شناسه خبر:73815
1402/7/1 09:12:23

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: حفظ و ماندگاری فرهنگ اصیل ایرانی نیازمند تدوین و تالیف یک اطلس فرهنگی همراه با و چشم انداز برنامه‌های فرهنگی برای استان با محوریت خرده فرهنگ‌های بومی و محلی است.

حجت الاسلام والمسلمین «اله نورکریمی‌تبار» روز پنجشنبه در نشست هیئت رییسه شورای فرهنگ عمومی استان ایلام با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: فرهنگ عمومی، بومی و محلی نیازمند صیانت همراه با پشتوانه اجرایی و پشتوانه است و مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی افزود: دفاع مقدس با اینکه جزئی از فرهنگ ما است اما وقایع جنگ تحمیلی در استان ایلام مغفول مانده و جای یک فیلم و سریال فاخر با موضوع دفاع مقدس استان ایلام در سینما و تلویزیون ملی خالی مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار ادامه داد: به جایگاه آیت الله حیدری ایلامی به عنوان روحانی مجتهد و نماینده امام راحل در استان که در بسیج عشایر و اقشار مختلف مردم برای مقابله با تجاوز رژیم دشمن نقش اساسی داشت، پرداخته نشده است.

وی به عملیات میمک اشاره کرد و ادامه داد: عملیات میمک در تاریخ دفاع مقدس یک عملیات بی بدیل، شاخص و منحصر به فرد است و به عنوان اولین عملیات پیروزی بخش در جنگ تحمیلی است‌.

امام جمعه ایلام بیان کرد: در این عملیات عشایر برای نخستین بار به صورت خودجوش وارد میدان رزم شدند و با همکاری ارتش و باوجود نیروی کم و تجهیزات اندک و بمباران شیمیایی منطقه توسط عراق به پیروزی رسیدند ولی ابعاد این عملیات بزرگ و با عظمت مغفول مانده است.

وی اربعین را یک فرصت بزرگ برای استان برشمرد و خواستار ارتقای زیرساختی و فرهنگی این حوزه شد و افزود: باتوجه به اینکه استان‌های همجوار ایلام در عراق با فرهنگ استان ایلام نزدیکی و قرابت دارند و ما برای تأثیرگذاری در این استان‌ها نیازمند بودجه‌ هستیم و همچنین کانون فرهنگی مساجد استان برای اشاعه فرهنگ نماز در جامعه نیازمند مساعدت و بودجه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: نامگذاری روزی در تقویم به نام استان ایلام، ثبت آزادسازی مهران و ثبت پیروزی عملیات میمک به عنوان اولین پیروزی ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس به عنوان روز عشایر از مطالبات مردم استان ایلام است.

«علی هوشمند» یادآور شد: ساخت یک فیلم فاخر دفاع مقدس و پیامدهای آن حق مردم استان ایلام است و همچنین به چرایی و رفع آسیب‌های اجتماعی استان باید نگاه ویژه ای شود.

وی ادامه داد: در حوزه جغرافیای فرهنگی با توجه به مشترکات عمیق بین استان ایلام و استان‌های همجوار در خاک عراق، هفته‌های فرهنگی به میزبانی این استان‌ها در عراق و ایلام برگزار شود.

هوشمند خاطرنشان کرد: ایلام یک استان به رغم کوچک بودن سرشار از منابع مختلف اعم از طبیعی، معدنی، گردشگری و مرز و قومیت‌های متنوع است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان، بررسی وضعیت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان، حضور در اختتامیه جشنواره تئاتر طنز استان، عصر روزپنج‌شنبه به استان ایلام سفرکرد.

معاون سیاسی استاندار ایلام گفت: زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان می‌تواند در بخش‌های دیگری مانند اشتغال و اقتصاد استان تاثیر گذار باشد.

محمدسبحان حسنی با اشاره به هفته دفاع مقدس و تقارن آن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: امیدوارم این تقارن برای مردم استان ایلام که مردمی با استقامت و تسلیم ناپذیرند برکاتی داشته باشد.

معاون سیاسی استاندار ایلام بابیان اینکه این ویژگی‌های مردم ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس بوده است به همه نشان داده شد،افزود: مردمان این دیار با جمعیتی کم که دارای طولانی ترین مرز مشترک هستند در طول جنگ تحمیلی با دل و جان از کشور دفاع کرده‌اند.

وی به مشارکت بالای مردم ایلام در انتخابات ریاست جمهوری اشاره داشت و تصریح کرد: همچنین مردمان این دیار بیشترین رای را به دولت سیزدهم داده اند.

حسنی به ظرفیت‌های بالقوه ای استان اشاره کرد و گفت: وجود 420 کیلومتر مرز مشترک با عراق، یکی از این ویژگی‌ها این استان است و دولت طرح‌های مختلفی برای توسعه مرزهای استان دارد که خوشبختانه بخش‌های از این طرح‌ها در استان اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه اربعین یکی از ظرفیت‌های مهم استان ایلام است، تصریح کرد: در اربعین امسال زائران استقبال بیشتر و رضایتمندی خوبی از مرز مهران داشتند.

شناسه خبر 73815