شناسه خبر:76217
1402/9/1 12:53:48
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خبر داد:

برگزاری پویش جمعه‌های کتاب‌خوانی در همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه امیدواریم شرایطی فراهم شود که شاهد عرضه و توزیع حوزه کتاب با قیمت مناسب‌تر باشیم، از پویش جمعه‌های کتاب‌خوانی در همدان خبر داد.

صبح روز گذشته سومین دوره جایزه قلم هگمتانه برگزار شد و کتاب‌های برگزیده این جایزه معرفی شدند.

   زنگ نوشتن برای کودکان و نوجوانان ایجاد شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: زنگ نوشتن برای کودکان و نوجوانان ایجاد شود؛ زیرا باید نسلی تربیت شود که بتواند خوب بنویسد.

حسن رضانیا اظهار کرد: کشور ما به‌لحاظ ادبیات غنی بوده و ادبیات فارسی در جهان، فاخر و بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه ادبیات فارسی ما به‌دلیل ارزشمند بودن مورد هجمه دشمنان قرار دارد، گفت: دشمنان تلاش می‌کنند مردم را به‌گونه‌ای تغییر دهند که نتوانیم از این ادبیات فاخر بهره‌مند باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان عنوان کرد: امروز ما نیاز داریم نسل جوان از نویسندگان و کسانی که در ادبیات دست به قلم هستند را مورد حمایت قرار دهیم، ضمن اینکه مفاخر و بزرگان ما نیز باید مورد توجه ویژه و خاص باشند.

وی گفت: آموزش‌وپرورش و مجموعه‌هایی چون نهاد کتابخانه‌ها و کانون پرورش فکری باید به این مسئله توجه کنند و نسلی می‌بایست تربیت شود که بتواند خوب بنویسد.

رضانیا با بیان اینکه کودک اهل تخیل و خیال‌پردازی است، ابراز کرد: برای کودکان از این عالم بنویسید، زیرا کودکان ما با این مطالب بزرگ می‌شوند، اما نوجوانان اهل واقعیت هستند و باید واقعیت‌ها را به آن‌ها شناساند.

وی تصریح کرد: باید با نسل‌های هدف و مخاطبانی که برای آنان می‌نویسیم، ارتباط برقرار کنیم تا اثرگذاری لازم را داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه امیدواریم شرایطی فراهم شود که شاهد عرضه و توزیع حوزه کتاب با قیمت مناسب‌تر باشیم، از پویش جمعه‌های کتاب‌خوانی خبر داد و گفت: امیدواریم در فضای مجازی همراه با رسانه‌ها این پویش جدی پیش رود تا گام کوچکی در ترویج فرهنگ مطالعه باشد.

مسعود ویژه اظهار کرد: هفته کتاب امسال حال‌وهوای دیگری داشت و شور و شعف بهتری را شاهد بودیم که باعث خرسندی است.

وی بیان کرد: طی این هفته صدها رویداد و برنامه فرهنگی پیرامون استان همدان شاهد بودیم که امیدواریم قدم کوچکی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در سطح استان بوده باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: یکی از اندیشمندان رسانه‌ها را به دو گروه سرد و گرم تقسیم می‌کند که رسانه‌های سرد حواس انسان را بیشتر گرم می‌کنند و کتاب هم جزء آن‌ها است.

وی با بیان اینکه ما امروز با رسانه‌های نوینی مواجه هستیم که انبوهی اطلاعات را جابه‌جا می‌کنند، گفت: رسانه‌های نوین اطلاعات زیادی را جابه‌جا می‌کنند و ماندگاری آن‌ها کم است، اما کتاب بعد از صدها سال همچنان تأثیر عمیقی بر ذهن بشر می‌گذارد.

ویژه با تأکید بر اینکه امروزه برای بقای فرهنگ نیاز به آگاهی‌های عمیق داریم، اذعان کرد: این مسئله توسط ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی رقم می‌خورد.

وی درخصوص ماندگاری رسانه‌ها نیز گفت: خیلی از رسانه‌ها عمر مفید کوتاهی دارند، اما کتاب از رسانه‌هایی است که قدمت چندهزارساله دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه ماندگاری کتاب به‌عنوان یک رسانه نقطه قوتی برای آن است، افزود: در سال‌های اخیر متأسفانه شاهد گرانی کتاب به‌خاطر مشکلات حوزه چاپ و کاغذ هستیم، اما در دولت سیزدهم تلاش‌های خوبی صورت گرفته و وزیر ارشاد نیز اعلام کرده در آینده نزدیک خودکفایی در عرصه کاغذ را خواهیم داشت.

در سومین دوره جایزه قلم هگمتانه، کتاب‌های برگزیده بخش‌های مختلف به شرح ذیل معرفی شدند:

بخش زبان و گویش‌های محلی: کتاب فرهنگ عامیانه مردم ملایر نوشته علیرضا گودرزی.

حوزه ادبیات نثر معاصر: کتاب هدیه‌ای از یک جن، نوشته مصطفی خدامی.

حوزه کودک و نوجوان بخش داستان: کتاب هیولای من گم شده، نوشته مرضیه فعله‌گری.

در حوزه کودک و نوجوان بخش شعر: غلامرضا بکتاش، کتاب دستمال خیس ابر.

آثار شایسته تقدیر؛ در بخش زبان و گویش‌های محلی: کتاب فرهنگ عامیانه اصطلاحات همدانی، نوشته محمدعلی نوریون.

بخش ادبیات- شعر معاصر: آیه‌های سکوت، نوشته محمد پیله‌ور و مجموعه شعر طنز آواضح نوشته احمد آوازه.

حوزه ادبیات- شعر معاصر: سنگ‌های لق روی دیوار، نوشته مهین سماواتی.

حوزه تاریخ و جغرافیا: تاریخ یکصدوپنجاه سال کشتی در ملایر، مسعود چوبین و درگزین‌نامه، نوشته حبیب شرقی‌صفا و فرهنگ مردم بهار، نوشته جواد نوری.

شناسه خبر 76217