شناسه خبر:74761
1402/7/25 13:39:35

سپهرغرب-گروه خبر:رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه دانشگاه ما با حوزه اسلامی می‌تواند فعالیت‌های جهادی مشترکی انجام دهد، گفت: اطلاعات طلاب و روحانیون در حوزه دانش سلامت به جامعه منتقل می‌شود.

محمدمهدی مجذوبی ظهر روز گذشته در نشست مشترک با مسئولان حوزه علمیه با بیان اینکه حوزه‌ها از قدیم متفکرین بسیاری داشته و افرادی مهم و مجتهد را تربیت‌ کرده‌اند، اظهار کرد: این قشر از گذشته تاکنون مشکلاتی را تحمل کردند که تصور آن‌ها هم سخت است

 

وی با بیان اینکه در 30 سال اخیر در حوزه سلامت تغییرات اساسی رخ‌ داده و شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌ایم، افزود: اتفاقات بسیار بزرگی در حوزه پیشرفت علم نوین و پزشکی رخ‌ داده و تربیت نیروی انسانی مبتنی بر شواهد شده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه در 20 سال اخیر بیماری‌ها و آ‌موزش‌ها تغییر پیدا کرده است، تصریح کرد: خوشبختانه بسیاری از بیماری‌های عفونی کاهش‌ یافته که در این امر مدیون ارتقای آموزش جوامع، واکسیناسیون و گسترش و انقلاب آنتی‌بیوتیک‌ها هستیم.

 

مجذوبی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سن امید به زندگی از 59 به 80 سال افزایش‌ یافته است، بیان کرد: متأسفانه با افزایش سن مریضی‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های ریوی و غیره، افزایش می‌یابد.

 

وی ضمن اشاره به آمار بالای مرگ‌ومیر به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی، خاطرنشان کرد: در این راستا در سال جاری غربالگری فشار خون، دیابت و غیره در مرکز بهداشت و درمانی به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان ادامه داد: در همه مراکز بهداشتی و درمانی استان خطرسنجی ابتلا به انواع بیماری‌ها به‌صورت رایگان درحال انجام است و درصورت نیاز افراد به متخصصین معرفی می‌شوند.

 

مجذوبی ضمن تأکید بر مطالبه‌گری در حوزه بهداشت، تأکید کرد: نوع مطالبه‌گری در جامعه باید تغییر کند، درواقع باید مطالبات بهداشتی در جامعه پُررنگ‌تر شود که نمایندگان و مسئولان بتوانند به آن‌ها پاسخ دهند.

 

وی با بیان اینکه اگر در حوزه جمعیت کاری نکنیم در واقع قافله را باختیم، اضافه کرد: در این‌ خصوص دانشگاه و حوزه می‌توانند همکاری خوبی باهم داشته باشند و اقدامات تأثیرگذاری در این حوزه انجام دهند.

 

مجذوبی بیان کرد: در حوزه جوانی جمعیت اگر فردی بتواند کاری کند و ساکت بماند، دچار گناه نابخشودنی خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه طب ما در حوزه ایرانی عمدتاً مبتنی بر پیشگیری است، گفت: تمام آموزش‌ها و توصیه‌های طبی ایرانی مبانی علمی دارد و‌ لازم است که در این حوزه فرهنگ‌سازی و اقدام کنیم.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با حوزه علمیه می‌تواند فعالیت‌های جهادی مشترکی انجام دهد، افزود: انعقاد تفاهم‌نامه در تمام حوزه‌های بهداشت و درمان با حوزه علوم علمیه را وظیفه خودم می‌دانم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه هر میزان طلاب و روحانیون دانش سلامت بیشتری داشته باشند این دانش به جامعه منتقل می‌شود، عنوان کرد: طلاب و روحانیون می‌توانند سهم بسزایی در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در حوزه درمان و بهداشت داشته باشند.

 

مجذوبی در بخش دیگر بیان کرد: از سال 1400 بیماران صعب‌العلاج می‌توانند علاوه‌بر بهره‌مندی از بیمه پایه و تکمیلی تا سقف 50 میلیون تومان کمک‌هزینه درمان دریافت کنند.

 

وی در ادامه افزود: طی 40 سال گذشته در حوزه سلامت تحول عظیمی رخ‌ داده و خانه‌های بهداشت تا روستاهای دورافتاده هم گسترش‌یافته است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در پایان اظهار کرد: تفاهم و همکاری بین حوزه و دانشگاه علوم پزشکی با توجه‌ به ظرفیت‌های دو مجموعه، می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی را بر مردم و جامعه بگذارد.

شناسه خبر 74761