شناسه خبر:74738
1402/7/25 11:35:33

رئیس دانشگاه D-8 اعلام کرد: این دانشگاه براساس تفاهم‌نامه‌های منعقده و نیز برنامه هیئت امنای خود برای قرار گرفتن در رتبه‌بندی‌های جهانی گام‌های موثری را برداشته است.

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی مهوش : گروه D-8 یا گروه هشت کشورهای مسلمان درحال توسعه که اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه در آن عضویت دارند، از جمله پیمان‌های منطقه‌ای است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی و برقراری گفت‌وگو با کشورهای صنعتی تشکیل شده است و پایه‌گذار آن نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر اسبق و اسلام‌گرای ترکیه است که با سفر به 8 کشور عضو در تیرماه سال 1375 زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.

 

در سال 1391 قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین‌المللی D-8 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با توجه به اینکه کشور‌های عضو این سازمان حدود 1.2 میلیارد نفر جمعیت را در خود جای داده و گستره جغرافیایی آن‌ها از خاور دور تا اروپا و آفریقا بوده که همکاری‌های آن‌ها بسیار حائز اهمیت است بنابراین در راستای تحقق همکاری در زمینه علوم و فناوری تأسیس دانشگاه بین‌المللیD-8 مورد توافق تمام اعضای سازمان قرار گرفت که در پی آن با فراهم شدن زیرساخت لازم نهایت درسال 96 دانشگاه بین‌المللیD-8 در راستای گسترش همکاری دانشگاهی کشورهای عضو این گروه و سازمان در همدان راه‌اندازی و در سال تحصیلی 97-96 نخستین دانشجویان خود را جذب کرد

 

البته به گفته وزیر وقت علوم و تحقیقات چند استان کشور متقاضی راه‌اندازی این دانشگاه منوط به دریافت اعتبار و بودجه‌ای مستقل بودند ولی دانشگاه بوعلی‌سینا بدون دریافت بودجه‌ای با استفاده از توان و ظرفیت‌های موجود زمینه راه‌اندازی این دانشکده را در همدان فراهم کرد.

 

بنابراین از آنجا که راه‌اندازی تنها دانشکده بین‌المللی در این استان یک ظرفیت است که می‌توان از آن به بهترین نحو ممکن بهره گرفت بر آن شدیم تا درخصوص آخرین وضعیت فعالیت این دانشگاه بین‌المللی بادکتر عباس افخمی رئیس این دانشگاه گفت‌‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

 

رئیس دانشگاه بین‌المللیD-8 با بیان اینکه این دانشگاه وابسته به سازمان همکاری‌های اقتصادی گروه D-8 است،گفت: اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو این گروه اقتصادی بین‌المللی هستند.

 

دکتر عباس افخمی با اشاره به اینکه اساسنامه دانشگاه هم در شورای گسترش آموزش عالی‌کشور و هم در هیئت امنای خود دانشگاه مصوب شده است، اظهارکرد: هیئت امنای دانشگاه متشکل از نمایندگان هریک از کشورهای عضو و دبیرکل سازمان است.

 

وی با بیان اینکه در سومین جلسه هیئت امنای دانشگاه که چندی پیش برگزار شد مباحثی حقوق باقیمانده نیز به صورت کامل حل شد، تشریح کرد: شخصیت حقوقی دانشگاه کاملا مستقل بوده و درحال حاضر از آمادگی لازم برای پذیرش دانشجو برخورداراست.

 

افخمی با اشاره به اینکه سیستم دانشگاه نیز از مدل توسعه شبکه‌ای تبعیت می‌کند، اظهارکرد: بدین ترتیب به جای اینکه ما یک دانشگاه با مقر خاص داشته باشیم یک مرکز اصلی درشهر همدان داشته و درعین حال یک شبکه دانشگاهی بین دانشگاه داخلی و خارجی برقراراست.

 

*انعقاد 12 تفاهم نامه همکاری

 

وی با تاکید براینکه درحال حاضر شبکه دانشگاهی ما 12 دانشگاه را شامل می‌شود که 6 دانشگاه آن خارجی و و مابقی داخلی هستند، اظهارکرد: زبان دانشگاه انگلیسی است.

 

رئیس دانشگاه بین‌المللیD-8 با بیان اینکه اولویت ما در مرحله نخست پذیرش در مقطع فوق لیسانس و دکتری است،اظهارکرد: دراین مقاطع جز در رشته پزشکی درهمه رشته‌ها پذیرش داریم که البته با توجه به ضرورت درحال حاضر پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای پذیرش در رشته‌های پزشکی نیز هستیم.

 

افخمی با اشاره به اینکه درفاز نخست برای اینکه این دانشگاه به یک دانشگاه ایرانی بدل نشده و درعین حال از مامویت اصلی خود دور نشود از پذیرش دانشجو ایرانی حذر کردیم،تصریح کرد: در صورت افزایش تعداد دانشجویان خارجی نسبت به جذب دانشجویان داخلی نیز درسال‌های آتی اقدام خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه پذیرش دانشجو در این دانشگاه از همه کشورهای دنیا و به خصوص با تاکید بر کشورهای گروه D8 صورت خواهد گرفت ( اکثریت دانشجویان باید از کشورهای عضو باشند) که می‌تواند به صورت بورسیه از کشورهای دیگر و یا با هزینه شخصی اتفاق بیفتد، ابراز کرد: ساختمان دانشگاه نیز به‌زودی در خیابان فرهنگ استقرار خواهد یافت.

 

وی با اشاره به دلایل پایین بودن تعداد دانشجویان پذیرفته‌شده گفت: نخستین مسئله به این موضوع بازمی‌گردد که فعلاً قرار نیست دانشجوی ایرانی پذیرش کنیم، نکته بعدی اینکه این دانشگاه یک دانشگاه نوپا بوده و شناخته شده نیست درحالی‌که کسی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی را دارد معمولاً به سراغ دانشگاه‌هایی می‌رود که در رتبه‌بندی‌های جهانی دارای رتبه و جایگاه باشد حال آنکه بنا به نوپا بودن دانشگاه دی‌8 هنوز این فرصت برای ما فراهم نشده است.

 

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های آموزشی و پژوهشی، اذعان کرد: روال پیش‌روی دانشگاه بعد از حضور اعضای هیئت امنای دانشگاه در همدان و درپی آن انعقاد تفاهمنامه و قراردادهای همکاری و نیز وعده‌هایی که جهت دریافت حمایت از نمایندگان عضو دراین جلسه و نیز حمایت وزیر علوم دریافت کردیم مناسب است.

 

افخمی با اشاره به اینکه تمام ظرفیت‌های آموزش عالی ایران و کشورهای عضو در دانشگاه بین‌المللی D8 استفاده خواهد شد و در آینده نیز ممکن است دوره‌های مشترک با مدرک مشترک توسط کشورهای عضو در این دانشگاه تعریف شود و امیدوارم بتوانیم یک کار قوی و نمونه در همکاری‌های بین‌المللی داشته باشیم افزود: تاکید همه اعضا این است که از ظرفیت دانشگاه D8 برای تبادل دانشجو و تربیت نیروی انسانی کارآمد را استفاده کنیم تا در حوزه اقتصادی و دیگر چالش‌ها جهانیاثرگذاری لازم اتفاق بیفتد.

 

* ساختمان دانشگاه درخیابان فرهنگ

 

وی با تاکید براینکه همچنان تعمیرو تجهیز ساختمان داخل دانشگاه بوعلی که پیشتر به مساحت 6 هزار متر دراختیار دانشگاه ما قرار گرفت در دستورکاراست افزود: از آن‌جا که این روند زمان‌بر است فعلا در خیابان فرهنگ مستقر خواهیم بود.

 

دکتر افخمی با اشاره به اینکه مجموعه ما در دانشگاه بوعلی شامل دو خوابگاه( یکی از آن‌ها درحال ساخت است ) و یک ساختمان اداری است،افزود: درحال حاضر تعداد دانشجویان این دانشگاه به تعداد انگشتان یک دست است لذا با توجه به وعده‌های داده شده ازسوی وزارت علوم نیز هیئت امنای دانشگاه انتظار می‌رود جمعیت دانشجویان دانشگاه رو به فزونی برود.

 

وی با بیان اینکه مدل کار ما این است که قرار نیست تعداد زیادی استاد استخدام کنیم بلکه استاد وابسته خواهیم داشت، خاطر نشان کرد: بدین‌ترتیب از طریق انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه‌های کشورهای عضو این اجازه به ما داده می‌شودکه از همکاری تمام اساتید آن دانشگاه بهره‌مند شویم.

 

رئیس دانشگاه بین‌المللیD-8 با بیان اینکه در تفاهمنامه‌ای که با دانشگاه مالزی و پاکستان منعقد کردیم نیز همین مسائل قید شده تصریح کرد: علاوه بر این وزرای کشورهای عضو نیز درجلساتی که داشتیم مشخص کردندکه ما از هیچ محدودیتی دراین زمینه برخوردار نیستیم.

 

دکتر افخمی با تاکید بر هویت بین‌المللی این دانشگاه، اذعان کرد: براین اساس در صورت بحث استخدام در قالب ماموریت و یا استاد وابسته از ظرفیت سایر کشورهای عضو استفاده خواهیم کرد.

 

وی افزود: علاوه بر طبق این تفاهمنامه‌ها علاوه بر مبادله استاد و دانشجو ما امکان صدور مدرک مشترک و نیز برگزاری دوره مشترک نیز خواهیم داشت افزود: به علاوه این امکان وجود دارد که بخشی از تحصیل یک دانشجو در دانشگاه دی 8 و مابقی آن در دانشگاه طرف تفاهمنامه باشد و بعد ازاین دانشجو می‌تواند دو مدرک مجزا دریافت کرده و یا اقدام به اخذ یک مدرک مشترک بکند.

 

 

شناسه خبر 74738