شناسه خبر:75926
1402/8/25 10:29:27

معاون خدمات شهری شهرداری همدان گفت: روش جدید محلول‌پاشی به‌جای نمک‌پاشی، تجربه نخست در این شهر است؛ چراکه پیش از این روش‌های سنتی اجرا شده بود.

حامد جلیلوند با بیان اینکه روش جدید محلول‌پاشی هم‌زمان با نخستین بارش برف و در راستای یخ‌زدایی معابر اجرا می‌شود، افزود: این طرح به‌صورت آزمایشی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از روش‌هایی که همواره در برف‌روبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پخش خشک ماسه و نمک است که آسیب‌های جدی به محیط‌زیست، سیما و منظر و زیرساخت‌های شهری وارد می‌کند و لازم بود با استفاده از ظرفیت نخبگان علمی و دانشگاهی، از روش‌های نوین برف‌روبی استفاده شود.

معاون شهردار همدان خاطرنشان کرد: از محلول‌پاشی یا Anti-icing برای برف‌روبی استفاده می‌شود که مصرف نمک را تا 17 برابر کاهش می‌دهد، مصرف ماسه را به صفر می‌رساند و قدرت مانور را تا 23 درجه زیر سانتیگراد افزایش می‌دهد و ازلحاظ مالی مقرون به صرفه خواهد بود.

وی سیستمی بودن را از ویژگی‌های مهم این روش دانست و افزود: علاوه‌بر تأمین نیروی انسانی و ماشین‌آلات، آموزش، نحوه اجرا و تنظیم میزان محلول‌پاشی و حساسیت موضوع، از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

جلیلوند اظهار امیدواری کرد: با اجرای این روش شاهد کاهش مسائل زیست‌محیطی، حفظ بیت‌المال و افزایش رضایتمندی شهروندان باشیم.

* به‌کارگیری 700 نیروی برف‌‎روب در معابر همدان

شهردار همدان نیز با تأکید بر بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و مکانیزه کردن خدمات شهری، افزود: بالاترین سرمایه شهرداری همدان، نیروی انسانی است و 700 نفر و صدها دستگاه برای برف‌روبی پیش‌بینی شده و تلاش داریم با بهره‌گیری از این ظرفیت و تجربیات بزرگ و بررسی نقاط قوت و ضعف، عملکرد بهتری داشته باشیم.

سیدمسعود حسینی ابراز کرد: باید از ظرفیت و تجربیات پیشکسوتان در قالب دستورالعمل‌های برف‌روبی استفاده شود و با توجه به توقع شهروندان، جلب رضایتمندی آن‌ها در برف‌روبی بسیار اهمیت دارد.

وی به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سازمان پسماند اشاره کرد و گفت: 67 دستگاه ماشین‌آلات برف‌روبی و 12 گروه مجزا کار تنظیف معابر اعم از معبر درجه یک، دو، سه و اصلی را طی سال‌های گذشته انجام می‌دادند و امسال علاوه‌بر افزایش تعداد ماشین‌آلات، از روش یخ‌زدایی نوین استفاده می‌شود.

این مقام مسئول به نحوه اجرای این روش اشاره کرد و ادامه داد: با ماشین‌های مجزا و مخصوصی که در اختیار داریم، هشت ساعت قبل از بارش، محلول نمک با غلظت 23 درصد در معابر پاشیده می‌شود که باعث آب شدن یخ می‌شود.

حسینی افزود: در این روش نوین علاوه‌بر کاهش نمک، استفاده از ماشین‌آلات کاهش می‌یابد و بعد از تبریز، دومین شهری هستیم که از این روش به‌صورت آزمایشی در یکی از شهرک‌ها استفاده می‌کنیم.

شناسه خبر 75926