شناسه خبر:74705
1402/7/24 13:34:13

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: 215 اثر نمایشی از استان‌های مختلف کشور به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان رسید و آثار توسط یک تیم داوری سه‌ نفره به‌صورت جداگانه بازبینی و انتخاب شدند.

علی‌اصغر دریایی اظهار کرد: شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پس از یک سال وقفه با دعوت از هنرمندان سراسر ایران و شماری از کشورهای جهان از 25 تا 29 مهرماه در پایتخت کلاش جهان برگزار می‌شود.

به گفته وی، شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در6 بخش آزاد، آیینی - سنتی، کودک و نوجوان، فراگیر ویژه معلولین، دگرگونه‌های اجرا و بخش ویژه ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه فراخوان شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، اواخر مردادماه سال گذشته منتشر شد، گفت: 215 اثر از استان‌های مختلف کشور به دبیرخانه رسید و آثار هر سه بخش توسط یک تیم داوری سه‌ نفره به‌صورت جداگانه بازبینی و انتخاب شده‌اند.

دریایی عنوان کرد: رویکرد این دوره جشنواره در دعوت هنرمندان انتخاب و داوری‌ها حضور افراد باتجربه، با تحصیلات دانشگاهی و البته توجه به جوان‌گرایی است.

وی گفت: در بخش بین‌الملل با وجود اعلام حذف پرداخت هزینه دستمزد به گروه‌های بین‌الملل که روند ثابت و همیشگی چنین رویدادهایی بوده‌اند همچنان شاهد استقبال گروه‌ها به ‌ویژه با تولید آثار مختص به جشنواره بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه از 25 گروه نمایشی خارجی متقاضی شرکت در جشنواره 11 گروه از کشورهای مکزیک، ایتالیا، مغولستان، مصر، لیبی، تونس، الجزایر و افغانستان، قطر و عراق بودند.

دریایی با اشاره به اینکه در شانزدهمین دوره از این جشنواره 10 نفر از دبیران جشنواره‌های بین‌المللی از سراسر جهان دعوت شده‌اند گفت: این ظرفیت زمینه را برای تبادل هنری و معرفی گروه‌های برتر کشور به دیگر نقاط دنیا توسط این دبیران فراهم می‌سازد.

وی اضافه کرد: در بخش جشنواره جشنواره‌ها میزبان حضور گروه‌های منتخب سایر جشنواره‌ها خواهیم بود.

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با اشاره به اعلام آمادگی 25 گروه برای شرکت در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، گفت: 4 گروه از کشورهای، ارمنستان، ترکیه، عراق و تونس در این دوره از جشنواره حضور دارند.

رحمان هوشیاری دراین‌باره اظهار کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان جشنواره مادر تخصصی تمام جشنواره‌های خیابانی در کشور است از این رو توجه به تقویت و توسعه آن امری ضروری است.

وی افزود: از زمان آغاز نخستین دوره این جشنواره تاکنون که به زودی شاهد برگزاری شانزدهمین دوره آن را در شهر فرهنگی و گردشگری مریوان خواهیم بود با وجود تمام محدودیت‌های اعتباری این جشنواره در سطحی کمی و کیفی خوبی برگزار شده است.

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان خاطرنشان کرد: مردمی‌بودن از مهم‌ترین ویژگی‌ تئاتر است که جشنواره بین‌المللی مریوان بیش از سایر تئاترها بر پایه این مردمی‌بودن استوار است.

هوشیاری با تقدیر از حمایت‌های صورت گرفته به ویژه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد از این جشنواره عنوان کرد: بر اساس عرف باید 50 درصد از هزینه‌های برگزاری این جشنواره از طریق وزارت ارشاد و 50 درصد دیگر از محل اعتبارات استانی و شهرستانی تامین شود.

وی اضافه کرد: با وجود تحقق تعهدات وزرات اما متاسفانه استان در اختصاص سهم خود عملکرد مناسبی نداشته است و این موضوع دبیرخانه را با محدودیت‌هایی مواجهه می‌کند.

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گله‌مندی هم از برخی دستگاه‌های اداری داشت و گفت: با وجود اینکه حجشنواره تئاتر خیابانی مریوان یکی از برندهای مهم در حوزه فرهنگی برای استان محسوب می‌شود اما برخی ادارات حتی از اختصاص مهمانسرهای خود در بازده زمانی برگزاری این جشنواره امتناع می‌کند.

هوشیاری در ادامه به اشاره به ارسال 215 اثر به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، گفت: در بازبینی‌های به عمل امده توسط هیئت داوران بخش‌های مختلف در مجموع 38 اثر تائید و در بازه زمانی برگزاری این جشنواره از 25 تا 29 مهرماه به نمایش در می‌آید.

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان همچنین با اشاره به اعلام آمادگی 25 گروه برای شرکت در شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، گفت: به دلیل محدودیت‌های اعتباری تنها موفق به قبول 4 گروه از کشورهای، ارمنستان، ترکیه، عراق و تونس در این دوره از جشنواره مادرتخصصی تئاتر خیابانی مریوان شدیم.

هوشیاری با تاکید براینکه بیش از 45 خبرنگار استانی، کشوری و خارجی شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را پوشش خبری می‌دهند گفت: در کنار حضور خبرنگاران توانمند استان با رایزنی‌های صورت گرفته برخی از خبرنگاران خارجی مقیم در کشور این رویداد بزرگ فرهنگی را پوشش خواهند داد.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از معاونین وزیر مهمان ویژه اختتامیه شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان خواهند بود.

گفتنی است؛ شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بعد از یک سال وقفه با حضور هنرمندانی از داخل و خارج از کشور از 25 تا 29 مهرماه امسال در شهر زیبا و توریستی مریوان برگزار می‌‌شود.

 

شناسه خبر 74705