شناسه خبر:75043
1402/8/3 11:45:52

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تدوین راهکارهای عملیاتی مطلوب برای حفاظت از تنوع زیستی در استان ضروری است و یکی از راه‌های دستیابی به این مهم برگزاری دوره‌های آموزشی است.

اقبال حمیدی روز سه‌شنبه در دوره آموزشی آشنایی با سمندر و راهکارهای حفاظت از آن که در سالن اجتماعات اداره کل محیط زیست استان برگزار شد، اظهار کرد: این دوره آموزشی به‌منظور آشنایی با سمندرهای ایران و راه کارهای حفاظت از آن با تمرکز بر سمندرهای استان برای کارشناسان و محیط بانان محیط زیست برگزار شده است.

 

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل وجود زیستگاه گونه اندمیک و منحصر به‌فرد سمندر کوهستانی در کردستان، نیاز به ارتقا و به‌روز کردن دانش و اطلاعات تخصصی درباره سمندر است، بیان کرد: وضعیت طبیعی استان، شرایط زیستگاهی مناسبی را به‌وجود آورده است و تنوع زیستی بسیار خوبی راممکن کرده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: این دوره‌ها به‌دلیل اینکه موجب دانش‌افزایی و تبادل تجربیات و اندیشه‌ها می‌شود، می‌تواند به تدوین راهکارهای عملیاتی مطلوبی برای حفاظت از تنوع زیستی منتهی شوند.

 

رئیس مؤسسه خزنده‌شناسی پارس و مؤلف کتاب دوزیستان ایران و مدرس این دوره هم به تشریح وضعیت دوزیستان و به‌ویژه سمند در ایران و کردستان پرداخت و در مباحث آموزشی خود به موضوعاتی مانند تاریخچه مطالعات دوزیستان در ایران، چرخه زندگی دوزیستان، ارزش و اهمیت دوزیستان و چالش‌های حفاظت از سمندر و راهکارهای حفاظت از آن اشاره کرد.

 

باربد صفایی نقش بسیار مهم محیط بانان، انجمن‌های محیط زیستی، کوهنوردان و روستائیان در حفاظت از این گونه‌ها را بسیار با اهمیت خواند و گفت: تخریب زیستگاه، انتقال آب، خرید و فروش و بخشی نگری از چالش‌های حفاظت از این گونه است.

 

وی بیان کرد: برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی محیط بانان، انجمن‌های محیط زیستی، مردم محلی و کوهنوردان و همچنین تدوین طرح عمل و توجه به ایده حفاظت بدون مرز از راهکارهای حفاظت از این گونه است.

 

در این دوره آموزشی 40 نفر از کارشناسان و محیط‌بانان اجرایی شهرستان‌های بانه، مریوان، کامیاران و سروآباد (زیستگاه‌های سمندر‌های استان) حضور داشتند.

 

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت‌شده شامل منطقه چلچمه و سارال با 97 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت 57 هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار است.

 

همچنین استان دارای پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و دو اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

 

 

شناسه خبر 75043