شناسه خبر:74385
1402/7/17 14:21:32

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان گفت: تاکنون 47 هزار و 923 واحد مسکن روستایی معادل 39 درصد واحدها در استان مقاوم‌سازی شده است.

سعید رسولی روز شنبه به مناسبت روز ملی روستا و عشایر اظهار کرد: طبق بررسی‌های به‌عمل آمده کردستان دارای حدود 124 هزار و 510 واحد مسکونی روستایی بوده که تا قبل از سال 1384 بیش از 95 درصد آن از مصالح کم‌دوام و بی‌دوام ساخته شده و از نظر وقوع بلایا و حوادث طبیعی جزو مناطق پرخطر کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث مسکن مقاوم روستایی و تأمین متناسب با نیاز روستاییان اغلب از عناصر مهم برنامه‌های مختلف توسعه بوده است، افزود: دولت در راستای توسعه و عمران روستاهای کشور و رفع مشکلات موجود بخش مسکن روستایی در سال 1385، مقرر کرد طی دو برنامه پنج ساله (10 سال) دو میلیون واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم و ناپایدار با پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی و کمک فنی و نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مقاوم‌ سازی و نوسازی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان یادآور شد: بر این اساس سالانه باید 200 هزار واحد مسکونی در سطح کشور مقاوم‌سازی شود که سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان چهار هزار واحد است.

رسولی تأکید کرد: از جمله اهداف و اثرات اجرایی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، افزایش تمایل به ماندگاری هرچه بیشتر در روستاها، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و احداث مسکن مهندسی ساز مقاوم و ایجاد آرامش روحی و روانی است.

وی از دیگر اهداف طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی را ارتقای سطح اجتماعی و امنیت جانی در زمان حوادث، امکان افزایش ارزش افزوده دارایی شخصی روستاییان، تلاش در جهت حفظ هویت و اصالت معماری بومی مسکن روستایی و تأمین جنبه‌های زیباشناسانه سیمای روستاها اعلام کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان اضافه کرد: احداث مسکن روستایی مطابق با نیازهای زندگی امروزی، تغییر نگاه و نگرش تأمین سرپناه برای روستاییان به تأمین مسکن مقاوم و بادوام و تلاش در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی در مسکن روستایی از دیگر اهداف بهسازی مسکن روستایی است.

شناسه خبر 74385