شناسه خبر:76556
1402/9/9 12:58:41
نگاهی به راهکارهای رسیدن به رضایت امام زمان (عج)

خودسازی و دگرسازی، راه ایجاد جامعه مهدوی

سپهرغرب-گروه انتظار: آیت‌الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق حوزه علمیه، به بررسی شرایط جامعه مهدوی و وظایف منتظران پرداخته است. یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب برای ایجاد جامعه مهدوی این است که علاوه بر خودسازی به دگرسازی و اثرگذاری بر جامعه پیرامونی‌مان هم بپردازیم. منظور از دگرسازی چیست و ما چه مقدار درباره اطرافیان خود وظیفه داریم؟ این کار چه آثاری در ایجاد جامعه مهدوی در پی خواهد داشت؟

 
بسم الله الرّحمن الرّحیم. اولاً این دگرسازی، حرف قرآن است. قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا (سوره تحریم: آیه6) خود و وابستگانتان را از آتش جهنم نجات بدهید. پس دستور، دستور قرآن است. ثانیاً باید بدانیم که جهان بر مدار امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف می‌گردد؛ همان‌طور که دین بر مدار امام می‌گردد. انسان در قیامت با امامت است که به محشر می‌آید. هیچ‌کس خودش نمی‌آید. به‌اصطلاح قرآن، یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ (سوره اسراء:‌ آیه71) قیامت روزی است که هر کسی را با امامش می‌خوانیم و به محشر می‌آوریم.

ما سرنوشتمان به سرنوشت اماممان وابسته است؛ عقل می‌گوید که تو باید امام خوب انتخاب کنی، امام برحق انتخاب کنی. در آیاتی که روز غدیر خم نازل شد فرمود الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا (سوره مائده: آیه3) این اسلامی که امروز به امامش رسیده است، این اسلام موردپسند خدای متعال است. رضایت خدا از چنین اسلام و چنین نماز و روزه‌ای است؛ از چنین جهادی است. اسلام بدون امام، مورد رضا و پسند خدای تبارک‌وتعالی نیست.

یک‌بار دیگر هم به مناسبت عصر ظهور می‌فرماید که آن روز، روزی است که وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ (سوره نور: آیه55) دینشان را صاحب قدرت استقرار در زمین قرار می‌دهد؛ یعنی در زمان حضرت ولیعصر دینی که بر جهان غالب می‌شود و حکومت خواهد کرد دینی است که خدا از آن راضی است.

در صدر اسلام فرمود که امروز که علی علیه‌السلام به‌عنوان جانشین پیامبر معرفی شد این دینتان دین مورد رضای خداوند شد. این دین مورد رضای خدا در زمان ظهور حضرت حجت، بر جهان حکومت خواهد کرد؛ دینی که در آن هیچ ظلمی وجود ندارد.

سال 61 هجری قمری دولتی که اسمش اسلامی بود برای قتل‌عام خاندان پیامبر، یک لشکر فرستاده است. سال بعد لشکر فرستاده است برای قتل‌عام مردم مدینه. سال بعد لشکری فرستاده است برای تخریب و سوزاندن خانه‌ی خدا؛ خب این دین دیگر مورد رضای خدا نیست. اگر شما دین مورد رضای خدا را از دست بدهی به چنین دینی می‌رسی با خلافت یزید، با استانداری مغیره و عمروعاص. پلیدترین مردمان آن روزگار، حاکمان دولت مثلاً اسلامی بر کشور اسلام هستند.

برای اینکه دینمان مورد رضایت خدا و جامعه‌مان یک جامعه مهدوی باشد و به انحرافاتی که در زمان بعد از پیامبر اتفاق افتاد دچار نشویم، چه باید بکنیم؟

ما باید بکوشیم هر چه بیشتر به نظراتی که از اماممان به ما رسیده است، در زندگی شخصی و در اجتماع نزدیک‌تر باشیم تا به آن دین موردپسند نزدیک‌تر شویم. اگر شما رفتارت، اعمالت، اخلاقت، سخنانت و همه‌چیزت در راه رضای خدا باشد، دینت به فضل خدا موردپسند خداوند متعال قرار خواهد گرفت و این خوب شدن اعمال شما بدون هیچ مقدمه‌ای در تمام جوانب زندگی‌ شما نفوذ خواهد کرد؛ خانه‌ی شما می‌شود خانه‌ی موردپسند اسلام و خانواده شما می‌شوند خانواده موردپسند اسلام. این همان دگرسازی است که از خانواده شروع می‌شود و بعد هم به دوستان و نزدیکان تسری می‌یابد. گستردگی این دگرسازی به این بستگی دارد که همت و توانایی آدم چقدر باشد.

اصلاً امکان ندارد که شما اهل آن مرام و مکتبی که مورد رضای خداست باشی و در خانه آرام بنشینی و دنبال دگرسازی نباشی. اگر دنبال رضایت خدا باشی باید خودت را به آب‌وآتش بزنی برای اینکه دنیای اطرافت را با اعمال خودت به رنگ خود دربیاوری.

به‌طور طبیعی هم اگر شما اعمال و رفتارت خوب باشد اطرافیانت خوب می‌شوند و خوبی‌ها نفوذ می‌کنند؛ بنابراین دگرسازی به‌طور طبیعی اتفاق خواهد افتاد البته شما هم باید کوشش بکنید.

این امکان ندارد برای کسی که به دینی که خدا به آن دین راضی است رسیده است، اطرافیان و جامعه‌ی خودش را رها کند به حال خودشان؛ او تا حدی که جان در بدن دارد برای آن‌ها کوشش می‌کند؛ بی‌قرار می‌کوشد و از سر و جان مایه می‌گذارد. راحتی طلب نمی‌کند. همه‌اش فکر مردم دیگر است که آن‌ها را هم از فقر، نادانی و گناه و ستم نجات بدهد.

رهبر انقلاب می‌فرمایند: «این آرامش روانیِ ناشی از انتظار فرج، این اطمینان نفْسی را که انسان دارد که نفْس او و دل او تلاطم ندارد، می‌شود افزایش داد؛ به‌وسیله‌ی دعا، به‌وسیله‌ی استغاثه، به‌وسیله‌ی مناجات با پروردگار... یا راز و نیاز کردن با ائمّه‌ی هدیٰ (علیهم السّلام).» چگونه می‌توانیم زندگی خود را مورد رضایت امام زمان قرار دهیم و با ایشان بهتر ارتباط برقرار کنیم؟

خداوند متعال در قرآن میفرماید نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ (سوره اسراء:‌ آیه71) اصلاً راه شما همان راهی است که امامتان رفته است. شما پشت سر او که بروید تازه امام را یافته‌ای.

وَاللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ. در دعای روزهای ماه شعبان دارد کسی که به شما چسبیده باشد به آن سعادت و هدف اعلی می‌رسد؛ اگر امامش را یافته باشد همه‌ی خوبی‌ها را یافته است. یکی از آن خوبی‌ها نشرش است؛ که برای نشر آن‌ها شبانه‌روز می‌کوشد. زندگی‌اش آزاد و بی‌مسئولیت نمی‌گذرد. دقیق، طبق قاعده با عشق و علاقه برای اطرافیانش می‌کوشد. اصلاً امکان ندارد که یک روزی برایش بگذرد و غصه‌ی دیگران را نخورد و برای درستی زندگی آن‌ها و رفتار و اعمال و افکارشان نکوشد.

[دریافت فیلم]

استاد ما می‌فرمود شیعه مثل کسی است که آتش در دست گرفته است. کسی که آتش‌گرفته چگونه دنبال آب می‌گردد؟ شیعه آن‌گونه است. کسی که امامش را یافته به‌گونه‌ای زندگی‌اش تغییر می‌کند که همه زندگی‌اش می‌شود کوشش برای اصلاح دیگران.

مهم‌ترین توصیه بزرگان و علما برای ارتباط و توسل به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف چیست؟

ببینید بزرگان و علمای گذشته می‌گفتند که امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در تمام شبانه‌روز به فکر شماست. اگر ما یک روزی مورد فراموشی امام زمانمان بشویم، ما را فراموش کند ما دیگر اصلاً وجود نخواهیم داشت؛ ایشان همیشه به فکر شماست. آن بزرگواران می‌گفتند که اقلاً ده دقیقه در روز را شما هم به یاد ایشان باشید. دعاها و راه‌های خوبی هم برای ما گفته‌اند. این زیارت آل یاسین یک زیارت بسیار خوبی است. برای برآورده شدن حاجات هم می‌توانید این زیارت را بخوانید و عمل کنید به آن.

همچنین بهترین دعایی که در قنوت‌های نمازتان می‌توانید بخوانید صلوات است؛ که البته اگر عجل فرجهم هم به دنبالش داشته باشد خیلی قیمتش بیشتر می‌شود. این یک دعای به‌ظاهر کوچک است که حتماً مستجاب است. اگر در قنوت‌تان یک صلوات بفرستید این مقدار از نماز شما حتماً موردقبول است. اگر تمام قنوت شما صلوات با عجل فرجهم باشد تمام قنوت قبول است.

هر چه شما از ایشان در رکوع‌ها، در سجودها، در قنوت‌ها بیشتر یاد کنید و صلوات بفرستید و اصلاً اصل صلوات را برای فرج بفرستید و نیّت‌تان این باشد، قیمت پیدا می‌کند. آن صلوات که خیلی قیمت دارد خیلی قیمت بالاتری پیدا می‌کند. این‌که ما از حضرت حجت یاد می‌کنیم، این می‌شود بهترین ساعت زندگی ما. از این کار شما امام زمانتان راضی است، خدا راضی است و پیغمبر راضی است. خیلی آن بزرگواران به این دعا برای فرج علاقه‌مند هستند. اگر ما یک کاری بخواهیم بکنیم که یقین داریم امام زمان از آن راضی است، این است که برای فرج ایشان دعا کنیم؛ حالا این را شما تبدیل کنید به یک صلوات به‌قصد فرج. این بهترین نتایج را برای شخص شما به بار می‌آورد، بهترین نتایج را برای ساختمان و شخصیت شما به بار می‌آورد ان‌شاءالله.

 

شناسه خبر 76556