شناسه خبر:76563
1402/9/11 09:47:43

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: با موافقت‌های صورت‌گرفته و با سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلار، همدان به‌عنوان آزمونه (پایلوت) تولید خودروی برقی درنظر گرفته شده است.

 علیرضا قاسمی‌فرزاد روز پنجشنبه گذشته در جلسه ستاد سرمایه‌گذاری استان که با حضور چند تن از سرمایه‌گذاران و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در سالن شهدای استانداری برگزار شد، با بیان اینکه مصوبات ستاد تسهیل استان در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری با درصد بالایی اجرایی می‌شود، تأکید کرد: علاوه‌بر این، هر واحدی که دارای مشکل است، می‌تواند به سازمان صمت، سازمان جهاد کشاورزی یا دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری مراجعه کند تا مشکلاتش بررسی و حل شود.

وی سپس با اشاره به رویکرد دولت مردمی درخصوص توجه به سرمایه‌گذاری، عنوان کرد: یکی از این موارد، مربوط به سرمایه‌گذاری درخصوص خودروی برقی است. مونتاژ یا ساخت این نوع خودرو را در کشور نداریم و وارداتی است؛ بنابراین سرمایه‌گذار بنا دارد کارخانه ساخت خودروی برقی را در ایران راه‌اندازی کند که همدان به‌عنوان آزمونه (پایلوت) احداث آن انتخاب شده است.

استاندار همدان ادامه داد: مقدمات کار و موافقت با این اقدام صورت گرفته و کار احداث کارخانه و انتقال فناوری با سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلار، درحال انجام است.

قاسمی‌فرزاد اذعان کرد: خودروهای وارداتی نیازمند شارژ بوده و ضروری است کلیه دستگاه‌های اجرایی خاصه شهرداری و شرکت توزیع نیروی برق همکاری لازم را در این راستا داشته باشند.

وی با تأکید بر اعلام آمادگی استان در تولید خودروی برقی، متذکر شد: ان‌شاءالله خودروهای نمونه وارد کشور و استان خواهد شد و در کنار آن کار احداث کارخانه و انتقال دانش فنی نیز انجام خواهد گرفت.

   مقدمات اجرای پنج پروژه بزرگ در دست اقدام است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز گفت: مذاکراتی با گمرک ایران صورت گرفته تا کد گمرکی منطقه ویژه گرفته شود و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

سیدمجتبی حسینی در ادامه با ابراز خرسندی از فعال بودن منطقه ویژه، تأکید کرد: یک پروژه سرمایه‌گذاری نیز با مبلغ هفت میلیون دلار در نهاوند درحال پیگیری است؛ ضمن اینکه ساخت موتور و دوچرخه برقی هم در دستور کار است و در مرحله گرفتن مجوز قرار دارد.

وی افزود: در موارد نادری در لایه‌های کارشناسی دستگاه‌های اجرایی، با سرمایه‌گذار بی‌مهری می‌شود که انتظار می‌رود مدیران نسبت به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند.

   امروز بیش از 10 طرح صنعتی در استان همدان درحال اجرا است

مدیرکل صمت نیز با اشاره به قرار گرفتن خودروی برقی در دستور کار وزارتخانه، گفت: مسائل مربوط به واردات، راه‌اندازی و مجوزها مورد رایزنی قرار گرفته و منتظر تأییدیه فنی هستیم تا ادامه کارها پیش برود.

احمد شانیان با اشاره به رشد 14 درصدی پروانه بهره‌برداری، افزود: امروز بیش از 10 طرح صنعتی در استان درحال انجام است و این مهم درحالی بوده که ابتدای دولت سیزدهم این میزان صفر بود. صدور مجوزها نیز با سرعت درحال انجام است، به‌طوری‌که مجوز لیفتراک‌سازی یک‌روزه صادر شد.

   الزامات فنی را به ما اعلام کنید

مدیرعامل شرکت برق شهرستان همدان نیز توضیح داد: جایابی خودروهای برقی در شرکت برق چند وقتی است که دنبال می‌شود؛ موضوعات مختلفی مطرح شده و ما نیازمند استفاده از نیروهای فنی در توانیر هستیم تا این پروژه جوان را پیش ببریم.

علی‌ سهرابی‌بیدار خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که الزامات فنی و استانداردها اعلام شود تا در مصوبات شما به‌عنوان مبنا قرار گیرند که کار با سرعت بیشتری پیش برود.

   شرکت چینی آماده استقرار تیم فنی خود در همدان است

در ادامه یکی از سرمایه‌گذاران پروژه تولید برقی با بیان اینکه با بررسی‌های صورت‌گرفته و هماهنگی‌های انجام‌شده همدان به‌عنوان آزمونه (پایلوت) استفاده از خودروی برقی انتخاب شده است، گفت: 100 میلیارد تومان مبلغ کل پروژه بوده و این رقم شامل کلیه ملزومات خودرو است.

عابدی افزود: قبل از پایان سال 1402 جانمایی، اجرا و نصب شارژرها در همدان با حضور شرکت‌های چینی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته با شرکت چینی، ابراز کرد: آن‌ها حاضرند تیم مهندسی خود را در همدان مستقر کنند و رسیدن به خط تولید یک‌سال زمان می‌برد.

   چهار هزار صنعت ریز هم‌زمان با تولید خودروی برقی در همدان شکل خواهد گرفت

دیگر سرمایه‌گذار پروژه با این بیان که ساخت خودروی برقی بدون توجه به زیرساخت‌ها ممکن نخواهد بود، تصریح کرد: ایستگاه‌های شارژ برقی یکی از این ملزومات بوده و سهل‌الوصول است؛ ضمن اینکه به‌لحاظ خدمات و اشتغال ایجادشده، مهم خواهد بود.

خیری با اشاره به اینکه مسئله مذکور مستلزم همکاری دستگاه‌های استان به‌ویژه شهرداری و شرکت برق است، افزود: در کشور ما اتفاقات دو نوع پیش می‌رود؛ واقعی و رسانه‌ای. ما به دنبال انجام کار واقعی هستیم؛ درواقع مجموعه ما خصوصی بوده و با نیت خدمت و اقدام درست و استاندارد در بخش اجرایی و فنی فعالیت می‌کند.

وی اعلام کرد: درخواست من این است که همکاری و تفاهمی با شهرداری‌ها و شرکت برق شکل بگیرد تا در بخش ایستگاه شارژ کارها با استاندارد لازم پیش برود.

این سرمایه‌گذار با تأکید بر اینکه پیش‌بینی ما ایجاد 20 ایستگاه شارژ در همدان است، متذکر شد: چهار هزار صنعت ریز هم‌زمان با تولید خودروی برقی شکل خواهد گرفت و چشم‌انداز ترسیم‌شده از سوی ما کاملاً مشخص و شفاف است.

خیری با این بیان که دانش تولید خودروی برقی پیچیده نبوده و فقط نیازمند حمایت و قدرت اجرایی است که خوشبختانه در استان همدان وجود دارد، سخنان خود را به پایان برد.

   آیا منطقه ویژه به‌صورت عملیاتی آغاز به کار خواهد کرد؟

در پایان نیز سرمایه‌گذار تولید لیفتراک‌سازی گفت: ضمن مکاتبات صورت‌گرفته با استان همدان، مشخص شد می‌توان در منطقه ویژه کار انجام داد که البته من از منطقه ویژه فقط سردرب دیدم.

اجاق خاطرنشان کرد: ظرفیت همدان در بخش زیرساخت‌ها و نزدیکی آن به تهران سرمایه‌گذاران را راغب می‌کند که در اینجا کارهای خود را پیش ببرند؛ فقط نمی‌دانم می‌توان روی منطقه ویژه و آغاز به کار آن به‌صورت عملیاتی حساب باز کرد یا خیر؟

وی با این بیان که پیگیری مدیران ذی‌ربط مستلزم آن است که خارج از چارچوب‌ اداری مرسوم با سرمایه‌گذاران تعامل کنند، سخنانش را خاتمه داد.

شناسه خبر 76563