شناسه خبر:75807
1402/8/22 12:40:58
در کمیسیون‌های خدمات شهری و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان تأکید شد:

ضروریات راه‌اندازی اداره HSE در مدیریت شهری

سپهرغرب، گروه خبر: جلسه مشترک کمیسیون‌ خدمات شهری، زیست‌محیطی و بهداشت با کمیسیون‌ فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان، ضروریات راه‌اندازی اداره HSE در مدیریت شهری تشریح و بر آن تأکید شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، جلسه مشترک کمیسیون‌ خدمات شهری، زیست‌محیطی و بهداشت با کمیسیون‌ فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با حضور رؤسا و اعضای این کمیسیون‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پیرامون موضوعات سامان‌دهی بازیافت زباله، مطالعات شبکه راه‌های جایگزین در زمان بحران و ضروریات راه‌اندازی اداره HSE در مدیریت شهری برگزار شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت سامان‌دهی زباله‌گردها، گفت: در انجام امور شهری باید از موازی‌کاری پرهیز کرد؛ اجرای طرح‌ها با هماهنگی و یکپارچگی صورت پذیرد.

علی‌اکبر نظری با بیان اینکه زباله‌ها تهدیدی برای محیط‌زیست و بهداشت جامعه هستند، افزود: حوزه پسماند و زباله شهری باید به‌درستی مدیریت شود و لازم است طرح جامعی در این زمینه داشته باشیم.

نظری با بیان اینکه در حوزه پسماند و زباله باید ضمن مدیریت کار مصونیت ایجاد کرد، اظهار کرد: مصونیت زمانی ایجاد می‌شود که سطح آگاهی مردم در زمینه تهدید زباله و نهادینه کردن تفکیک آن، افزایش یابد؛ چراکه بسیاری از مشکلات جامعه ما به‌دلیل عدم آگاهی است.

نظری با بیان اینکه بخشی از جمع‌آوری زباله و پسماند از وظایف شهرداری است، اضافه کرد: توجه به این حوزه از وظایف دولت است و عدم کارایی دولت در این زمینه باعث بروز مشکلاتی ازجمله حضور معتادین متجاهر و زباله‌گردها در سطح شهر شده که روزبه‌روز به تعداد این افراد اضافه می‌شود؛ در این راستا می‌طلبد دولت نیز برنامه مناسبی تدوین و اجرا کند، چراکه این مهم تنها وظیفه شهرداری نیست.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه اداره مدیریت بحران در شهرداری، اظهار کرد: متأسفانه مدیریت اصلی این اداره زیر نظر استانداری است، درصورتی که باید توسط شهرداری انجام شود و این عدم یکپارچگی، مشکلاتی را در این زمینه به‌وجود آورده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: مدیریت بحران نیازمند هماهنگی و یکپارچگی دستگاه‌های مرتبط است تا نتایج مطلوبی به‌دست آید؛ در غیر این صورت نه‌تنها در زمان بحران مشکلی حل نمی‌شود، بلکه موازی‌کاری‌ها بر مشکلات می‌افزاید.

نظری با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی، اظهار کرد: افزایش آگاهی مردم در امور مختلف جامعه به‌ویژه امور شهری بسیار حائز اهمیت است که متأسفانه انعکاس اطلاعات در جامعه به‌خوبی انجام نمی‌شود.

وی همچنین در زمینه توجه به ایمنی در امور مختلف شهری، ابراز کرد: ضروریات جامعه در تدوین برنامه‌ها و اقدامات باید مد نظر باشد و امروز یکی از ضروریات مدیریت شهری، تشکیل یا راه‌اندازی اداره HSE است.

نظری با بیان اینکه شهرداری‌ها وظیفه رفع خطر در شهر را دارند، ادامه داد: با توجه به اینکه مدیریت بحران شهرداری زیر نظر خود شهرداری نیست، بلکه این وظیفه برعهده استانداری است، می‌طلبد هماهنگی و یکپارچگی در این زمینه به‌وجود آید و شهرداری مدیریت اصلی را برعهده بگیرد.

   حیدری: رفع خطر از فضاهای شهری، وظیفه شهرداری‌ها است

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوع محیط ایمن (HSE) بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: رعایت اصول ایمنی تمامی امور شهری در حوزه‌های عمرانی خدمات شهری شهرسازی ازجمله پروژه‌های عمرانی، بسیار مهم است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مهدی حیدری با اشاره به اهمیت نظارت در حوزه رعایت ایمنی، افزود: رفع خطر از محیط شهری از وظایف شهرداری‌ها است و با توجه به مشکلات ایمنی که در سطح شهر و پروژه‌ها مشاهده می‌شود، این سؤال پیش می‌آید که آیا در این مورد نظارت صورت می‌پذیرد؟

وی با بیان اینکه ایجاد یک محیط امن و سالم نیازمند درک و اجرای ضوابط است، گفت: حوادث ناشی از کار به‌عنوان یکی از عوامل مهم در از دست دادن نیروی انسانی کارآمد و هدررفت سرمایه محسوب می‌شود و نظارت عمده‌ترین سهم را در جلوگیری از بروز حوادث دارد.

حیدری نظارت بر رعایت ایمنی در کار و امور شهری را حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: رفع خطر از محیط شهری بسیار گسترده است و بدون برون‌سپاری نمی‌توان بر آن به‌خوبی نظارت کرد.

وی همچنین با اشاره به حادثه ناگوار مرگ یکی از دوچرخه‌سواران در بلوار ارم، اظهار کرد: برخی حوادث به رعایت پروتکل‌های ایمنی برمی‌گردد و باید در این زمینه پیشگیری‌هایی صورت پذیرد که در این زمینه ما در شهرداری عقب هستیم.

   مسگریان: نقش مهم بخش خصوصی در سامان‌دهی زباله‌گردها

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه به اهمیت توجه به حوزه پسماند زباله اشاره کرد و گفت: مسئله بازیافت زباله و پسماند یکی از مهم‌ترین مسائلی است که همیشه مطرح بوده و برای حل این مشکل، باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

محمود مسگریان با اشاره به طرح ارائه‌شده سرمایه‌گذار در حوزه بازیافت و پسماند زباله، اظهار کرد: بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی در سامان‌دهی زباله‌گردها ایفا کند و به شغل آن‌ها وجهه مناسبی بدهد.

مسگریان تأکید کرد: لازم است جلسات مستمر برای سامان‌دهی زباله‌گردها به‌صورت تخصصی برگزار و این موضوع با دقت و حساسیت خاصی پیگیری شود.

وی به موفقیت شهرداری مشهد در سامان‌دهی زباله‌گردها اشاره کرد و گفت: این موفقیت به‌دلیل تدوین برنامه خوبی بوده که صورت گرفته و شهرداری همدان می‌تواند از تجربه علمی این شهر استفاده کند.

شناسه خبر 75807