شناسه خبر:74002
1402/7/5 13:15:32

هشت سال دفاع مقدس، گنجینه‌ای از رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و ارزش‌های اخلاقی و انسانی است که تا چندین نسل آینده می‌تواند یک الگو بوده و درس‌های زیادی برای عموم مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان داشته باشد و به‌طور خلاصه می‌توان گفت دفاع مقدس یک کلاس درس برای نسل‌های امروز و فردا است. فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ ایثار، وطن‌دوستی و ازخودگذشتگی است؛ واژه‌هایی که هرکدام معانی و تحلیل‌های زیادی دارند و در جامعه امروز کمبود آن‌ها تاحدودی احساس می‌شود.

هشت سال دفاع مقدس سراسر صحنه‌های زیبا و حماسی بود که در آن حزب، گروه، نژاد و قومیت معنی نداشت و همه برای یک ایران، یک سرزمین و یک پرچم خدمت می‌کردند؛ اختلاف‌ها کم بود و نگاه همه به وحدت، خدمت و تمامیت ارضی بود. منافع جامعه بر همه منیت‌ها و منافع شخصی برتری داشت، امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به این فرهنگ نیاز دارد.

برگزاری کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان، بهانه خوبی برای معرفی فرهنگ دفاع مقدس به جوانان و نوجوانان است؛ نسلی که جنگ را ندیده و شرایط امروز جامعه و بعضی دعواهای زرگری جناح‌ها فکرش را مشغول کرده و دشمن بیرونی با رسانه و فضای مجازی از کم‌کاری‌ها و اختلافات داخلی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده و سعی دارد سبک زندگی را تغییر دهد و نگاه‌ها را به سمت دیگری سوق دهد؛ سرمایه‌های اصلی جامعه که جوانان و نوجوانان هستند، امروز در حوزه هویتی با یک خطر بزرگ مواجه‌اند.

برگزاری کنگره و گرامیداشت فرهنگ دفاع مقدس کمک بزرگی به هویت‌سازی و الگوسازی است؛ باید حماسه‌های بزرگ دفاع مقدس و سرداران گمنام این مرزوبوم به‌خوبی برای نسل‌های امروز و فردا معرفی شود، اگر امروز ما نتوانیم امثال حسن باقری، محمود شهبازی، چیت‌سازیان، علی شمسی‌پور و غیره را به جامعه معرفی کنیم، کوتاهی کرده‌ایم و در برگزاری برنامه‌های فرهنگی موفق نبوده‌ایم.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امروز جامعه، الگوسازی و معرفی هویت ملی و ایرانی ما به نسل‌های امروز و دهه 80 و 90 است که در حوادث اخیر، دشمن به‌شدت در این حوزه ورود پیدا کرده؛ باید مواظب بود که نوجوانان و جوانان ما دچار سردرگمی، بی‌هویتی و قهرمان‌سازی از کارتون‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های خارجی نشوند.

برگزاری کنگره شهدای همدان فرصت خوبی است تا نوجوانان و جوانان با قهرمانان بزرگ و حماسه‌ساز آشنا شوند؛ مدارس و خانواده‌ها باید رشادت‌های هشت سال جنگ تحمیلی و قهرمان‌های بزرگ را به نسل‌های امروزی معرفی کنند تا در جامعه دچار سردرگمی نشوند، جامعه امروز به‌شدت نیازمند الگوسازی است و در حوزه تعلیم و تربیت باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم و دچار روزمرگی نشویم. برگزاری کنگره را فرصتی برای معرفی قهرمانان و بزرگان دفاع مقدس بدانیم و حماسه بزرگ شجاعت و وطن‌دوستی آن روزگاران را برای همه نسل‌ها بازگو کنیم تا به یک فرهنگ در جامعه تبدیل و فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی در جامعه نهادینه شود.

 

شناسه خبر 74002