شناسه خبر:74734
1402/7/25 11:29:52

روز جهانی غذا هر سال 16 اکتبر برگزار می‌شود و شعار تعیین شده برای آن در سال جاری «آب زندگی است، آب غذا است؛ هیچ‌کس را نادیده نگیرید» است.

غذا به‌عنوان یکی از حقوق اولیه بشر در نظر گرفته می‌شود، با این حال از هر 9 نفر در جهان یک نفر گرسنگی مزمن را تجربه می‌کند. در سال 1945 سازمان ملل غذا را نه به‌عنوان یک امتیاز، بلکه یک حق به رسمیت شناخت و به همین دلیل بود که روز جهانی غذا را معرفی کرد که هر سال در شانزدهم اکتبر برگزار می‌شود.

 

شعار روز جهانی غذا 2023

 

شعار تعیین‌شده برای روز جهانی غذا 2023 که هر سال در بیش از 150 کشور جهان بزرگ داشته می‌شود، «آب زندگی است، آب غذا است؛ هیچ‌کس را نادیده نگیرید» تعیین شده است که هدف آن برجسته کردن اهمیت آب در زندگی بشر محسوب می‌شود. آب منبع گران‌بهایی است که نه تنها به تولید غذا کمک می‌کند، بلکه حامی معیشت نیز هست.

 

اهمیت روز جهانی غذا

 

روز جهانی غذا برای جلب توجهات جهانی به وضعیت ناخوشایند گرسنگان تعیین شده است، همچنین به‌عنوان یادآوری برای پرهیز از پرخوری و انتخاب‌هایی عمل می‌کند که از نظر زیست‌محیطی پایدار هستند، زیرا غذا منبع بزرگی برای لذت و سرگرمی است، اما گاهی در مصرف آن زیاده‌روی می‌شود.

 

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از عواقب سلامتی ناشی از سوءتغذیه رنج می‌برند که این امر به بدن و مغز در حال رشد آسیب می‌رساند. به همین دلیل جلب‌توجه به سمت این بحران سلامت مهم است، زیرا با انجام درست این کار در سطح وسیع، امنیت غذایی و در دسترس بودن غذاهای مغذی برای همه افراد روی کره زمین تضمین می‌شود، به‌ویژه که سیاره زمین در حال حاضر غذای کافی برای تغذیه همه ساکنان خود تولید می‌کند.

 

با این حال سالانه 1.3 میلیارد تن غذا تلف می‌شود یا هدر می‌رود که تقریباً 20 درصد از کل غذای تولید شده است، بنابراین روز جهانی غذا به‌عنوان انگیزه‌ای برای مشارکت، کاهش ضایعات مواد غذایی و کمک به تأمین معاش میلیون‌ها نفر عمل می‌کند. در واقع با تمرکز صحیح حواس روی خوردن، می‌توان مقدار غذای هدررفته و تعداد افراد گرسنه را کاهش داد.

 

ضرورت توسعه مدیریت ضایعات غذایی

 

بار فزاینده مواد غذایی دست‌نخورده و زباله‌های آشپزخانه‌ای بر محیط زیست، تقاضا برای مدیریت پسماند مواد غذایی را تسریع می‌کند و افزایش جمعیت با افزایش احتمال فاسد شدن مواد غذایی و میزان زباله‌های محلی همراه است که فرصت‌های بازار را در طول دوره پیش‌بینی افزایش می‌دهد. به این ترتیب اتخاذ مدیریت ضایعات غذایی توسط صنایع مصرف نهایی برای جمع‌آوری، دفع و انتقال مواد غذایی در حال افزایش است.

 

افزایش آگاهی مصرف‌کننده در مورد هدر رفتن مواد غذایی، مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی و مقررات دولتی نیز تقاضا برای مدیریت ضایعات مواد غذایی را افزایش می‌دهد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود کسب‌وکارهای بزرگ که از طریق خدمات غذایی، فرآوری و عمده‌فروشی باعث هدر رفتن مواد غذایی می‌شوند و هدررفت مواد غذایی را به 1.3 میلیارد تن در سال می‌رسانند، به راهکارهایی در سطح جهان روی آورند که به مقابله با این حجم عظیم از ضایعات مواد غذایی منجر شود. این میزان هدررفت تقریباً یک‌سوم مصرف غذای انسان است و همین امر به سرعت تقاضا برای مدیریت ضایعات غذایی را افزایش می‌دهد.

 

تحولات اخیر در بازار مدیریت ضایعات مواد غذایی

 

بازیگران کلیدی جهانی در این زمینه بر کاهش ضایعات مواد غذایی تا حدود 50 درصد از طریق اتخاذ چندین روش نوآورانه برای افزایش ماندگاری مواد غذایی تمرکز می‌کنند و شرکت‌های برتر توجه جدی به مقررات مربوط به ضایعات مواد غذایی دارند. سازمان جهانی غذا حامی ایمنی مواد غذایی و استانداردسازی بسته‌بندی‌های غذایی است و در آینده تولیدکنندگان مواد غذایی احتمالاً فناوری هوشمندی را توسعه خواهند داد که ممکن است هدررفت مواد غذایی را کاهش دهد.

 

راهکارهای نوآورانه مدیریت زباله در کاهش ضایعات غذایی

 

کشورها می‌توانند به‌طور مؤثری ضایعات مواد غذایی را با راهکارهای نوآورانه مدیریت زباله کاهش دهند. در گزارش جدیدی به نام «بازار مدیریت ضایعات غذایی» راه‌هایی نشان داده شده است که با استفاده از آن‌ها کشورها می‌توانند این اقدام را انجام دهند.

 

راهکارهای نوآورانه مدیریت زباله در چین

 

امروزه بازار چین تحت هدایت روندهای ایجاد شده برای پردازش ضایعات غذایی قرار دارد. نرخ رشد مرکب سالانه در بازار مدیریت ضایعات غذایی چین 7.8 درصد با ارزش 13.1 میلیارد دلار در طول دوره پیش‌بینی است. در این کشور روند فعلی مدیریت ضایعات مواد غذایی از فناوری‌های پیشرفته تصفیه زباله مانند گازسازی استفاده می‌کند. این فناوری به کمک یک سیستم مدیریت پسماند مواد غذایی توسعه‌یافته برای تولید گازهای قابل احتراق، مواد آلی را به گاز تغییر می‌دهد.

 

فرآیند دیگر هضم بی‌هوازی است؛ یک پیشرفت تکنولوژیکی جدید که مواد معدنی و انرژی را بازیابی می‌کند. هزینه این روش به میزان قابل‌توجهی کمتر است و بهره‌گیری از آن را مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند. علاوه بر این، هاضم‌های هوازی به روند تجزیه طبیعی سرعت می‌بخشند و آب، گرما و دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند. انتظار می‌رود افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی در مورد روش‌های تخلیه، بازار مدیریت پسماند مواد غذایی چین را تحت تأثیر قرار دهد.

 

راهکارهای نوآورانه مدیریت زباله در هند

 

دولت هند در حال اتخاذ تدابیری برای کاهش هدررفت مواد غذایی حین صادرات است. احتمال دارد در این کشور با نرخ رشد مرکب سالانه 5.9 درصدی به ارزش 4 میلیارد دلار در طول دوره پیش‌بینی، مدیریت ضایعات غذایی به دلیل صادرات بالای کالاهای غذایی مختلف محبوبیت بیشتری پیدا کند. علاوه بر این، هند به کشورهای آمریکای شمالی و اروپا مواد غذایی صادر می‌کند که این امر به هدر رفتن بیشتر مواد غذایی در زمان حمل‌ونقل منجر می‌شود.

 

هند دومین تولیدکننده بزرگ میوه و سبزی در جهان پس از چین است، اما تقریباً 70 درصد از محصولات خود را به دلیل شکاف در مراحل اولیه برداشت و توزیع از دست می‌دهد. این کشور در نظر دارد با صنعت ایالات‌متحده برای استقراض فناوری‌ها و پیشرفت‌ها در کل زنجیره تولید و مصرف مواد غذایی همکاری کند.

 

علاوه بر این هند و امارات‌متحده‌عربی از برنامه‌ای برای گسترش همکاری‌های دریایی و ایجاد زیرساخت‌های لجستیکی رونمایی کردند، بنابراین امارات در صادرات مواد غذایی و محصولات فاسد شدنی به بازارهای خود با هزینه کمتر به هند کمک می‌کند. هند همچنین در حال سرمایه‌گذاری روی لجستیک زنجیره سرد و افزایش بهره‌وری مزارع برای کاهش تولید کلی ضایعات غذایی است.

 

راهکارهای نوآورانه مدیریت زباله در ایالات‌متحده

 

بازار مدیریت ضایعات غذایی ایالات متحده به دلیل شهرنشینی و صنعتی شدن سریع در حال رشد است و افزایش استفاده از ضایعات آلی را به سمت تولید خوراک دام و کود هدایت می‌کند. این کشور نرخ رشد مرکب سالانه 5.9 درصدی با ارزش 40.2 میلیارد دلار را در طول دوره پیش‌بینی ثبت کرد.

 

میزان مواد غذایی که سالانه آمریکایی‌ها دور می‌ریزند، قابل باور نیست و بر اساس گزارش‌ها به حدود 63 میلیون تن در بخش‌های تجاری، سازمانی و مسکونی می‌رسد. حدود 32 از این میزان با تبدیل شدن به خوراک دام‌ها در طول دوره پیش‌بینی مدیریت شد.

 

تولید بیش از حد، آسیب به محصولات غذایی، معیارهای سخت‌گیرانه درجه‌بندی مواد غذایی و نوسانات بازار، همه عواملی هستند که به بازار مدیریت پسماند غذایی ایالات متحده دامن می‌زنند. با این حال دولت در حال انجام اقدامات جدی برای به دست آوردن سوخت زیستی از ضایعات مواد غذایی است، زیرا به کاهش مصرف سوخت فسیلی کمک می‌کند.

 

راهکارهای نوآورانه مدیریت زباله در بریتانیا

 

هدر رفتن زیاد مواد غذایی در بریتانیا منجر به رشد مدیریت ضایعات غذایی می‌شود و بازار بریتانیا احتمالاً نرخ رشد مرکب سالانه 6.1 درصدی با ارزش هفت میلیارد دلار را در طول دوره پیش‌بینی ثبت می‌کند. ضایعات مواد غذایی یک چالش شدید اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی در بریتانیا است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. با این حال درآمد بالا منجر به تولید و خرید بیش از حد، مدیریت ضعیف مواد غذایی و بی‌توجهی به ضایعات مواد غذایی شده است. بریتانیا نقش مهمی در مدیریت ضایعات مواد غذایی در طول دوره پیش‌بینی ایفا می‌کند و دولت آن برای کاهش ضایعات مواد غذایی و سرمایه‌گذاری در حال کشف شیوه‌های دفع کارآمد برای به دست آوردن بیوگاز و کود از محل ضایعات غذایی خود است.

 

راهکارهای نوآورانه مدیریت زباله در ژاپن

 

صادرات غذا منجر به ضایعات بیشتر مواد غذایی در ژاپن می‌شود، اما این کشور نرخ رشد مرکب سالانه 5.1 درصدی را با ارزش 5.8 میلیارد دلار در دوره پیش‌بینی به دست آورده است. از آنجا که مردم بیشتر از میزان مصرف خود مواد غذایی می‌خرند، ژاپن با مقدار زیادی ضایعات غذایی مواجه است. از سوی دیگر در ژاپن مقدار زیادی غذا پیش از رسیدن به مغازه‌ها و خانه‌ها تلف می‌شود و تقریباً نیمی از سبزی‌ها و میوه‌ها طی فرآیند جابه‌جایی و حمل‌ونقل هدر می‌رود. فقدان یک چارچوب قانونی قوی برای مدیریت ضایعات غذایی، گسترش بازار را در این زمینه محدود می‌کند. بنابراین انتظار می‌رود ضایعات مواد غذایی به دلیل فقدان فناوری‌های زنجیره سرد و شرایط ضعیف لجستیکی افزایش پیدا کند. ژاپن در حال آزمایش راهکارهایی برای مقابله با این مسائل است.

 

 

شناسه خبر 74734