شناسه خبر:76502
1402/9/8 12:31:27

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: هرگونه ساخت‌وساز، ایجاد فضای سبز، پارک و غیره در حریم و بستر رودخانه می‌بایست با مجوز شرکت آب منطقه‌ای همدان باشد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان، رضا اخلاص‌مند در جریان بازدید از نحوه آزادسازی رودخانه عباس‌آباد که از روز جمعه با ورود ماشین‌آلات سنگین این شرکت آغاز شد، گفت: فاز نخست آزاد سازی رودخانه عباس‌آباد تقریباً به بیش از دو ماه زمان نیاز دارد.

وی افزود: فاز نخست آزادسازی از ابتدای جاده حیدره، پشت موزه تاریخ طبیعی شروع و می‌شود و تا بیش از دو کیلومتر به سمت بالادست رودخانه ادامه خواهد داشت و سعی بر این است حالت طبیعی رودخانه تغییر نکند و تنها مسیر عبور ایمن سیلاب، بازگشایی شود.

اخلاص‌مند همچنین به رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون ماده سه تعیین حد و بستر حریم رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: پس از تصویب مطالعات تعیین بستر و حریم رودخانه، اعلان عمومی مطالعات انجام شد و بیش از 60 اعتراض به حدود بستر رودخانه عباس‌آباد در این کمیسیون به ثبت رسید که 15 مورد از آن‌ها مربوط به آزادسازی دو کیلومتر ابتدایی یا همان فاز نخست رودخانه است.

وی تصریح کرد: آرای صادره ابلاغ و موضوع آزادسازی نیز ماه گذشته در شورای حفظ حقوق بیت‌المال مطرح و مجوز آزادسازی بستر رودخانه عباس‌آباد نیز گرفته شد.

اخلاص‌مند تأکید کرد: هرگونه ساخت‌وساز اعم از دیواره‌سازی، ایجاد پارک، فضای سبز و غیره در بستر و حریم رودخانه مستلزم گرفتن مجوز شرکت آب منطقه‌ای بوده و تمامی درخواست‌ها از جانب اشخاص حقوقی و حقیقی می‌بایست دارای توجیه فنی و سازگاری با اصول مهندسی رودخانه باشد و همچنین به تأیید دفاتر تخصصی این شرکت برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: شرکت آب منطقه‌ای با وجود تمامی موانع موجود، عزم جدی در آزادسازی بستر رودخانه‌ها و احیای این شریان‌های حیاتی جهت حفظ محیط‌زیست و کنترل خطرات سیلاب دارد.

وی ابراز کرد: رودخانه‌ها شریان‌های حیاتی در شهرها و روستاها هستند و انسداد مسیر رودخانه به هر دلیل و توجیهی، خسارات جبران‌ناپذیری را در بر خواهد داشت.

اخلاص‌مند علت زمان‌بر شدن آزادسازی رودخانه عباس‌آباد را انجام عملیات نقشه‌برداری و مطالعات، رسیدگی به پرونده‌های مطروحه در کمیسیون ماده سه، طی مراحل قانونی و اداری لازم و همچنین عدم همکاری دستگاه‌ها در تأمین ماشین‌آلات راهسازی و اعتبارات دانست و افزود: با وجود اینکه برخی تصرفات مسیر رودخانه توسط دستگاه‌های دولتی صورت گرفته، هیچ ارگان و دستگاهی در تأمین ماشین‌آلات و ادوات سنگین، این شرکت را یاری نکرده است.

 

 

شناسه خبر 76502