شناسه خبر:74263
1402/7/13 07:44:23

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 21 هزار بهره‌بردار انگور در استان فعالیت دارند و برآورد شده است امسال افزون بر 160 هزار تن از این محصول را تولید کنند.

زاهد حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه برداشت انگور در استان از شهریور آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه دارد، اظهار کرد: با توجه به وضعیت بارندگی و عملیات باغداری انجام شده توسط باغداران و مشاوره انجام شده توسط کارشناسان، پیش‌بینی می‌شود امسال 160 هزار تن از این محصول در استان برداشت شود.

 

وی با بیان اینکه سطح باغات کردستان 56 هزار هکتار است، اظهار کرد: از این میزان بیش از 17 هزار هکتار آن به کشت انگور اختصاص پیدا کرده است.

 

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه بیشترین سطح باغات انگور استان دیم است، اضافه کرد: بیش از 13 هزار و 700 هکتار از باغات انگور استان دیم و مابقی آبی است.

 

حاجی‌میرزایی بیشترین ارقام انگور آبی استان را کشمشی سفید و قرمز، عسکری، فخری و یاقوتی خواند و بیان کرد: مصارف انگور در استان بیشتر به‌صورت تازه‌خوری، سرکه، دوشاب، کشمش و مویز است.

 

وی یادآور شد: بیشترین سطح باغات دیم انگور استان مربوط به شهرستان‌های مریوان، بانه و سروآباد و بیشترین سطح باغات آبی این محصول هم در شهرستان‌های سنندج، بیجار و قروه است.

 

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: شهرستان مریوان با 36 درصد تولید و 27 درصد سطح زیر کشت انگور دیم جایگاه نخست این محصول را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

 

یک میلیون و 220 هزار هکتار زمین کشاورزی در کردستان وجود دارد که از این میزان 56 هزار هکتار آن را باغات تشکیل داده است.

 

کردستان افزون بر تولید محصولات زارعی در تولید محصولات باغی هم چون گردو، گیلاس و انگور دارای رتبه‌های برتر در سطح کشور است.

شناسه خبر 74263