شناسه خبر:74271
1402/7/13 08:33:37

رئیس امور آب شهرستان نهاوند گفت: از ابتدای امسال تاکنون با انسداد چاه‌های آب غیرمجاز در شهرستان نهاوند از برداشت غیرقانونی 200 هزار و 700 مترمکعب آب جلوگیری شده است.

اکبر دهقانی در این‌باره اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم مدیریت منابع آب در حفاظت از آب‌های سطحی و زیرزمینی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز است که در این زمینه 338 حلقه چاه آب غیرمجاز در شهرستان نهاوند شناسایی شده است.

 

وی با بیان اینکه از این تعداد چاه غیرمجاز سالانه حدود 9 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود، افزود: طی شش ماه نخست امسال در شهرستان نهاوند 21 حلقه چاه غیرمجاز آب در مناطق مختلف با حکم قضایی و یا توافق با مالکان آنها مسدود شد.

 

دهقانی ادامه داد: عمق انسداد مجموع چاه‌های مسدود شده 247 متر بوده که با بسته شدن آنها از برداشت غیرقانونی 200 هزار و 700 مترمکعب آب جلوگیری شده است.

 

وی یادآور شد: عملیات مسدود کردن این چاه‌ها با تلاش کارشناسان حقوقی و دریافت دستور مقام قضایی و به منظور اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی صورت گرفته است.

 

رئیس امور آب شهرستان نهاوند با بیان این‌که با پیگیری‌های صورت گرفته سال گذشته نیز 21 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان با حکم قضایی شناسایی و مسدود شد، تأکید کرد: برداشت بی‌رویه آب در کنار خشکسالی‌های پیاپی در سال‌های گذشته، سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی در منطقه شده که بستن چاه‌های غیرمجاز نقش مؤثری در جلوگیری از تداوم این وضعیت دارد.

 

دهقانی اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارهای حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی، نصب کنتور هوشمند است که در این راستا از 1100 حلقه چاه مجاز در شهرستان 50 درصد به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: روند هوشمندسازی هم چنان با جدیت در سال‌جاری ادامه خواهد داشت و در این راستا نیز سال گذشته 100 حلقه چاه آب مجاز در شهرستان به سیستم کنتور هوشمند مجهز شدند.

 

دهقانی با تأکید بر لزوم نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب اعم از کشاورزی، صنعتی و شرب، گفت: به کسانی که روی چاه‌های آن‌ها کنتور هوشمند نصب نشده باشد هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهیم و آنهایی هم که این کار را انجام ندهند، جریمه شده و چاه‌شان پلمب خواهد شد.

 

رئیس امور آب شهرستان نهاوند به پلمب چاه‌های متخلف مجاز نیز اشاره کرد و یادآور شد: افرادی که از میزان مجوز چاه خود اضافه برداشت داشته باشند، چاه آنها پلمب شده و در صورت فک‌پلمب به دادگاه معرفی خواهند شد.

شناسه خبر 74271