شناسه خبر:75879
1402/8/24 10:05:02

سپهرغرب، گروه خبر: رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری ساوه گفت: 30 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیز داری این شهرستان در پنج روستا تخصیص یافته است.

«کامیار گراوند» روز سه شنبه اظهار کرد: این میزان اعتبار برای ساخت بندهای خاکی و گابیون بندی در حوزه آبریز بیوران در روستاهای بیوران، سامان، یاتان، چمران، اسکین و حوزه یاری آباد هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح هم اکنون در این مناطق روستایی آغاز شده است یادآور شد: طرح آبخیز داری روستای یاری آباد از سال گذشته آغاز شده که پارسال 10 میلیارد ریال شامل 20 میلیون ریال از محل خودیاری مردمی و 80 میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی برای آن هزینه شده است و امسال نیز عملیات آن تداوم دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه، هدف از ساخت این بند را تقویت آب‌های زیرزمینی، مهار سیلاب‌های فصلی، جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ تاسیسات عنوان کرد و ادامه داد: بندهای آبخیز داری حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه می‌دارد و این نوع از بندها منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی است.

گراوند افزود: همچنین سالانه حجم فراوانی از رواناب‌ها و سیلاب‌ پس از بارش باران وارد دشت‌های حوضه آبخیز می‌شود که با اجرای بندهای خاکی و گابیون بندی از هدررفت بخش زیادی از آن جلوگیری شده و امکان تغذیه سفرهای زیرزمینی نیز فراهم می‌شود.

شناسه خبر 75879