شناسه خبر:75185
1402/8/7 10:54:41
امام‌جمعه در شورای فرهنگ عمومی همدان مطرح کرد:

انتخاب نامناسب معضل ازدواج در همدان

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان گفت: در استان همدان مسئله انتخاب نامناسب در ازدواج وجود دارد و این امر می‌تواند بستر به‌وجود آمدن مشکلات و طلاق باشد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی شنبه 6 آبان‌ماه در شورای فرهنگ عمومی استان همدان اظهار کرد: باید بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم که در جامعه خانواده‌ها وارد مسئله ازدواج شوند و برای یک ازدواج موفق به مشاوره‌های خانوادگی مراجعه کنند. این درحالی است که قبل از ازدواج، مسئله مشاوره برای خانواده‌ها و زوجین بسیار ضعیف‌تر بوده؛ به‌طوری که به‌عنوان یک مسئله حائز اهمیت به آن توجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز است زوجین تست‌های روان‌شناختی را انجام دهند، تصریح کرد: افراد برای شناخت بهتر یکدیگر نیاز است که تست‌های روان‌شناختی را به کمک روان‌شناس انجام دهند تا درنهایت ازدواج موفق‌تری داشته باشند و با احساس و عواطف تصمیم نگیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه اگر مجموعه‌ای بخواهد فعالیت روان‌شناسی انجام دهد باید مورد حمایت قرار گیرد، اضافه کرد: مجموعه روان‌شناسی که تحت‌ نظر استانداری بخواهد فعالیت کند، باید مورد حمایت قرار بگیرد؛ به‌طوری که اگر استان همدان به‌عنوان آزمونه (پایلوت) بخواهد طرح مشاوره اجباری قبل از ازدواج را اجرا کند، نیاز به همکاری و همراهی دارد. هم‌اکنون این مرکز درحال فعالیت است و مکان مناسبی ندارد و با وجود ساختمان‌های فرهنگی در استان، مکان محدودی را به آن‌ها اختصاص داده‌اند.

   شورای فرهنگ عمومی طلاق را کاهش دهد

وی خاطرنشان کرد: وظیفه شورای فرهنگ عمومی است که طلاق را در استان کاهش دهد؛ به‌طوری که در این زمینه نیاز است شهرستان‌هایی که آمار طلاق بیشتری نسبت به جمعیتشان دارند، کنترل شوند و بتوانند از مشاوره بهره‌مند شوند.

امام‌جمعه همدان با بیان اینکه هزینه‌ها برای خانواده‌ها باید رایگان باشد، خاطرنشان کرد: این برنامه باید به‌گونه‌ای باشد که از زوجین هزینه‌ای دریافت نشود و هزینه مشاوران توسط شورای فرهنگی و از محل سند فرهنگی و استانداری تأمین شود.

استاندار همدان نیز توجه همه‌جانبه به طرح مشاوره رایگان پیش از ازدواج را یک ضرورت دانست و حمایت همه‌جانبه مادی و معنوی استانداری همدان از این طرح را اعلام کرد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: برای اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج باید بسترهای آن فراهم شود، سمن‌ها و متخصصان مربوط به این حوزه را باید شناسایی و با تزریق اعتبارات تقویت کرد تا شاهد اثرگذاری بیشتر آن‌ها باشیم.

وی آموزش مهارت‌های زندگی و افزایش سواد اجتماعی را یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری و کاهش طلاق برشمرد و افزود: انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج کیفیت ازدواج‌ها را ارتقا می‌دهد و در پیشبرد اهداف تحکیم بنیان خانواده نقش مؤثری را ایفا می‌کند.

استاندار همدان در بخش دیگر سخنان خود ضمن تسلیت به‌مناسبت کشتار بی‌رحمانه کودکان غزه توسط رژیم جعلی صهیونیستی، گفت: صهیونیست روی تمام جنایتکاران تاریخ را سفید کرده است و آه کودکان مظلوم مرگ آن را زودتر رقم خواهد زد.

قاسمی‌فرزاد با قدردانی از عوامل و دست‌اندرکاران برپایی اجلاسیه دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان، اظهار کرد: ساخت فیلم‌ مستند عمقی و اثرگذار از زندگی شهیدان همدانی، قهاری‌سعید و خواهر دباغ در راستای ماندگاری آثار این کنگره طبق تأکیدات مقام معظم رهبری، مورد توجه قرار گیرد.

وی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را در بین نسل آینده از ضروریات جامعه امروز برشمرد و افزود: فیلم‌های ساخته‌شده باید عمیق باشد تا عمق فرهنگ ایثار و شهادت را به نمایش بگذارد و نقش مؤثر شهیدان را برجسته نشان دهد؛ حمایت و پشتیبانی لازم نیز صورت خواهد گرفت.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه نقش بی‌بدیل زن ایرانی اسلامی در آثار هنری به شکل عمقی و معنادار ترسیم شود، اظهار کرد: به نقش زن در دوران دفاع مقدس به شکل ویژه در مستندها پرداخته شود؛ مثلاً باید به این موضوع پرداخت که چرا خانم دباغ که در قبل از انقلاب اسلامی فریاد آزادی‌خواهی سر می‌داد، باید در بدترین وضعیت زندانی و مورد شکنجه قرار می‌گرفت؟ درحالی که غربی‌ها به دنبال تطهیر چهره رژیم منحوس پهلوی بودند.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان نیز در این نشست گفت: 800 هزار نفر در چهار شب برپایی اجلاسیه دومین کنگره هشت هزار شهید استان در تمام برنامه‌ها حضور داشتند و کار هنرمندانه و خدمت مؤمنانه برای تمام اقشار مردم انجام و ارائه شد؛ تمامی دستگاه‌های دولتی نیز پای کار بودند.

سردار مظاهر مجیدی با اشاره به اینکه چهار هزار و 500 یادواره شهدا در تمام روستاها، مدارس و دانشگاه‌های استان به‌صورت علمی برگزار شد، افزود: سه هزار و 535 کار خدماتی با نام شهدا به انجام رسید و 800 جهیزیه عروس بی‌بضاعت با ارزش 240 میلیارد ریال توزیع شد.

وی ادامه داد: 200 عنوان برنامه در اجلاسیه کنگره شهدا به نحو مطلوب اجرا شد و تدفین شهید گمنام و تدفین در محل نمایشگاه بین‌المللی بسیار برکت در پی داشت و در شب‌های برپایی کنگره با حضور مقامات کشوری، اقدامات خوبی رقم خورد.

دبیرکل دومین کنگره ملی هشت هزار شهید همدان تأکید کرد: دبیرخانه کمیته‌های 23 گانه کنگره در سراسر سال فعال باقی بماند تا کارهای نیمه‌تمام در دست پیگیری باشد.

سردار مجیدی با قدردانی از استاندار و همراهی مدیران برای انجام اقدامات شایسته در ایام برگزاری کنگره شهدا، زبان هنر را بهترین شیوه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه دانست که بر همین اساس فیلم با محوریت شهیدان قهاری‌سعید و همدانی در دست ساخت است و برای تهیه فیلم مستند خانم دباغ نیز جلساتی در سپاه و بسیج و روایت فتح برگزار شده است.

فرمانده انتظامی استان همدان نیز گفت: حدود 17 هزار مورد مشاوره خانواده در مرکز مشاوره فراجا در سال جاری انجام شد که 40 درصد آن مربوط به خانواده و 12 درصد نیز مشاوره پیش از ازدواج بوده است و این مرکز آمادگی دارد در راستای کاهش طلاق افراد بیشتری را زیر پوشش مشاوره خانواده قرار دهد؛ زیرا طلاق زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی است.

سردار سلمان امیری نیز از راه‌اندازی پویش »کودکان سایبری چهار» خبر داد و افزود: این پویش در راستای رشد، شکوفایی و فرهنگ‌سازی برای نسل آینده و آشنایی با مخاطرات فضای مجازی، تبیین و تبدیل تهدیدها به فرصت، مسابقه برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: این پویش در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای خانواده‌ها با هم‌افزایی آموزش‌وپرورش، اداره کل ارشاد اسلامی، شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و صدا و سیما، اجرا می‌شود.

در پایان این نشست احکام کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تقدیم و از پوستر جهاد تبیین استان همدان رونمایی شد.

شناسه خبر 75185