شناسه خبر:75685
1402/8/20 11:27:21

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: کنگره شهدا خدمت بزرگی برای توسعه دادن به فرهنگی بود که شهدا به دنبال آن بودند؛ آنان فرهنگ شهادت را خالصانه پیگیری کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران اجلاسیه دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار کرد: در آیاتی از قرآن کریم صحبت از انسان‌هایی می‌شود که در کنار انبیای الهی تحقق‌بخش اهداف الهی بودند و به تعبیر قرآن اگر انسان‌های الهی که هدف‌های الهی و اخلاص دارند، در کنار انبیا نبودند، طبیعتاً اهداف انبیا محقق نمی‌شد.

وی افزود: قرآن کریم برای این نوع افراد ویژگی‌هایی را مطرح کرده؛ آنان در راه خدا ضعیف نیستند و مقاومت شرط اصلی ماندن این افراد در کنار انبیا و تحقق اهداف الهی بوده، همچنین سست نشدن در هدف، دیگر ویژگی این افراد است‌.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: ما طی 44 سال، این‌گونه انسان‌ها را دیده‌ایم که یکی از مصادیقش، هشت هزار شهید استان همدان است و کنگره به نام و یاد آنان برگزار شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: آن‌‌ها ربیون بودند که قرآن کریم از آنان تجلیل و یاد کرده است، شهدا انصارالله بودند و امیدوارم ما هم بتوانیم در مسیر آنان با صداقت کامل پیش برویم.

وی با بیان اینکه کنگره شهدا خدمت بزرگی برای توسعه دادن به فرهنگی بود که شهدا به دنبال آن بودند و خالصانه فرهنگ شهادت را پیگیری کردند، تصریح کرد: کار فرهنگی که کنگره یکی از نمادهای آن است، بدون استمرار ممکن نیست؛ در سند فرهنگی استان مسئله ایثار و شهادت مطرح شده است،

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در ادامه عنوان کرد: قطعاً اگر همراهی تمام مسئولان با یکدیگر نبود، کنگره شکل نمی‌گرفت؛ در استان همدان شاهد یک وحدت رویه و همراهی بودیم و همه پای کار بودند. کنگره به مدت چهار شب با حضور میهمانان مختلف کشوری برگزار شد و اتفاق بسیار مبارکی بود.

وی با بیان اینکه هدف صرفاً برگزاری کنگره نبود، افزود: خودِ کنگره موضوعیت ندارد؛ نکته حائز اهمیت اتفاقی است که در کنگره می‌افتد و آن، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت است؛ ما در برگزاری کنگره وقتی موفق هستیم که بتوانیم این فرهنگ را در جامعه ترویج دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان ضمن قدردانی از صبر و همراهی خانواده شهدا در برگزاری هرچه بهتر کنگره شهدا، گفت: شهیدان خانواده‌ها، متعلق به همه جامعه هستند؛ هر کسی که دل در گروی آرمان‌های شهدا دارد، منسوب به شهدا است.

وی بیان کرد: وقتی کار عظیمی برگزار می‌شود، به‌طور حتم مشکلاتی نیز دارد که باید نقدها شنیده و اشکالات برطرف شود؛ باید همه کمک کنیم کنگره بعدی در شرایط بهتری برگزار شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در پایان با تأکید بر اینکه کنگره بعدی را با فضاسازی بهتری برگزار کنیم، متذکر شد: در این کنگره همه زحمت کشیدند و توجه به کارهای هنری که مورد توجه رهبر انقلاب هستند هم همچون نمایش فصل شیدایی و تولید چندین فیلم سینمایی در راستای این کنگره، انجام شد‌.

استاندار همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: بسیار خرسندیم محفلی برای تقدیر و تشکر از خادمین شهدا برگزار شده؛ شهدایی که مایه مباهات افتخار و سرمایه‌های ملی ما هستند.

علیرضا قاسمی‌‌فرزاد افزود: شهدایی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مایه مباهات ما هستند و همواره ایشان از شهدا به بزرگی و عظمت یاد می‌کنند؛ شهدایی که در پیشگاه خداوند جان شیرین خود را اهدا کردند تا مانایی این سرزمین حفظ شود.

وی تصریح کرد: شهید کسی است که تا سرحد شهادت در یک راه و مسیر قدم برمی‌دارد و با تمام وجود به آن راه اعتقاد دارد؛ شهدا معلمین و اساتید بزرگی برای این نسل و نسل‌های آینده هستند‌.

استاندار همدان یادآور شد: اگر مشکلات ایران را با مشکلات سایر کشورها مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که آن چیزی که باعث مانایی کشور شده، خون شهدا است و خداوند به واسطه ازخودگذشتگی آنان نگاه ویژه به ملت ایران داشته و در سایه این نگاه رهبرانی چون مقام معظم رهبری به ما اهدا کرده است؛ رهبرانی که اگر نبودند، امروز از این سرزمین نامی نبود، رهبرانی بسیار دقیق که مسیر را شناسایی و در این اقیانوس متلاطم از بلایا و گرفتاری‌ها، امت را به‌درستی هدایت کرده و می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی، گفت: اگر ندای انقلاب اسلامی نبود، اسمی از فلسطین نبود، امروز این ملت مظلوم بینی جنایتکاران مستکبر را به خاک ذلت مالیدند؛ گرچه شهدای زیادی تقدیم کردند، اما اثبات کردند که ظلم و ستم ماندگار نیست.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: تشکر می‌کنم از اینکه دومین کنگره شهدای استان همدان با یک وحدت و انسجام که از عمق وجود نشأت گرفته بود، به شایستگی برگزار شد و رضایت خاطر مقام معظم رهبری را کسب کردیم.

وی عنوان کرد: کنگره را اگر به‌مثابه یک قله درنظر بگیریم، دومین قله در دارالمؤمنین در سایه وحدت و انسجام به‌خوبی نمایان شد؛ قطعاً بایستی اگر اشکالاتی است، برای کنگره بعدی برطرف کنیم.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا باعث تقویت و وحدت بین امت اسلامی خواهد شد، متذکر شد: باید با جدیت بیشتر یادواره‌های شهدای اقشار مختلف را به شایستگی برگزار کنیم، چون شأن شهیدان ما بسیار والا است.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: قدردان شهدا هستیم که این زمینه را فراهم کردند تا به یاد آنان قدم برداریم و دست ما را گرفتند و توفیق پیدا کردیم که در مسیر که آن‌ها پیش چشم داشتند، قرار بگیریم؛ امیدوارم که خداوند لطف کند تا بتوانیم در جوار آنان باشیم و از نعمت‌های الهی بهره‌مند شویم.

سردار مظاهر مجیدی ضمن تشکر از تمامی دست‌اندرکاران برگزارکننده کنگره ازجمله ریاست کمیته‌های 23 گانه، افزود: بهترین هدیه برای همه ما فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با عوامل اجرایی کنگره بود و ایشان تأکید داشتند که کار برای شهدا مستمر و ادامه‌دار باشد.

وی با تأکید بر اینکه به لطف خداوند دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان با موفقیت برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در دیدار با عوامل اجرایی کنگره تأکید کردند که هر پنج سال کنگره برگزار شود، این موضوع را یادآور می‌شوم که پایان کنگره دوم، آغاز کار کنگره سوم است و ما می‌خواهیم دبیرخانه کنگره سوم را فعال کنیم.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان ادامه داد: در این راستا نیاز است که خیلی از اقداماتی که برای شهدا باقی مانده است، همچون ثبت و مکتوب کردن خاطرات آنان را ادامه دهیم؛ چراکه نگاشتن زندگی‌نامه شهدا برای آیندگان بسیار مؤثر است‌.

وی با اشاره به 200 عنوان برنامه در راستای برگزاری کنگره شهدا در سطح استان، تصریح کرد: برگزاری این تعداد برنامه بسیار فضای استان را تغییر داد؛ در راستای کنگره شهدا برای تمام اقشار جامعه یادواره شهدا برگزار شد، سه هزار و 535 جهیزیه اهدا شد که باید این نوع کارها را ادامه دهیم.

سردار مجیدی با اشاره به برگزاری برنامه فصل شیدایی، گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بر کارهای هنری است و در این برنامه به مدت دو ساعت مروری بر تمام معرفت‌های دینی می‌شد؛ نسل نوجوان به‌راحتی با اتفاقات صدر اسلام تا به امروز طی این نمایش،‌ آشنا شدند.

وی تأکید کرد: برگزاری دومین کنگره شهدا یک اقدام عظیم بود و قطعاً در هر کار بزرگی اشکالاتی است؛ اما ماحصل همه این کارها آن بود که روحیه جهاد و شهادت را در جامعه گسترش دهیم و حرکت امروز مردم مظلوم فلسطین ناشی از این روحیه است.

شناسه خبر 75685