شناسه خبر:75267
1402/8/9 11:59:33

سپهرغرب-گروه خبر:مؤسس و مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه گفت: با استفاده از برخی زباله‌ها مانند نایلون می‌توان از آنها به عنوان سوخت استفاده کرد و در سال در مصرف گاز 20 میلیون متر مکعب صرفه جویی می‌شود.

هایده شیرزادی گیلانی روز یکشنبه در نشستی که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس کارخانه بازیافت زباله و تولید کود عالی در سالن همایش کارخانه بازیافت زباله کرمانشاه با حضور مسئولان، افزود: بخشی از زباله‌ها مانند نایلون و جلدهای بسته‌بندی‌ قابل بازیافت نیست بلکه ارزش حرارتی دارند و به عبارتی 2 کیلوگرم از این مواد بازیافتی جایگزین یک متر مکعب گاز است.
وی ادامه داد: مساحت شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه 16 هکتار است و در این مجموعه 6 هزار و 500 متر سوله وجود دارد.
 
شیرزادی گفت: سالانه 50 هزار تُن‌کمپوست در این مجموعه تولید می‌شود و در حال حاضر 600 هزار تن کمپوست در مجموعه انباشت شده است.
 
مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه افزود: از این کمپوست می‌توان در کشاورزی استفاده کرد اما به دلیل هزینه زیاد باید به کشاورزان برای دریافت این کمپوست یارانه تعلق گیرد.
 
وی ادامه داد: کار گروه‌هایی برای صادرات کمپوست به خارج از کشور تاسیس شده و چند کشور نیز خریدار این محصول هستند اما به دلیل منع صادرات کمپوست این مقدار در شهر کرمانشاه انباشت شده و در حال حاضر بلااستفاده مانده است.
 
شیرزادی با بیان اینکه 50 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه خط جدید در کارخانه مورد نیاز است، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل استفاده نکردن از زباله‌هایی مانند نایلون به عنوان سوخت جایگزین عملا سالانه 20 میلیون متر مکعب گاز طبیعی هدر داده می‌شود.
 
وی افزود: در حال حاضر دستگاه‌هایی برای جداسازی این نوع زباله‌ها در این مجموعه موجود است اما نیاز به 10 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز آنها و خرید تسمه پول نیاز داریم.
 
شیرزادی گفت: تفاهم نامه ای بین وزارت نفت و وزارت کشور مبنی بر تخصیص یارانه منعقد شده که از این پروژه در سطح ملی استفاده شود تا در مصرف گاز صرفه جویی شود.
 
پسماندهای زباله کرمانشاه به فروش می‌رسد
 
شهردار کرمانشاه نیز در ادامه این نشست گفت: شهرداری کرمانشاه با کمبود یک هزار و ٧٠٠ نفر نیروی کارگری مواجه است که باید این کمبود مرتفع شود.
 
نادر نوروزی ادامه داد: در راستای حفظ محیط زیست آنچه که به عنوان «پسماند» محصول اقدامات انسانی است باید مورد توجه باشد.
 
وی گفت: اکنون در دنیا گروه‌های حافظ محیط زیست فعال هستند و در کرمانشاه نیز کارخانه بازیافت زباله به نوعی به محیط زیست کمک می‌کند.
 
شهردار کرمانشاه با بیان اینکه امروز بیست و پنجمین سالی است که کارخانه بازیافت زباله کرمانشاه ایجاد شده که در کشور منحصر به فرد است، افزود: در این کارخانه با توجه به تخصص، امکانات و دستگاه‌ها را راه‌اندازی کردند و با وجود تمام مشکلات در این زمینه فعال هستند.
 
وی گفت: در فرایندی از زباله‌ها کود کمپوست که در اراضی کشاورزی قابلیت استفاده دارد، تولید می‌شود.
 
نوروزی بیان کرد: از وزیر جهاد کشاورزی برای فروش این کود و استفاده از آن در زمین‌های کشاورزی و یا صادرات آن دستور اخذ کرده‌ایم تا مبالغی که از این محل به دست می‌آید در شهر برای حوزه «پسماند» مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی افزود: کود کمپوست در طول سالیان فعالیت کارخانه انباشت شده و بخش کمی از آن به فروش رفته است.
 
شهردار کرمانشاه ادامه داد: اگر فرایند تبدیل پسماند را به ویژه در بخش نخاله تکمیل کنیم می‌توان نخاله‌های ساختمانی را به محصولات قابل استفاده تبدیل کرد.
 
وی اضافه کرد: در سفر رئیس جمهور 500 میلیارد ریال در این حوزه مصوب شد و برای تکمیل این مجموعه در بخش نخاله به دنبال تأمین این اعتبار هستیم.
 
نوروزی گفت: شرکت بازیافت وامی را از بانک درخواست کرده که در حال پیگیری آن هستیم که در مجموع به تکمیل فرایند پسماند کمک می‌کند.
 
وی در خصوص روند جمع آوری زباله در شهر گفت: در حوزه نیروی انسانی مشکلاتی وجود دارد و هر شهرداری به ازای هر یک هزار نفر شهروند باید 6 نفر پرسنل داشته باشد که از این 6 نفر ٢ نفر پرسنل اداری و چهار نفر کارگری هستند و جمعا باید حداقل 6 هزار نفر پرسنل داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: اکنون در شهرداری کرمانشاه چهار هزار و 4٣5 نفر پرسنل داریم و یک هزار و ٧٠٠ نفر نیروی کارگر کم داریم.
 
نوروزی گفت: در طول این مدت در شهرداری ٣٠٠ نفر از سیستم کارشناسی خارج شدند و از سیستم کارگری هم نیروها کافی نیستند و محتاج نیروی انسانی هستیم.
 
وی گفت: ماشین‌آلات ما مربوط به دهه‌های گذشته است و فرسوده شده و اخیرا با بودجه اربعین هشت دستگاه خریداری ‌ماشین‌آلات خریداری شد و باید به هر منطقه یک ماشین اختصاص دهیم.
 
شهردار کرمانشاه افزود: جمع‌آوری کادر کارگری در وضعیت رفت و روب و جمع‌آوری زباله موثر خواهد بود لذا به دنبال اجرای سیستم تفکیک زباله هستیم امید است به تدریج سیستم تفکیک از مبدأ را ترویج کنیم که نیازمند فرهنگسازی و همراهی همشهریان است.
 
 

شناسه خبر 75267