شناسه خبر:74434
1402/7/17 18:12:51

مدیر اجرایی منطقه آزاد قصرشیرین گفت که تعیین تکلیف نشدن طرح جامع این منطقه آزاد به مانع جدی برای جذب سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده است.

نادر نادری روز یکشنبه بیان کرد: متاسفانه طرح جامع منطقه آزاد قصرشیرین برای تعیین تکلیف کاربری زمین ها هنوز آماده نشده است و این یک چالش جدی برای جذب سرمایه گذار محسوب می شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال هم اکنون یک سرمایه‌گذار از اقلیم کردستان عراق برای سرمایه گذاری ۲ و نیم میلیون دلاری در منطقه آزاد قصرشیرین اعلام آمادگی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح جامع منطقه آزاد قصرشیرین هرچه زودتر باید تعیین تکلیف شود، گفت: در جریان چهارمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق که از ۱۱ تا ۱۵ مهرماه برگزار شد فرصتی پیش آمد در نشستی با فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی منطقه ظرفیت و توانمندی مرز پرویزخان، خسروی و منطقه آزاد قصرشیرین معرفی شود که با استقبال طرف‌های خارجی مواجه شد.

وی افزود: غرفه قصرشیرین در این نمایشگاه فرصتی برای جذب صاحبان سرمایه بود که در یک مورد سرمایه‌گذار اهل اقلیم کردستان علاقمند به سرمایه گذاری ۲ و نیم میلیون دلاری در صنعت فرآوری و خالص سازی قیر و بشکه سازی در قصرشیرین است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد قصرشیرین ادامه داد: این سرمایه گذار طرح مشابهی را در نزدیک سلیمانیه اجرایی کرده است و بعد از بازدید از کارخانه با او تفاهم نامه امضا کردیم و قرار بر این شد تا طرح توجیهی خودش را به دبیرخانه مناطق آزاد ایران تحویل دهد.

نادری اظهار کرد این طرح قابلیت اجرای ۹ ماهه با اشتغالزایی ۱۲۰ نفر دارد که در صورت تحقق می تواند قیر تامین‌شده از سوریه و اقلیم کردستان را بعد از فرآوری و خالص سازی (با بشکه) از طریق بندر امام صادر شود.

وی گفت: با وجود آمادگی سرمایه گذاران متعدد برای فعالیت در منطقه آزاد قصرشیرین به دلیل آماده نشدن طرح جامع و تعیین کاربری‌های زمین دچار چالش هستیم.

وی در پاسخ به زمان آماده شدن طرح جامع و نهایی منطقه آزاد قصرشیرین و تعیین تکلیف زمین‌ها پیش‌بینی کرد این مهم تا پایان سال جاری مشخص شود.

مدیر اجرایی منطقه آزاد قصرشیرین همچنین گفت: تاکنون ۷۰ سرمایه گذار داخلی برای فعالیت در این منطقه اعلام آمادگی و ثبت مشخصات کرده اند که به محض مشخص شدن کاربری زمین ها با آنها قرارداد می‌بندیم.

نادری محدوده منطقه آزاد قصرشیرین را هفت هزار و ۲۲۳ هکتار زمین حد فاصل مرز پرویزخان و خسروی به طول ۲۵ کیلومتر اعلام کرد و آن را بهشت سرمایه گذاری و دروازه تحول استان کرمانشاه معرفی کرد.

وی پیش بینی کرد که طی چند سال آینده سرمایه‌گذاری انجام شده در منطقه آزاد قصرشیرین دست کم برای ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد کند بطوریکه شاهد مهاجرت معکوس به کرمانشاه باشیم.

این استاد اقتصاد دانشگاه همچنین به امنیت پایدار در مرزهای کرمانشاه اشاره کرد و گفت: هم اکنون تردد در مرزهای رسمی استان ۲۴ ساعته است بطوریکه می توان شبانه با ماشین شخصی به سلیمانیه عراق سفر رفت و برگشت داشت ضمن اینکه ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین باعث ارتقای امنیت و رشد سرمایه گذاری می شود.

نادری در خصوص جذابیت‌های منطقه آزاد قصرشیرین برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: زمین و نیروی کار ارزان، ۲۰ سال معافیت مالیات بر درآمد و واردات تجهیزات و ماشین آلات صنعتی با استفاده از تسهیلات گمرکی و مالیاتی از این جمله است.

شناسه خبر 74434