شناسه خبر:75667
1402/8/18 11:30:23

سپهرغرب-گروه خبر: مدیرکل امور مالیاتی استان همدان از صدور برگه مطالبه مالیاتی برای 601 خانه خالی در همدان خبر داد و گفت: در سال‌ جاری برای 601 ملک خالی برگه مطالبه به ارزش مالیاتی پنج میلیارد و 300 میلیون تومان صادر شده است.

وجیه‌اله ذکوری اظهار کرد: تاکنون 6 مورد از خانه‌های خالی مالیات خود را پرداخت کرده‌اند و مابقی درحال ابلاغ تا دادرسی هستند.
 
وی با تأکید براینکه خانه‌های درحال ساخت و یا آماده فروش مشمول مالیات نیستند، تصریح کرد: ارزش مالیاتی خانه‌های خالی تابعی از قیمت ملک نبوده، بلکه تابعی از قیمت اجاره است؛ به‌طوری که براساس قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال اول 6 برابر مالیات بر اجاره، سال دوم 12 برابر مالیات بر اجاره و سال سوم 18 برابر مالیات براجاره است.
 
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان از وصول یک‌هزار و 925 میلیارد تومان مالیات در هفت‌ماهه امسال خبر داد و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 40 درصدی دارد.
 
ذکوری با اشاره به اینکه تعهد مالیاتی استان در سال‌ جاری سه هزار و 490 میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: 55 درصد از تعهد مالیاتی استان در هفت‌ماهه امسال وصول شده است.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: همچنین در هفت‌ماهه امسال 343 میلیارد تومان به حساب دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان واریز شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 57 درصد رشد دارد.
 
وی با بیان اینکه مبالغ مذکور به‌صورت مستقیم به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان متناسب با جمعیت آن منطقه واریز می‌شود، تصریح کرد: بیشترین دریافتی مربوط به شهرداری همدان با 113 میلیارد تومان بوده است.
 
ذکوری افزود: طی سال‌ جاری در استان همدان هفت هزار و 700 شرکت باید عضو پایانه فروشگاهی می‌شدند و صورت‌حساب ارسال می‌کردند که تاکنون یک‌هزار و 850 شرکت شناسه یکتا دریافت و 350 شرکت نیز صورت‌حساب ارسال کرده‌اند.
 
مدیرکل امور مالیاتی استان همدان گفت: اگر شرکت‌ها در فصل پاییز صورت‌حساب خود را ارسال نکنند، 10 درصد مبلغ فروش یا درآمد، جریمه خواهند شد و تمامی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی برای آن‌ها اعمال نخواهد شد.
 
وی با تأکید بر اینکه معافیت شرکت‌های کشاورزی منوط به ارائه صورت‌حساب است، یادآور شد: تعاونی‌های کشاورزی، مرغداری و روستایی نیز باید اظهارنامه و دفاتر اسناد و مدارک خود را ارائه دهند و عضو پایانه فروشگاهی باشند تا از مالیات معاف شوند.
 
ذکوری درباره خودروهای لوکس مشمول پرداخت مالیات از سال 1401 تاکنون تأکید کرد: یک‌هزار و 974 خودرو در استان مشمول 11 میلیارد و 600 میلیون تومان مالیات هستند.
 
وی با بیان اینکه 6 میلیارد و 800 میلیون تومان مالیات خودروهای لوکس در استان همدان وصول شده است، افزود: تاکنون یک‌هزار و 17 خودرو مالیات خود را پرداخت کرده‌اند و 957 خودرو نیز در مرحله اعتراض هستند.

شناسه خبر 75667