شناسه خبر:74969
1402/8/1 14:07:39
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام خبر داد:

پیشرفت 89 درصدی تونل کبیرکوه

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از پیشرفت فیزیکی 89 درصدی تونل کبیرکوه خبر داد و گفت: این تونل در دهه‌ فجر امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت.

 
«فرشاد دوستی» اظهار کرد: طول تونل اصلی کبیرکوه چهار هزار و 750 متر است که حفاری و کف‌برداری آن به پایان رسیده و هم‌اکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ و احداث جداول کناری هدایت آب آن است.
وی گفت: تاکنون حدود چهار هزار و 400 متر از لاینینگ تونل به انجام رسیده و طبق برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده در شرایط عادی و تأمین اعتبار، پیش‌بینی می‌شود تا دهه مبارک فجر عملیات لاینینگ و زیرسازی و روسازی مسیر تونل اصلی به پایان برسد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام خاطرنشان کرد: به‌لحاظ عملیات راهسازی تونل کبیرکوه و راه‌های طرفین تا دهه مبارک فجر تکمیل و امکان عبور وسایل نقلیه از این مسیر فراهم خواهد شد؛ اما بهره‌برداری نهایی و زیر بار ترافیک رفتن تونل کبیرکوه طبق استانداردهای حمل‌ونقل منوط به تکمیل روشنایی و تهویه این تونل است که در این زمینه نیز به‌زودی مناقصه اجرای روشنایی تونل کبیرکوه برگزار خواهد شد.
 
دوستی درخصوص عملیات اجرایی این تونل تصریح کرد: در مسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان 11 کیلومتر عملیات راه‌سازی (6 کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و سه کیلومتر به سمت شهر آبدانان و دو کیلومتر رمپ و لوپ پُل‌ زیرگذر) در آخرین مراحل روسازی و آسفالت بوده و پُل‌ زیرگذر آن نیز احداث و تکمیل شده است.
 
وی درخصوص مسیر تونل کبیرکوه از سمت شهرستان دره‌شهر گفت: از سمت شهرستان دره‌شهر 6، 5 کیلومتر راه‌سازی درحال انجام است که در این شش‌ونیم کیلومتر درمجموع 9 رشته تونل و گالری (تونل مصنوعی) به طول بیش از دو هزار و 200 متر احداث شده و تاکنون یک‌هزار و 800 متر لاینینگ این تونل‌ها که بیشتر آن‌ها به‌صورت سه‌خطه به‌خاطر سراشیبی و ایجاد مسیر سبقت احداث شده‌اند، به انجام رسیده است.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام خاطرنشان کرد: از سمت دره‌شهر نیز طبق برنامه زمان‌بندی درصورت تأمین اعتبار و مساعد بودن شرایط و رفع معارضین محلی پیش‌بینی می‌شود تا دهه مبارک فجر این قسمت از مسیر هم تکمیل شود.
 
تونل کبیرکوه درحال حاضر یکی از طولانی‌ترین تونل‌های کشور است که برای حذف گردنه برف‌گیر و سخت‌گذر کبیرکوه بین شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر درحال احداث است.
 
هدف از اجرای این تونل علاوه‌بر تسهیل تردد بین شهرستان‌های دره‌شهر و آبدانان در استان ایلام، ایجاد یک محور جاده‌ای مناسب برای ارتباط استان‌های مرکزی کشور از طریق مرزهای بین‌المللی مهران و در آینده نزدیک مرز چیلات با کشور عراق است که با بهره‌برداری از تونل کبیرکوه بیش از 200 پیچ پُرخطر و گردنه‌های سخت‌گذر و برف‌گیر حذف خواهد شد.
 
 

شناسه خبر 74969