شناسه خبر:74522
1402/7/19 09:40:03

شواهد نشان می‌دهد که از هر پنج مورد سرطان، دو مورد در سراسر جهان قابل پیشگیری است.

سرطان‌های قابل پیشگیری بیماری‌هایی هستند که به زعم کارشناسان در نتیجه «عوامل خطر قابل اصلاح» ایجاد شده‌اند. این عوامل خطر شامل سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، رژیم غذایی نامناسب و آفتاب سوختگی است.

در همین حال کارشناسان تأکید می‌کنند که اگرچه خطر ابتلا به سرطان با افزایش سن بیشتر می‌شود، اما برای شروع تغییرات سالم در زندگی هرگز دیر نیست بنابراین توصیه‌های زیر را می‌توان مد نظر قرار داد:

**از تنباکو استفاده نکنید

حتی قرارگرفتن در معرض دود نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

***رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی خود را بر پایه میوه‌ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی از منابع گیاهی مانند غلات کامل قرار دهید. قند و چربی تصفیه‌شده از منابع حیوانی را محدود کنید. الکل ننوشید. گوشت‌های فرآوری‌شده را محدود کنید. خوردن گوشت فرآوری‌شده اغلب می‌تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

***فعال باشید

داشتن وزن مناسب ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. علاوه بر کمک به کنترل وزن، فعالیت بدنی به تنهایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی با شدت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید داشته باشید.

***از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان و یکی از قابل پیشگیری‌ترین آنهاست. از آفتاب ظهر دوری کنید. از ساعت 10 تا 16 از قرارگیری در معرض نور خورشید دوری کنید. در مصرف کرم ضد آفتاب کوتاهی نکنید حتی در روز‌های ابری از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.

***واکسن بزنید

محافظت در برابر برخی عفونت‌های ویروسی می‌تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند. با پزشک خود در مورد واکسینه‌شدن در برابر موارد هپاتیت B صحبت کنید.

شناسه خبر 74522