شناسه خبر:75257
1402/8/9 10:18:12

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: موضوع بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده یکی از سیاست‌های مهم و مورد توجهی‌ است که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی هم قرار گرفته است.

رامین الماسی، اظهار کرد: موضوع بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده یکی از سیاست‌های مهم و مورد توجهی‌ است که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی هم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در بحث با فت‌های ناکارآمد سه موضوع سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت فرسوده و بافت تاریخی مطرح است، افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی جزئی از بافت‌های ناکارآمد هستند که برای پیرامون شهر کرمانشاه با ایجاد معبر برنامه‌هایی داریم تا آن‌ها را به هم وصل کنیم و در کنار این معبر نهضت ملی گسترش می‌یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه حاطرنشان کرد: همزمان سه عملیات با هم شکل می‌گیرد، معبر توسط شهرداری در حال ساخت است، پیرامون آن تملک انجام و به نهضت ملی اختصاص می‌یابد و شهرسازی نوین ایجاد می‌شود؛ این دو اتفاق ارزش افزوده را در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت ناکارآمد بالا می‌برد. مردم توانمند می‌شوند و خود به بحث ساخت و ساز و ایجاد رونق وارد می‌شوند.

الماسی به سیاست کلید به کلید هم اشاره کرد و گفت: بنا بر سیاست‌های تشویقی، کلید به کلید مردم را به نوسازی بافت فرسوده ترغیب می‌کند. در مواردی ملک را برای تبدیل معبر در داخل بافت برمی‌داریم و زمین با تخفیف در اختیار قرار می‌دهیم.

وی در خصوص بافت فرسوده در 10 شهر استان نیز، گفت: وزارت راه و شهرسازی برای بافت فرسوده بسته 19‌گانه تشویقی (شهرسازانه) مصوب کرده که در اختیار شهرداری است به طوری که در بافت فرسوده آنچه که در سایر بافت‌ها به‌عنوان ضوابط و شهرسازی رعایت شود برای تشویق مردم و سرمایه‌گذار به ساخت و ساز؛ به حداقل رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، اشاره‌ای هم به بافت‌های تاریخی داشت و گفت: هویت ما در این بافت‌ها نهفته است، ضوابط شهرسازانه در مورد این بافت‌های تاریخی قابل اعمال نیست چون حریم و بسترها دارد، بنابراین به‌دنبال ارائه تسهیلات هستیم که باید از سوی مردم محدودیت‌ها در این بافت‌ها رعایت شود.

الماسی با اشاره به برگزاری نشست بررسی مصوبات آخرین ستاد بازآفرینی استان به تاکید شخص استاندار، گفت: نشستی با حضور حجت‌الاسلام یاوری دستیار استاندار در امر مردمی‌سازی دولت، خجسته مدیرکل دفتر فنی استانداری، مدیرعامل بانک مسکن استان، شهرداران و دیگر اعضای مربوط به منظور بررسی مهم‌ترین مصوبات جلسه ستادبازآفرینی استان برگزار شد.

وی استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و هماهنگی بین بخشی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌های استان با این گروه‌ها، اطلاع‌رسانی بسته‌های 19 گانه تشویقی نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده استان و بررسی امتیازات در نظر گرفته شده از جمله تخفیفات شهرداری‌ها و نظام مهندسی برای ساخت و ساز در بافت‌های مناطق هدف و هماهنگی با بانک‌های عامل جهت تسریع در اعطای تسهیلات نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده اهم مصوبات این جلسه بود.

شناسه خبر 75257