شناسه خبر:74946
1402/8/1 13:42:03

سپهرغرب-گروه خبر:استاندار همدان گفت: به لطف خدا انتقال یک‌هزار و 800 لیتر آب بر ثانیه از تالوار با تلاش‌های صورت‌گرفته در وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای، رسماً آغاز شد؛ البته پیش از این 600 لیتر بر ثانیه آب از این خط انتقال داده می‌شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در جریان بازدید از تصفیه‌خانه شیخی‌جان در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از سد تالوار، ایستگاه شماره یک، دو، سه و تصفیه‌خانه شیخی‌جان، عنوان کرد: خوشبختانه در ایستگاه شماره یک پمپ‌ها کامل شده و خطوط انتقال برق شامل دکل‌ها، سیم‌کشی، اتصالات، تابلوهای برق و سوئیچ‌های اتصال برق نصب شده و در مرحله آزمایش، اقدام و بهره‌برداری به‌صورت توأمان است.
وی خاطرنشان کرد: به لطف خدا انتقال یک‌هزار و 800 لیتر آب بر ثانیه از تالوار با تلاش‌های صورت‌گرفته در وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای، رسماً آغاز شد
 
استاندار همدان با تأکید بر اینکه تا پیش از این 600 لیتر بر ثانیه انتقال می‌یافت، تصریح کرد: اکنون شاهد تکمیل تجهیزات، امکانات، اتصالات برقی و شبکه برق هستیم.
 
قاسمی‌فرزاد ادامه داد: آزمایش و تست خط با یک‌هزار و 200 لیتر بر ثانیه آغاز شده و به یک‌هزار و 800 لیتر بر ثانیه خواهد رسید؛ ضمن اینکه درحال حاضر مصرف ما از 800 تا یک‌هزار و 200 لیتر بر ثانیه تأمین می‌شود، اما به حداکثر ظرفیت که یک‌هزار و 800 لیتر بر ثانیه است، خواهیم رسید.
 
وی با اشاره به وجود سه زلال‌ساز در تصفیه‌خانه شیخی‌جان، اظهار کرد: هریک از این زلال‌سازها قدرت تصفیه حداقل 600 تا یک‌هزار لیتر بر ثانیه آب را دارند.
 
استاندار همدان با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در طول مدت یک‌ونیم سال برای رسیدن به نقطه فعلی، اذعان کرد: محوطه‌سازی، دسترسی معابر و نمای ساختمان‌ها مانده که به‌تدریج با تزریق اعتبار از سوی وزارت نیرو و محل اعتبارات مصوبات سفر، انجام خواهد شد.
 
قاسمی‌فرزاد بیان کرد: انتقال آب در سریع‌ترین زمان ممکن مد نظر رئیس‌جمهور محترم بود که سال گذشته در شهریورماه و مهرماه انجام شد؛ امسال نیز تکمیل ظرفیت و ساخت و تجهیز تصفیه‌خانه انجام شد.
 
وی با اشاره به پیشرفت 88 درصدی پروژه، متذکر شد: 12 درصد باقی‌مانده مربوط به اصلاح راه دسترسی و خدمات‌دهی بوده که درحال انجام است.
 
استاندار همدان اضافه کرد: هر زمان رئیس‌جمهور محترم صلاح بداند و وزیر نیرو هماهنگی‌های لازم را انجام دهد، ما آمادگی داریم که این طرح افتتاح شود؛ اگرچه بهره‌برداری از سال گذشته آغاز شده و امروز نیز رسماً به بهره‌برداری رسید.
 
قاسمی‌فرزاد تأکید کرد: البته نظر رئیس‌جمهور محترم این است که هیچ خدمت و فعالیتی نباید تعطیل شده و منوط به حضور وی باشد.
 
وی با اشاره به اینکه تا‌کنون بیش از یک‌هزار و 700 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل محوطه‌سازی، مسیر دسترسی جاده به ایستگاه‌ها از تالوار که حدود 106 کیلومتر بوده نیز 300 میلیارد تومان نیاز است، اعلام کرد: تأمین این اعتبار از سمت وزارت نیرو صورت گرفته و اقدامات لازم انجام خواهد شد.
 
استاندار همدان در بخش دوم سخنان خود به تشریح وضعیت سلامت آب پرداخت و توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی از همان بدو امر آب را مورد بررسی و آزمایش‌های پُرتکرار قرار داده و می‌دهد. این امر نه‌تنها از مبدأ (تصفیه‌خانه)، بلکه در مقصد (شامل مخازن مختلف سطح شهر نظیر انصارالامام، لوناپارک، منازل و مجموعه‌های خدماتی) نیز انجام شده و سلامت آب تأیید می‌شود.
 
قاسمی‌فرزاد ادامه داد: در کنار دانشگاه علوم پزشکی آزمایشگاه مستقر در آبفا نیز این آزمایشات را انجام می‌دهد.
 
وی در خاتمه سخنان خود ابراز کرد: خوشبختانه تصفیه‌خانه شیخی‌جان توان تخصصی جداسازی فلزات آب ازجمله آرسنیک را دارد، هرچند در تصفیه‌خانه شهرک بهشتی نیز این امکان فراهم است.
 
 
 
 

شناسه خبر 74946