شناسه خبر:76424
1402/9/6 12:40:37

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: دو رأس گوزن زرد ایرانی از سایت تکثیر دشت ناز ساری استان مازندران به سایت تکثیر مانشت و قلارنگ ایلام انتقال یافت.

علیرضا محمدی روز یکشنبه اظهار کرد: هر چند سایت مانشت و قلارنگ موفق‌ترین سایت تکثیر گوزن زرد در کشور است اما این دو رأس گوزن زرد نر بالغ از دشت ناز ساری به این سایت منتقل شد.

وی هدف از انتقال این دو رأس گوزن از مازندران به ایلام را حفظ نژاد گوزن‌های این سایت و جلوگیری از تداخل ژنتیکی در نوزادان این گوزن‌ها طی سال‌های آینده ذکر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام توضیح داد: گوزن‌های سایت ایلام از سال 86 تاکنون دارای جفت‌گیری و زادآوری درون‌خانوادگی بوده‌اند که از نظر ژنتیکی احتمال اختلال در نوزادان آینده این سایت وجود دارد.

محمدی یادآور شد: این دو رأس نخستین گوزن‌هایی هستند که از سال 85 تاکنون از یک استان دیگر به سایت تکثیر استان ایلام به صلاحدید سازمان حفاظت محیط زیست برای بقای سلامت ژنتیکی گوزن‌های سایت ایلام منتقل شده‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین دو راس از گوزن‌های ماده بالغ سایت مانشت و قلارنگ طی روزهای آینده به خوزستان منتقل می‌شود.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام هم‌اکنون سایت مانشت و قلارنگ 30 رأس گوزن شامل 22 ماده و هشت نر دارد و ماه‌های مهر و آبان فصل جفت‌گیری این وحوش است.

محمدی تأکید کرد: از ابتدای شروع فعالیت سایت تکثیر گوزن زرد در استان ایلام تاکنون همه گوزن‌های متولد شده در این سایت سالم و بدون مشکل بوده‌اند و ایلام موفق‌ترین سایت تکثیر گوزن زرد کشور را دارد.

سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی «مانشت و قلارنگ» ایلام دارای 40 هکتار گستره است و این سایت سال 86 با انتقال 6 رأس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرد.

این سایت با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی و نبود تلفات و مریضی در زمره موفق‌ترین سایت‌های تکثیر و احیای گونه‌های در معرض خطر در کشور است.

سال 95 برای نخستین بار تعداد 10 رأس از گوزن‌های بالغ سایت مانشت و قلارنگ به استان یزد منتقل شد و در سه مرحله شامل چهار رأس در سال 96، 17 رأس در بهمن ماه سال 98 و 20 رأس در سال گذشته به استان خوزستان و چهار رأس هم سال جاری به اردبیل انتقال یافتند.

گوزن زرد ایرانی یکی از گونه‌های در معرض انقراض و مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارایه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود.

از گستره دو میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.

143 هزار هکتار از اراضی طبیعی استان ایلام تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد.

 

 

شناسه خبر 76424