شناسه خبر:76586
1402/9/11 12:43:57
رئیس گروه هماهنگی سیاست‌های امنیت غذایی و محیط‌زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی:

سالانه 30 میلیون تُن محصول کشاورزی ایران تبدیل به ضایعات می‌شود

رئیس گروه هماهنگی سیاست‌های امنیت غذایی و محیط‌زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: سالانه بیش از 30 میلیون تُن از محصولات کشاورزی تولیدی کشور معادل 30 درصد، به‌دلیل ضایعات و تلفات، از دسترس خارج می‌شود.

زهرا عبدالهی ظهر روز پنجشنبه در سومین مجمع سلامت استان همدان بر اجرای برنامه‌ شیر در مدارس تأکید و اظهار کرد: بهبود کیفیت روغن‌های خوراکی و کاهش آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی، از برنامه‌های مهم سند ملی سلامت است.

وی با تأکید بر اینکه ارکان اصلی امنیت غذایی شامل ایمنی، سلامت، کیفیت، اصالت و حلیت غذا است، تصریح کرد: تأمین پایداری غذای سالم و اقتدار غذایی، ارتقای سلامت جامعه و افزایش امید به زندگی را به همراه دارد.

رئیس گروه هماهنگی سیاست‌های امنیت غذایی و محیط‌زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از تشکیل کمیته فنی «نان کامل و غذای سالم در سفره مردم» خبر داد و عنوان کرد: شوک‌های اقتصادی، نوسانات و افزایش قیمت غذا، بحران‌های آب‌وهوایی، تحریم و کاهش واردات غذا، انرژی و نهاده‌های کشاورزی، کاهش کمک‌های غذایی بین‌المللی و بشردوستانه و غیره، از علل مهم‌‌نا امنی غذایی است.

عبدالهی با تأکید بر اینکه ناامنی غذا تأثیرات بدی در گروه‌های سنی مختلف دارد‌، گفت: این موضوع سبب سوء تغذیه در مادران باردار و شیوع بیماری‌های غیر واگیر، تضعیف سیستم ایمنی و کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری، افزایش مرگ‌ومیر در اثر تکرار ابتلا به بیماری‌های واگیر، افزایش بار مراجعات به پزشک خانواده و کاهش امید به زندگی می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش 1.1 درجه‌ای دمای کشور سبب افزایش تبخیر و تعرق و از دسترس خارج شدن منابع آبی محدود کشور می‌شود، تصریح کرد: شدت فرسایش خاک در ایران 16 تُن در هکتار معادل چهار برابر میانگین جهانی است و فرسایش خاک پدیده تأثیر‌گذار بر تولید محصولات کشاورزی، امنیت غذایی و اقتصاد کشور است.

رئیس گروه هماهنگی سیاست‌های امنیت غذایی و محیط‌زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با تأکید بر اینکه میزان مصرف غذاهای نشاسته‌ای، مواد قندی و شیرین، نمک و فست‌فودها رو به افزایش و مصرف انواع سبزی و میوه، حبوبات، شیر، لبنیات و ماهی رو به کاهش است، گفت: پیامد این الگوی مصرف غذایی، شیوع چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، مشکلات مفصلی استخوانی، پوکی استخوان و سوء تغذیه است.

عبدالهی با بیان اینکه امنیت غذایی زیربنای امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و از وجوه مهم امنیت ملی کشور است، اذعان کرد: جامعه‌ای که غذای سالم دارد، هزینه‌های درمانی آن کمتر است.

وی افزود: بر‌اساس مطالعات، هزینه‌های بهداشت و درمان در جوامع مواجه با ناامنی غذایی خفیف 19 درصد، ناامنی غذایی متوسط 32 درصد و ناامنی غذایی شدید، بیش از 76 درصد است.

رئیس گروه هماهنگی سیاست‌های امنیت غذایی و محیط‌زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی عنوان کرد: سالانه بیش از 30 میلیون تُن از محصولات کشاورزی تولیدی کشور معادل 30 درصد، به‌دلیل ضایعات و تلفات، از دسترس خارج می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز گفت: کشور نیازمند تغییر رویکرد نظام سلامت به حوزه توان‌بخشی در دو بخش ارائه خدمات و رشته‌های توان‌بخشی است.

حسن رضانیا بیان کرد: جمعیت سالمند استان رو به افزایش است و در کنار آن بروز حوادث ترافیکی، تغییر شکل بیماری‌های مزمن و غیر واگیر، هزینه گزاف به کشور تحمیل کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان اضافه کرد: از 58 خدمت توان‌بخشی که باید زیر پوشش قرار بگیرد، هم‌اینک 20 مورد زیر پوشش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز با بیان اینکه پیری جمعیت یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور به‌شمار می‌رود، گفت: نرخ سالمندی در این استان از هفت به 14 درصد افزایش یافته است.

محمدمهدی مجذوبی اظهار کرد: برای متوقف کردن روند پیری جمعیت یا معکوس کردن آن، نیازمند ورود جدی دستگاه‌های متولی هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان هدف از تشکیل مجمع سلامت را بازنگری فعالیت‌های یک‌سال گذشته، همگرایی و تمرکز بر برنامه‌های یک‌سال پیش رو، برنامه‌ریزی برای نتیجه‌بخش شدن برنامه‌ها و حمایت‌طلبی دانست.

مجذوبی افزود: پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در راستای تفاهم‌نامه سال گذشته از چند روز پیش آغاز شده که امیدواریم مردم همکاری لازم را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: سه اولویت امسال مجمع سلامت استان همدان حوادث ترافیکی، اهمیت خدمات توان‌بخشی در نظام سلامت و تبیین سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذا و تغذیه است.

مجذوبی توضیح داد: سند امنیت غذا و تغذیه یک سند راهبردی برای خودکفایی و ایمنی غذا بوده و این مؤلفه مقدمه‌ای برای حصول سایر جنبه‌های امنیت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان گفت: با توجه به احتمال بروز بیماری عفونی و آلودگی‌های میکروبی از طریق غذا، کارهای دقیقی در معاونت غذا و دارو درحال اجرا است که به‌طور محسوس از اوایل انقلاب تاکنون بیماری عفونی در کشور کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش بیماری‌های غیر واگیر به‌ویژه سرطان‌ها، استفاده از کود شیمیایی و سموم به‌عنوان موضوعی مهم توسط دانشگاه علوم پزشکی پیگیری می‌شود.

مجذوبی اظهار کرد: افزایش پنج تا 6 برابری سرطان معده در چندسال اخیر نشان‌دهنده نیاز به کارهای تحقیقاتی و برگزاری کارگروه‌های مستمر در این زمینه است.

وی گفت: بروز حوادث و سوانح، شیوع بیماری غیر واگیر و بروز ناتوانی‌هایی که به دنبال آن نیاز به ایجاد مراکز توان‌بخشی است، از نتایج سالمندی است.

مجذوبی بیان کرد: استان همدان در حوزه توان‌بخشی نیاز به ایجاد دانشکده با فضای جدید حداکثر تا سه سال آینده دارد.

وی افزود: آمار مرگ بیمارستانی در استان طی هفت‌ماهه سال جاری کاهش یافته است، اما مجموع مرگ‌ها در چرخه اقتصادی خانواده تأثیرگذار است و نباید فراموش کرد هر مرگ درمجموع هشت میلیارد تومان آسیب می‌زند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان لازمه کاهش آمار حوادث ترافیکی را افزایش امنیت خودرو، رفع نقاط حادثه‌خیز با نورپردازی و اصلاح مسیرهای پُرتصادف و بهتر شدن خدمات‌دهی اورژانس جاده‌ای و مراکز درمانی دانست.

مجذوبی بیان کرد: میانگین رسیدن آمبولانس اورژانس به بالین مصدومان ترافیکی کاهش یافته و درعین‌حال 12 پایگاه درحال احداث بوده؛ هرچند برای رسیدن به حد مطلوب 10 پایگاه دیگر نیاز است.

رئیس پلیس راه استان همدان نیز گفت: آمار جانباختگان سوانح رانندگی در هفت‌ماهه سال جاری هشت درصد افزایش داشته و هم‌اینک چالش سوانح جاده‌ای مهم‌تر از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و غیر واگیر شده است.

سرهنگ علی فکری افزود: 80 درصد افرادی که به‌علت بیماری‌های غیر واگیر فوت می‌کنند، بالای 50 سال سن دارند، اما درصد بالایی از متوفیان سوانح رانندگی را جوانان و قشر فعال و پویای جامعه تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: بیش از 9 تا 11 درصد بودجه کشور صرف هزینه تصادفات و 30 تا 35 درصد بودجه سلامت صرف درمان مجروحان سوانح رانندگی می‌شود.

رئیس پلیس راه استان همدان اظهار کرد: کشورهای پیشرفته طبق برنامه دنبال کاهش آمار جانباختگان سوانح از 18.5 به 2.5 درصد هستند؛ البته این آمار در برخی کشورها رسیدن به نیم درصد و صفر برنامه‌ریزی شده است.

سرهنگ فکری گفت: هرچند از اعتیاد به‌عنوان بلای خانمان‌سوز یاد می‌شود، اما تصادف از اعتیاد بدتر است؛ چراکه مرگ سرپرست خانواده تبعات زیادی برای دیگر اعضا دارد.

وی یادآوری کرد: براساس آمار طی سال‌های قبل در حوزه کاهش ترافیک و تصادفات کار انجام نشده است؛ به‌گونه ای که هر سه روز، یک نفر در جاده غار علیصدر همدان فوت یا معلول می‌شود.

رئیس پلیس راه استان همدان ادامه داد: با ورود استاندار همدان به ایمن‌سازی راه و برگزاری جلسات تأثیرگذار، در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به همدان چهارخطه کردن جاده غار علیصدر مصوب شد و هم‌اینک در سه فاز این طرح در دست اجرا است.

سرهنگ فکری بیان کرد: طبق قانون باید به تناسب خودروی تولیدی، خودرهای فرسوده و رسوبی از چرخه حمل‌ونقل خارج شوند، اما این قانون با شکایت یک نفر به دیوان عدالت، رد شد و هم‌اینک شاهد تردد خودروهای بالای 70 سال سن در جاده‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: نبود استحکام در بدنه خودرو تولید داخل موجب شد که در تصادف خلعت‌آباد کبودراهنگ هفت سرنشین یک خودروی سواری جان باخته و شاسی این وسیله نقلیه به‌طور کامل کج شود و یا در سانحه دیگری خودرو سواری دو تکه شده و سه سرنشین آن جان باختند.

 

شناسه خبر 76586