شناسه خبر:75397
1402/8/13 11:05:48
هم‌زمان با ورود سفیر جدید ایران به ترکمنستان انجام شد؛

معرفی غذا، موسیقی و صنایع دستی مشترک ایران و ترکمنستان

سپهرغرب-گروه گردشگری:جشنواره و نمایشگاه مشترک گردشگری ایران و ترکمنستان آغاز به کار کرد و به معرفی صنایع دستی، غذاها و موسیقی آیینی دو کشور پرداخت.

شرکت‌های گردشگری ایرانی و ترکمنی به همراه فعالان صنایع دستی دو کشور در سالن نمایشگاهی آکادمی دولتی هنرهای عشق‌آباد حضور پیدا کرده تا در جشنواره و نمایشگاهی که به‌صورت مشترک و با همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ترکمنستان برگزار شده، به معرفی خدمات خود بپردازند.
در جشنواره مشترک گردشگری ایران و ترکمنستان شرکت‌هایی در زمینه توریسم سلامت، فرش دستباف، دست‌بافته‌های داری، بیمارستانی در بهشهر و فروش محصولات صنایع دستی از شهرهای خراسان رضوی، مازندران، نائین و شهرهای دیگر حضور دارند.
 
در مراسم افتتاحیه این برنامه، علی مجتبی بهبهانی، سفیر جدید ایران در ترکمنستان که چند ساعتی می‌شد به عشق‌آباد رسیده بود، در نخستین بازدیدش سری به غرفه‌های این نمایشگاه و جشنواره زد و با محصولات صنایع دستی ایرانی و شرکت‌های گردشگری که از سوی کشور ترکمنستان در برنامه حضور پیدا کرده‌اند، آشنا شده و از دست‌اندرکاران این برنامه ازجمله رایزنی فرهنگی تقدیر کرد.
 
وی که اظهار امیدواری کرد روابط گردشگری دو کشور ارتقا یابد، از نزدیک با معاون گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان نیز دیدار داشت.
 
در این جشنواره ضمن نمایش محصولات صنایع دستی از شرکت‌های ایرانی حضوریافته، تعدادی محصولات صنایع دستی فاخر نیز از سوی رایزنی فرهنگی به نمایش گذاشته شده بود. همچنین طرف ترکمنی نیز تلاش کرده بود تا با نمایش تعدادی از لباس‌ها و عرضه محصولات تبلیغاتی، به معرفی تورهای گردشگری و جاذبه‌های این کشور بپردازد.
 
همچنین در این جشنواره، گروه موسیقی سنتی دو کشور به‌دلیل داشتن فرهنگ، موسیقی و آیین‌های مشابه برنامه‌های مختلفی را برگزار کردند؛ از ایران یک گروه موسیقی که در نمایشگاه‌های مختلفی شرکت می‌کنند، به اجرای رقص‌های آیینی استان‌های خراسان رضوی، لرستان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه پرداختند و پس از آن‌ها نیز گروه ترکمنی برنامه رقص و آواز اجرا کرد.
 
گروه موسیقی ایرانی قرار است تا روز پنجشنبه که جشنواره ادامه دارد، در سالن سینما وطن نیز برای عموم مردم عشق‌آباد برنامه اجرا کند.
 
در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از غذاها و دسرهای سنتی دو کشور نیز به‌صورت مجزا آماده شده بود. برخی از این غذاها در میان دو کشور مشترک بود و این موضوع نظر دانشجویان و زبان‌آموزانی که به جشنواره و نمایشگاه آماده بودند را جلب کرد.
 
زیورآلات سنتی و البته سنگین ترکمن‌ها نیز مورد توجه ایرانی‌هایی بود که در برنامه حضور داشتند.
 
این برنامه در راستای همکاری دو کشور ایران و ترکمنستان، دیدار رؤسای جمهور دو کشور و تقویت روابط دوستی بین دو ملت انجام گرفت.
 
قرار است در روزهای آینده نیز ترکمن‌ها به ایران آمده و هفته فرهنگی در اصفهان برگزار کنند.
 
طبق گفته نوید رسولی، رایزن فرهنگی سفارت ایران در ترکمنستان روزانه حدود 200 نفر برای خرید، درمان و سیاحت به ایران می‌آیند.
 
قرار است چنین برنامه‌هایی به شناخت دو کشور و ارتباط عمیق‌تر کمک کند.
 
 
 
 

شناسه خبر 75397