شناسه خبر:74855
1402/7/29 13:32:05

در گفت‌وگو با مدیر منطقه دو شهرداری همدان مشخص شد به پیمانکار جدید پارکینگ آقاجانی‌بیگ 18 ماه فرصت داده شده تا پروژه را به اتمام برساند.

سپهرغرب، گروه جامعه - طاهره ترابی مهوش : «پروژه آقاجانی‌بیگ به‌عنوان قلب تپنده اقتصاد شهر همدان، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی، خدماتی و تجاری در حلقه مرکزی شهر همدان است. این پروژه در 24 هزار و 200 متر مربع زیربنا و در هشت طبقه ساخته می‌شود؛ این طبقات شامل 530 واحد پارکینگ، 44 واحد مغازه تجاری، 15 واحد اداری، سرویس‌های بهداشتی، انبار و تأسیسات مکانیکی است».

 

آنچه خواندید، تصویری است که شرکت نصیر عمران آریا، پیمانکار و سرمایه‌گذار مشارکتی پروژه پارکینگ اقاجانی‌بیگ در سایت خود ارائه کرده و این درحالی است که این پروژه شهری بهمن‌ماه سال 93 توسط استاندار همدان کلنگ‌زنی شد و قرار بود ‌براساس زمان‌بندی اعلام‌شده، سال 95 به بهره‌برداری برسد؛ اما حالا با گذشت نزدیک به 10 سال از کلنگ‌زنی این پروژه، هنوز شاهد بهره‌برداری از آن نیستیم و به دیگر سخن نه‌تنها این پروژه قلب تپنده اقتصاد شهر نشد، بلکه خود به زخمی ناسور در بهترین منطقه شهری با قدمتی تاریخی بدل شد. البته طی سال‌های گذشته بارها به چرایی این تعلل پرداخته‌ایم، اما آنچه عایدمان شده، دلایل غیر کارشناسانه همچون خلف وعده پیمانکار و عمل نکردن به تعهدات و نیز تضادهای آماری درخصوص میزان پیشرفت فیزیکی بوده است. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با حجت کریمی، مدیر منطقه دو شهرداری همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

 

مدیر منطقه دو شهرداری همدان با بیان اینکه در پروژه آقاجانی‌بیگ مشکلات حقوقی که با پیمانکار داشتیم مانع بزرگی پیش روی پیشرفت پروژه شده بود، گفت: بنابراین این موضوع در کمیسیون تخصصی شهرداری مطرح شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت و درنهایت مشکلات از پیش روی پیمانکار برداشته شد، اما بااین‌حال بازهم پیمانکار از ادامه دادن کار، سر باز زد.

 

حجت کریمی ادامه داد: بر این اساس طبق شرایط عمومی پیمان، بحث ماده 46 که در آن فسخ قرارداد مطرح بود، از سوی شهرداری دنبال شد؛ بنابراین با توجه به زمان‌بر بودن روند حقوقی این مسئله و نیز بزرگی حجم پروژه و کارهای انجام‌شده توسط پیمانکار، زمان به نتیجه رسیدن این موضوع به طول انجامید و پس از تحویل پروژه به شهرداری، نهایتاً از یک ماه گذشته پروژه از طریق برگزاری مناقصه به پیمانکار جدید واگذار شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه قرارداد پیمانکار جدید با شهرداری 18 ماهه است، تصریح کرد: با توجه به اینکه پیمان طبق شرایط پیش‌بینی‌شده در آیین‌نامه مالی شهرداری از طریق مناقصه واگذار شد، خوشبختانه (با وجود پای کار آمدن پیمانکار غیر بومی) یک پیمانکار بومی به‌نام شرکت اسکانس برنده مناقصه شد.

 

این مقام مسئول درخصوص میزان پیشرفت فیزیکی پروژه اذعان کرد: درخصوص فعالیت و میزان پیشرفت پروژه از زمان پای کار آمدن پیمانکار جدید که هنوز زود است حرفی بزنیم؛ چراکه حدود یک ماه است که مشغول کار شده، اما پیش از این میزان کل پیشرفت پروژه چیزی بالغ‌بر 60 درصد بود.

 

مدیر منطقه دو شهرداری همدان با تأکید بر اینکه درحال حاضر تجهیز کارگاه پروژه انجام شده و چیزی بالغ‌بر 60 نفر در آن مشغول به کار هستند، تشریح کرد: یقیناً اگر پیمانکار جدید طبق پیمان کار کرده و متعهد به زمان‌بندی باشد، مشکلی با شهرداری نخواهد داشت.

 

وی با تأکید بر اینکه البته پیگیری قضائی شهرداری درخصوص این پروژه با طرفیت پیمانکار پیشین همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: درواقع پیمانکار پیشین مدعی برخی مسائل و خسارات بوده و در مقابل شهرداری نیز به دنبال احقاق حقوق تضییع‌شده شهرداری است.

 

مع‌الوصف؛ آنچه مسلم است افزایش تولید خودرو در سال‌های اخیر و ورود بی‌رویه خودروهای تک‌سرنشین به خیابان‌های همدان بیش از گذشته معضل ترافیک و کمبود پارکینگ را نمایان کرده، به‌طوری که هرروز در ساعات مشخصی از صبح، ظهر و عصر داد شهروندان از ترافیک در خیابان‌ها بلند است؛ حال آنکه بخش عمده‌ای از ترافیک ایجادشده به‌واسطه پارک خودروها در حاشیه خیابان‌ها و در پی آن تنگنای تردد ایجادشده است که این موضوع ضرورت توجه به ساخت پارکینگ را مورد تأکید قرار می‌دهد.

 

گذشته از کمبود پارکینگ در شهر همدان، با اجرا شدن پیاده‌راه در اصلی‌ترین خیابان شهر همدان و از آنجا که امکان ورود خودرو به این معبر وجود ندارد، لزوم توسعه و افزایش واحدهای پارکینگی در رینگ نخست شهر همدان دوچندان شده؛ به‌طوری که این‌روزها یکی از مشکلات اصلی در رینگ اصلی شهر همدان، کمبود پارکینگ عمومی برای استقرار خودروهای شهروندان است. چراکه این موضوع موجب شده علاوه‌بر حاشیه خیابان‌ها، داخل کوچه‌ها نیز به محلی برای پارک خودروها تبدیل شود و این مسئله موجب بروز مشکل برای ساکنان محله‌ها و ایجاد نارضایتی آنان شده است؛ در همین راستا اجرای پروژه‌ای برای رفع نیاز شهروندان از سال‌ها قبل در محوطه آقاجانی‌بیگ در قامت پارکینگ عمومی، آغاز شد که تا سه ماه بعد می‌توانیم شمع 10 سالگی کلنگ‌زنی آن را فوت کنیم! حال آنکه نباید این نکته را از ذهن دور کرد که با توجه به نیاز امروز شهروندان، هرروز تعلل می‌تواند بار مالی، اقتصادی، اجتماعی و حتی روانی بسیاری را بر دوش شهر و شهروندان تحمیل کند. بنابراین اینکه یک پروژه مؤثر در کاهش معضل ترافیکی در رینگ مرکزی چیزی نزدیک به 10 سال طول بکشد، بدون اغراق به‌نوعی نشان از ناکارآمدی در جزء به‌ جزء مدیریت شهری طی این سال‌ها است، چه در اداره حقوقی شهرداری در بحث مفاد پیمان و چه در شورای اسلامی به‌لحاظ نظارت بر اجرای آن و چه در معاون امور زیربنایی ازنظر عملیات اجرایی.

 

جالب‌تر اینکه پس از گذشت 10 سال این پروژه تا پیش از تحویل به پیمانکار جدید تنها 60 درصد پیشرفت داشته که درواقع نشان از نیمه‌کاره بودن واقعی این پروژه است و به دیگر سخن اگر در مفاد پیمان و نظارت بر حُسن اجرا همان روند پیشین حکم‌فرما باشد، این به آن معنا است که همدانی‌ها حداقل باید هشت سال دیگر نیز منتظر باشند! بنابراین امید می‌رود به معنای واقعی کارشناسان حقوقی شهرداری این‌بار پروژه پارکینگ آقاجانی‌بیگ را به بهانه جذب سرمایه‌گذار به ثمن بخس واگذار نکنند که درنهایت بازهم این سرمایه‌گذار باشد که مدعی خسارت است!

 

 

شناسه خبر 74855