شناسه خبر:74539
1402/7/20 11:31:42

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه بارش‌های اخیر تنها به اندازه حدود یک تانکر آب برای تالاب هشیلان به همراه داشته، گفت: در صورت نیاز آبرسانی سیار را تا زمان افزایش بارش‌ها ادامه خواهیم داد.

محمدحسین فلاحتی، با بیان اینکه بارش‌های اخیر برای بهبود وضعیت تالاب هشیلان به هیچ عنوان کافی نبود، افزود: با توجه به خشکی این تالاب، بارش‌های اخیر تنها به اندازه یک تانکر آب وارد تالاب کرد که تنها برای حفظ حیات گونه‌های جانوری آن کافی بود، وگرنه کمکی به بهبود وضعیت تالاب نکرد.

وی با بیان اینکه فعلا خبری از احیا تالاب نیست، افزود: همه چیز به وضعیت و زمان بارش‌ها بستگی دارد. بسیار امیدواریم که با شروع بارش‌های خوبی که برای پاییز امسال پیش‌بینی شده تالاب هشیلان دوباره زنده شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه برای احیا تالاب هشیلان باید آب در تمام محدوده تالاب جریان یابد، تاکید کرد: از آنجایی که سراب سبزعلی مهمترین منبع تامین آب تالاب هشیلان است، ابتدا باید وضعیت دبی این سراب بهبود یابد.

فلاحتی با بیان اینکه در تابستان امسال و به دنبال خشک شدن تقریبی تالاب هشیلان با همکاری سایر دستگاه‌ها آبرسانی سیار با تانکر به این تالاب صورت می‌گرفت، خاطرنشان کرد: اگر نیاز باشد آبرسانی به تالاب تا زمان وقوع بارش‌های موثر پاییزی تداوم خواهد یافت.

وی از تالاب هشیلان به عنوان محل زندگی گونه‌هایی از جمله انواع خزندگان، مارهای آبی، دوزیستان و حتی برخی پستانداران از جمله گرگ و شغال در حاشیه تالاب یاد کرد و ادامه داد: با شروع فصل سرما این تالاب هرساله یکی از مراکز اصلی حضور و ماندگاری پرندگان مهاجر است که امیدواریم تا زمان شروع مهاجرت پرندگان وضعیت تالاب نیز بهتر شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرمانشاه برخورد با چاه‌های غیرمجاز را نیز در کنار بارش‌ها برای کمک به حیات تالاب هشیلان ضروری دانست که این کار با همکاری آب منطقه‌ای انجام شده است.

به گفته فلاحتی، تالاب هشیلان علاوه بر سال گذشته، در سال‌های 1387 و 1394 نیز به طور کامل در فصل گرما خشک شد.

شناسه خبر 74539