شناسه خبر:75625
1402/8/17 12:02:16

سیل‌بندهای شهر ایلام سال‌هاست که فرسوده هستند و نیاز به ترمیم و بهسازی دارند، این در حالی است که هواشناسی برای استان بارش‌های سیل‌آسا پیش‌بینی کرده است.

با پیش‌بینی بارش‌های فراتر از نرمال پاییزی در سطح استان ایلام، نگرانی از وضعیت سیل بندهای شهر ایلام شدت بیشتری به خود گرفته است.

 

کارشناسان هواشناسی پاییز پربارشی را برای ایلام پیش‌بینی می‌کنند و این پیش‌بینی‌ها امیدواری اهالی شهر را به‌دنبال داشته است.

 

اگرچه این امید و خوشحالی با نگرانی‌هایی نیز همراه است آن طور که مسئولان می‌گویند از عوامل اصلی وقوع سیل و خرابی‌های ناشی از آن در شهر ایلام استاندارد نبودن مسیل‌ها بوده است.

 

حدود 43 کیلومتر سیل‌بند در شهر ایلام وجود دارد که 20 کیلومتر آن فاقد ایمنی است، برای بازسازی این مسیل‌ها نیاز به اعتبار است.

 

باید پرسید آیا مسئولان استان برنامه‌ای برای تأمین اعتبار، مرمت و مقاوم‌سازی سیل بندهای شهر ایلام که این روزها به تهدیدی برای شهروندان تبدیل شده دارند.

 

**بارش‌ها فراتر از نرمال خواهد بود

 

بارش‌های فصل پاییز کم‌کم آغاز خواهند شد و حجم زیادی از آب این بارش‌ها در سطح شهر ایلام جاری شده و بخشی هم از طریق 43 کیلومتر کانال روباز و پوشیده هدایت می‌شوند، حالا این کانال‌ها که در سال‌های اخیر چند باری ریزش کرده‌اند نگرانی مردم را به‌دنبال دارند.

 

بهسازی این سیل‌بندها نیز ضروری به‌نظر می‌رسد و مسئولان استانی و شهرداری ایلام هرچه سریع‌تر کار شروع کنند چراکه بارندگی در استان شروع شده است.

 

مجتبی میهن‌پرست؛ کارشناس هواشناسی ایلام اظهار کرد: انتظار داریم که از دهم آبان تا نیمه آذرماه بارندگی‌ها به‌تدریج در استان شروع شود و بارش‌ها فراتر از نرمال خواهد بود.

 

*اختصاص یک هزار و 800 میلیارد تومان برای سیل‌بندهای شهر ایلام

 

معاون امور عمرانی استاندار ایلام اظهار کرد: یک هزار و 800 میلیارد تومان با دستور اکید معاون ریاست جمهوری برای بهسازی سیل‌بندهای ایلام اختصاص یافته که اگر این اعتبار در سه سال متوالی ابلاغ و تخصیص پیدا کند قطعاً می‌توانیم سیل‌بندها را به طور کامل بازسازی کنیم.

 

سعید هژبری افزود: در برنامه کوتاه‌مدت کمیته لایه‌روبی تشکیل شده و با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی متوالی و تجمیع ماشین‌آلات آن‌ها دو هزار سرویس نخاله و زباله در بالادست سیل‌بندهای در حاشیه شهر ایلام جمع‌آوری شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین اقدامات خوبی در حوزه مرتع و آبخیزداری و ایجاد سازه‌های سنگ ملاتی در شهر ایلام انجام شده است.

 

**8 میلیارد تومان تمام اعتبار شهرداری ایلام برای سیل‌بندها

 

معاون شهرداری ایلام اظهار کرد: برای ترمیم 23 کیلومتر سیل‌بند پوشیده سطح شهر ایلام نیاز به بالغ بر 400 میلیارد تومان است.

 

رائد ملکشاهی افزود: اما برای احداث 20 کیلومتر باقی‌مانده بالغ بر 900 میلیارد تومان برآورد اولیه نیاز است، با اعتبار ناچیزی که برای این موضوع درنظر گرفته شده انجام فعالیت عمرانی سخت به نظر می‌رسد.

 

وی ادامه داد: اعتباری که سال جاری شهرداری برای سیل‌بندهای سطح شهر اختصاص داده به طور کلی هشت میلیارد تومان است یعنی اعتبار بسیار ناچیزی است، از مردم درخواست داریم در برخی از این نقاط که احتمال ریزش وجود دارد کمتر تردد کنند.

 

وی با اشاره به اینکه پنج رشته اصلی مسیر در سطح شهر ایلام وجود دارد، افزود: مسیر بلوار اصناف، مسیر سیل بند هسته مرکزی، مسیر سمندری با پارکینگ شهرداری، مسیر بلوار صنایع، بلوار صدوقی، مسیر محله علی‌آباد پایین‌تر از سلمان فارسی، مسیر حمداله زراعتی، این مسیرها در زمان بارندگی با توجه به اینکه نیاز به ترمیم و تقویت دارند، پرخطر هستند.

 

**ترمیم، بهسازی و ساخت مسیل‌های شهر ایلام نیازمند اعتبار است

 

رئیس شورای اسلامی شهر ایلام اظهار کرد: نقاط ضعفی که در بحث سیل‌بندهای شهر وجود دارد سال گذشته توسط مشاور بررسی شده است.

 

مظفر میرزاد افزود: یک هزار و 500 میلیارد تومان برای ترمیم، بهسازی و ساخت سیل‌بندهای شهر ایلام، رقم بسیار بزرگی است که در توان بودجه استانی هم نیست، همان طوری که همه می‌دانند بودجه بر اساس نرخ جمعیت است و متأسفانه هم شهر ایلام و هم استان ایلام جمعیت بسیار پایینی دارند.

 

وی ادامه داد: هم‌اکنون نیز بحث نهضت لایه روبی سیل‌بندها با کمک دیگر دستگاه‌ها به خصوص بنیاد مسکن و آب منطقه‌ای انجام شده است.

 

به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته سیل‌بندهای شهر ایلام هنوز هم تا بازسازی کامل فاصله زیادی دارند، پس آگاه‌سازی شهروندان از مسیل‌های پرخطر در صورت وقوع سیل ضروری به نظر می‌رسد.

 

پاییز و زمستان‌های دیگری نیز در راه است و سیل‌بندهای شهر ایلام به‌عنوان خطری در قلب شهر چشم‌انتظار ترمیم و بازسازی جدی‌تری است.

 

سیل 1394 در شهر ایلام نشان داده که زیرساخت‌های شهر ایلام در مقابل بارندگی شدید نقاط ضعف زیادی دارد و امیدواریم در سال جاری بخشی از مشکلات سال‌های گذشته برطرف شده باشد.

 

طول سیل‌بندهای شهر ایلام حدود 43 کیلومتر است که 23 کیلومتر آن سرپوشیده و حدود 20 کیلومتر آن روباز هستند.

 

 

شناسه خبر 75625