسد.

معاون درمان وزارت بهداشت، در مورد اعلام نیازهای دارویی بیماران خاص و صعب‌العلاج، گفت: به طور معمول نیازها را سه ماه پیش از پایان سال و حتی 20 تا 30 درصد هم اضافه‌تر به‌منظور تأمین ذخیره استراتژیک اعلام می‌کنیم و سازمان غذا و دارو هم برای تأمین این داروها تلاش می‌کند.

محمدمهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه 1.9 میلیون نفر تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار دارند، تأکید کرد: بیمه سلامت تا سقف 50 میلیون تومان هزینه درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج را پرداخت می‌کند.

وی، پیشنهاد بودجه 14 هزار میلیارد تومانی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در سال 1403 را مطرح کرد.

 

شناسه خبر 76741