شناسه خبر:74695
1402/7/24 13:22:31

احیای 100 واحد صنعتی/ اتمام 300 پروژه نیمه‌کاره در دستور کار/ افزایش 30 درصد سهم صنعت در تویسرکان/ سرمایه‌گذار پیشین پتروشیمی ابن‌سینا از اهمیت کامل برخوردار نبود

در گفت‌وگوی اختصاصی با مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان مشخص شد؛ با تمرکز بر حمایت از طرح‌های توسعه‌ای واحدهای تولیدی و صنعتی افقی روشن پیش روی صنعت استان همدان قرار گرفت.

تأکید مقام معظم رهبری در فعال‌سازی بخش صنعت و معدن، بهره‌برداری اصولی از این ظرفیت، ضرورت ورود به این عرصه را برای دستگاه‌های اجرایی و دست‌اندرکاران مربوطه روشن و شفاف کرده است.

با توجه به ظرفیت بالای استان همدان در حوزه صنعت بر پایه ذخایر مواد معدنی ارزشمند کم‌رنگ کردن سایه تحریم‌های بین‌‌المللی در جنگ اقتصادی، تولید علم و فناوری در معدن و صنایع معدنی، پیش‌بینی‌های ملی و بین‌المللی از آینده روشن صنایع معدنی و نگاه ویژه به توسعه اشتغال در همدان را بیش از پیش نشان می‌دهد.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این باره با مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

احمد شانیان با بیان اینکه در بدو ورود به حوزه مدیریت صنعت استان چند پایش در دستور کار ما قرار گرفت، گفت: در این مسیر با چند رویکرد جلو رفتیم.

وی با بیان اینکه در رویکرد نخست به‌دنبال آن بودیم که بتوانیم احیای واحدهای تعطیل را محقق کنیم. خوشبختانه بیش از 100 واحد صنعتی و معدنی در این مدت کوتاه احیا و به چرخه تولید بازگشتند که به نسبت واحدهای صنعتی استان، عدد قابل توجهی است، افزود: رویکرد دوم در خصوص واحدهای ایجادی و تکمیل زنجیره‌های ارزش در استان بود.

وی با تأکید بر اینکه این رویکرد هم در حوزه ژئوپولوتیکی، مواد معدنی و غیره در نظر گرفته شد تا بتوانیم از این طریق زنجیره ارزش را در استان تکمیل کنیم، اذعان کرد: در این زمینه تکمیل واحدهای نیمه‌کاره از طریق ارائه تسهیلات و مشاوره در دستور کار قرار گرفت.

این مسئول با اشاره به اینکه راهبرد بعدی در حوزه صنعت دانش‌بنیان شدن واحدهای صنعتی بود، تشریح کرد: حسب تأکیدات مقام معظم رهبری یکی از راه‌های برون‌رفت استان از مشکلات، فناور بودن و شدن واحدهای صنعتی است.

شانیان با اشاره به کارهای انجام‌شده در راستای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره اذعان کرد: در این زمینه اتمام 300 طرح صنعتی که در آن‌ها پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد را دارند در دستور کار قرار گرفته‌اند که اگر تنها 100 واحد از این واحدها طی یک سال آینده به اتمام برسند یقیناً رشد بسیار خوبی را در وضعیت صنعت استان شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تکمیل زنجیره‌های ارزش نیز سیاستگذاری انجام‌شده بر این پایه استوار بود که بتوانیم از خام‌فروشی جلوگیری کنیم اذعان کرد: بر این اساس به‌دنبال آن بودیم که صنایع معدنی را حداقل یک حلقه جلوتر پیش برده و در صورت فراهم بودن بستر این زنجیره را انتها ادامه داده و تکمیل کنیم.

مدیرکل صمت استان همدان با اشاره به اینکه خوشبختانه در این بخش نیز عملکرد مناسبی را شاهد هستیم به نحوی که اکنون کمتر معدنی را در استان داریم که خام‌فروشی داشته باشد گفت: شرایط به گونه‌ای پیش رفته که کمتر از 20 معدن خام‌فروشی می‌کنند به طوری که ماده معدنی در محل معدن و یا نقطه دیگری از استان، یک مرحله فرآوری می‌شود.

شانیان ادامه داد: علاوه بر فرآوری، ایجاد صنایع بالادستی این معادن نیز در استان دنبال شد به طوری که طبق این داشته‌ها کارخانه تولید شیشه خودرو به‌عنوان یکی از بزرگترین کارخانجات این محصول در خاورمیانه در حال راه‌اندازی است.

وی با تأکید بر اینکه این کارخانه در ملایر مستقر خواهد شد اذعان کرد: کارهای اداری و مجوز‌های آن در وزارتخانه انجام شده و امیدواریم در کمتر از یک سال شاهد بهره‌برداری از این مجموعه باشیم.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان همدان ابراز کرد: این پروژه از طریق بخش خصوصی با سرمایه‌ای بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان و در چند بخش در حال انجام است.

شانیان در پاسخ به اینکه شما چه حمایتی از سرمایه‌گذار داشته‌اید؟ اظهار کرد: سهم دولت در جذب سرمایه‌گذار نظارت، تسهلیگری و حمایت است بدین ترتیب به‌صورت ویژه پیگیر پرونده این طرح در وزارتخانه بوده و علاوه بر پیگیری برای فراهم کردن زیرساخت‌هایی همچون آب و برق و گاز، زمین بسیار مرغوبی نیز در کنار خط ریلی ملایر برای اجرای این طرح در نظر گرفتیم.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه ما در جذب سرمایه‌گذار سرگردان بودیم زیرا نمی‌دانست باید در چه زمینه‌ای‌ سرمایه‌گذاری کند، عنوان کرد: در حال حاضر برای رفع این مشکل بر اساس پی‌اس‌اس‌های (اطلس) آماده‌شده، نمونه طرحی تهیه شده که با توجه به آن اگر کسی به‌دنبال سرمایه‌گذاری باشد میزان سرمایه مورد نیاز، بازار هدف، نحوه بازگشت سرمایه و مدت زمان تحقق این موضوع به وی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: درواقع چشم‌انداز پیش روی سرمایه‌گذار باز می‌شود که بداند استان همدان از کدام ظرفیت‌ها در چه سطحی برخوردار است.

این مسئول با بیان اینکه علاوه بر تهیه این نمونه طرح ارائه مشاور به سرمایه‌گذاران نیز در دستور کار قرار دارد به نحوی که برای این امر یک کارشناس ویژه در نظر گرفتیم، اظهار کرد: از طرفی واحد طرح و برنامه را به معنای واقعی احیا کردیم زیرا قبل از این، واحد به معنای واقعی قابلیت آن را نداشت که بتواند آمار و پیش‌بینی طرح و تسلط به سند آمایش را در آن دید اما در حال حاضر در این واحد همه آنچه عنوان شد، قابل دسترسی است.

شانیان با تأکید بر اینکه در رویکرد دانش‌بنیان و فناور کردن واحدهای صنعتی نیز باید بگویم همواره بنده به دوستان و همکاران اعلام کردم اگر می‌خواهیم به معنای واقعی عملکردمان را در خصوص رشد صنعت نشان دهیم باید به گونه‌ای پیش برویم که این پیشرفت برای مردم ملموس باشد گفت: برای مثال در بدو پذیرش این مسئولیت بسیاری از نامه‌های ارسالی با موضوع «نیاز به شغل» بدون در نظر گرفتن درجه و سطح آن بود؛ اما امروز حداقل در شهرستان همدان و بهار که صنعت در آن رشد داشته شرایط به گونه‌ای تغییر یافته که دیگر فرد تن به هر کاری نمی‌دهد. اشتغال انتخابی شده یعنی در بسیاری حرفه‌ها با کمبود کارگر مواجهیم.

وی افزود: شرایط در این قبیل شهرستان‌ها به گونه‌ای پیش رفته که واحدهای صنعتی ما برای جبران کمبود نیروی کار به‌دنبال جذب کارگر از بین اتباع خارجی هستند که از سوی مقامات استانی این امر قابل پذیرش نیست.

وی با اشاره به اینکه همین شرایط را در حمایت دانش‌بنیان نیز شاهد بودیم به نحوی که در سمت راست جاده تهران شاهد گسترش فعالیت این قبیل واحدها در قامت شهرکی هستیم که قبلاً زمین خالی بود و تنها نام شهرک را به یدک می‌کشید خاطرنشان کرد: خوشبختانه بهره‌برداری یکی پس از دیگری آن‌ها نشان از حرکت رو به جلوی استان در حوزه صنعت بوده و هست.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با ابراز اینکه با تمام این تفاسیر جای رشد بیشتر همچنان در استان احساس می‌شود که نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اقتصادی در استان است گفت: مدیریت ارشد استان، نمایندگان شهرستان در مجلس و نماینده ولی فقیه در استان همراهی مناسبی را با حوزه صنعت داشته و دارند.

شانیان با تأکید بر اینکه این پیشرفت‌ها در شهرستان‌هایی همچون تویسرکان قابل لمس‌تر است، چراکه طی همین مدت کوتاه تعداد واحدهای صنعتی و واحدهای در دست اقدام (طی دو سال آینده به نتیجه می‌رسند) آن رشد 30 درصدی داشته افزود: حتی رشد یک درصد در صنعت یک شهرستان حائز اهمیت است چه برسد به رشد یکباره این‌چنینی!

وی با اشاره به اینکه این امر نشان‌دهنده تحولی بزرگ در صنعت استان بالآخص در برخی از شهرستان‌ها است، گفت: برای نمونه در شهرستان تویسرکان ما با زیرساخت‌های صنعتی همچون شهرک دارویی به‌عنوان قطب دارویی در غرب کشور مواجهیم.

مدیر کل صمت استان همدان با اشاره به اینکه در جذب سرمایه‌گذار موضوع دیگری که مورد توجه قرار گرفت، حمایت از طرح‌های توسعه در واحدهای صنعتی است که با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران شناخته شده و واقعی و قابل اتکار در دستور کار قرار گرفت گفت: طرح‌های توسعه در شرکت شیشه و شرکت سحر که میزان تولید و اشتغال را افزایش می‌دهد ازجمله این حمایت‌ها است.

وی ادامه داد: اگر ‌بخواهم در خصوص چگونگی نحوه حمایت از سرمایه‌گذار مثالی ارائه کنم باید بگویم شرکت شیشه در کل دوره فعالیت خود تا قبل از استقرار دولت سیزدهم 75 میلیون قطعه‌ ظرفیت داشت اما در حال حاضر با پیشرفتی که با اضافه کردن تنها یک بخش جدید داشتیم بیش از 90 میلیون قطعه به ظرفیت تولید آن افزودیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: جالب‌تر اینکه همه ظرفیت‌های اضافه‌شده به طور کامل بر مبنای تولید صادرات‌محور است یعنی صادرات شرکت شیشه از سال گذشته نسبت به مدت مشابه، بالغ بر هزار درصد رشد را نشان می‌دهد.

شانیان با اشاره به اینکه درخصوص شرکت صنایع غذایی سحر نیز اگر بر اساس طرح توسعه حمایت‌شده افزایش ظرفیت را در آن شاهد باشیم، میزان تولید این صنایع غذایی به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت، اذعان کرد: این گونه حمایت‌ها از سرمایه‌گذاران واقعی در استان افزایش ظرفیت تولید و اشتغال بیشتر را در استان رقم خواهند زد.

وی افزود: این امر علاوه بر این مزیت‌های عنوان‌شده در حوزه تولید و اشتغال آرامش خیال را نیز برای استان درخصوص به نتیجه رساندن سرمایه‌گذاری به ارمغان خواهد آورد زیرا استان در سنوات قبل با دعوت از تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران جدید متأسفانه با تجربه‌های ناموفقی مواجه شده که هزینه سرسام‌آوری بر استان تحمیل کرده اما عایدی خاصی برای استان نداشته است.

وی ادامه داد: اما ما با حمایت از طرح‌های توسعه همچون افزایش ظرفیت تولید شرکت‌هایی همچون کیان‌کرد با تکیه بر سرمایه‌گذاران واقعی موجود در استان نفر به نفر پیش رفتیم به طوری که با تکیه بر این حمایت‌ها علاوه بر افزایش ظرفیت صنعتی استان شاهد تکمیل زنجیره تولید در بخش‌های مختلف بودیم.

این مسئول در پاسخ به وضعیت فعلی پروژه پتروشیمی ابن سینا گفت: در سفر مقام معظم رهبری در سال 83 به استان شاهد تخصیص سهمیه از گاز اتیلین غرب به این پروژه بودیم بنابراین در بدو ورودم با مدیریت استان درخصوص چرایی تعلل در اجرای این پروژه بررسی داشتم که مشخص شد سرمایه‌گذار از اهلیت کامل برخوردار نیست.

شانیان افزود: بر این اساس زمین پروژه مورد نظر، به نحوی نسبتاً از این سرمایه‌گذار بازپس گرفته شد و در حال حاضر شرایط به گونه‌ای پیش رفته که شرکت شهرک‌ها در حال طی کردن روند واگذاری به سرمایه‌گذار جدیدی است.

وی ادامه داد: بر این اساس جلسه‌ای بر پایه مباحث کارشناسی در وزارت نفت با حضور وزیر مربوطه، مدیریت ارشد استان و آقای حاجی‌بابایی؛ نماینده مردم شهرستان همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل شرکت خلیج فارس (بزرگترین هلدینگ پتروشمی کشور) برگزار شد و طی چانه‌زنی‌ها و بیان مزایای این پروژه، نهایتاً بیش از 50 درصد از سرمایه این شرکت با حفظ سهم دولت به شرکت مارون با در نظر گرفتن تمکن مالی بالای این شرکت اختصاص یافت تا با همراهی سرمایه‌گذار قبلی بتواند با در اختیار داشتن مدیریت هیئت مدیریت این پروژه را پیش ببرد.

وی درخصوص پروژه پرشین‌یاقوت نیز گفت: همدان درخصوص معدن سنگ‌های نیمه‌قیمتی و قیمتی در وضعیت خوبی بوده اما نه به آن معنا که فضای بسیار مناسبی برای سنگ‌های قیمتی باشد، بنابراین درمجموع باید از ظرفیت‌های داخلی استان به بهترین شکل استفاده کنیم و محدود به وجود ظرفیت‌های موجود نباشیم. همدان را باید به‌عنوان پایلوت در نظر بگیریم و برنامه‌های آموزشی برای فعالیت معادن یا بازارچه‌های محصولات سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را در همدان داشته باشیم.

این مسئول، افزود: در این پروژه ما با دو بخش مواجهیم، نخست فضای تجهیزاتی و اداری که در این بخش مدیریت مباحث با سازمان میراث فرهنگی است و دیگری معادن.

شانیان با اشاره به اینکه ما همواره از بخش معادن حمایت کرده‌ایم اما در برخی موارد شاهد مخالفت سازمان‌هایی همچون محیط زیست و سازمان منابع طبیعی در خصوص اکتشاف این معادن بر اساس مبانی کارشناسی هستیم افزود: این آمادگی همچنان از سوی ما وجود دارد که در حوزه معرفی بهره‌بردار و استحصال اقدام کنیم اما مسئله اصلی در این پروژه مربوط به موضوع راه‌اندازی این مجموعه است که در دست سازمان میراث فرهنگی است.

 

شناسه خبر 74695