شناسه خبر:73353
1402/6/14 11:46:23
یک استاد دانشگاه گفت:

بومگردی خلاق داشته باشید

سپهرغرب، گروه گردشگری: یک استاد دانشگاه گفت: رشته مدیریت بحران در گردشگری نداریم و به همین دلیل دچار سردرگمی می‌شویم.

روشن بابایی نخستین سمینار ملی آموزشی و تجربه‌های خانه‌های بوم‌گردی گفت: رشته مدیریت بحران در گردشگری نداریم و به همین دلیل دچار سردرگمی می‌شویم. نسخه سازمان جهانی جهانگردی هم برای ایران جواب نمی‌دهد چون دنیا می‌گوید کرونا آمده شما تور را کوچک کنید. ایرانی می‌گوید قبلاً هم کوچک برگزار می‌کردم. پس نسخه‌های ارائه شده متناسب با هر کشور نیست.

وی گفت: امروز وزارت میراث فرهنگی آیین‌نامه جدیدی درباره گردشگری کشاورزی می‌دهد در اجرا دچار مشکل می‌شوید. ما مشابه هیچ یک از اکولوژها را نمی‌توانیم در ایران اجرا کنیم‌. بوم‌گردی یک تشکلی دارد که می‌تواند حرف بزند اعضای این جامعه برای ایجاد ارزش مشترک کنار هم جمع شده اند و در سایه رقابت و رفاقت کار می‌کنند. از دید یونسکو گردشگری فرهنگی انبوه و خلاق را داریم‌.

استاد گردشگری بیان کرد: گردشگری فرهنگی اصولاً از جاذبه فرهنگی به‌وجود می‌آید بحث ما تاریخ و فرهنگ و معماری است. همچنین هسته اولیه برای کار بوم گردی هنر و عناصر اولیه است. پس اگر دنبال گردشگری فرهنگی هستید باید این محورها را دنبال کنید.

بابایی بیان کرد: اگر بتوانید کسب و کاری راه‌اندازی کنید که بابت آن به شما پول بدهند خلاق هستید. اینکه چه محصول و موادی می‌تواند مورد نیاز باشد تفاوت دارد.

وی افزود: در ایران با پدیده خاصی به خاطر بیکاری به دلیل مهاجرت روستایی‌ها رو به رو هستیم ولی بومگردی جلوی آن را می‌گیرد. برخی اوقات شاهدیم اقامتگاه بومگردی ساخته می‌شود آن ساختمان دیگر اقامتگاه سنتی نیست چون تعریف بوم را بهم زده است.

استاد گردشگری ادامه داد: یکی از فرصت‌های مهم بوم گردی‌ها کمک به منطقه حفاظت شده، حفظ و بهبود تنوع زیستی، مبادله فرهنگی، آموزش زیست محیطی و افزایش آگاهی گردشگران است.

بابایی با بیان اینکه اگر قرار است در حوزه بومگردی اتفاقی بیفتد حرف اول و آخر آن را آموزش می‌زند گفت: بومگردی می‌خواهد از محیط طبیعی و جامعه خود حفاظت کند.

وی گفت: سه اصول پایه برای بومگردی در محیط کشاورزی وجود دارد ازجمله داشتن چیزی برای بازدیدکنندگان تا ببینند مثل تورهای آموزشی، تفریحات، جشنواره‌ها و رویدادهای خاص، دوم داشتن چیزی برای آن‌ها تا انجام دهند مثل فعالیت‌های آموزشی خلاقانه یا میوه چینی، سفالگری و غیره و سوم داشتن چیزی برای آن‌ها مثل مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها، سوغات و فروشگاه‌های مزرعه، شکار و ماهیگیری خرید کنند.

استاد گردشگری گفت: پنج راه برای درآمدزایی در گردشگری کشاورزی عبارتند از اول خودچینی در کشاورزی چراکه افراد دوست دارند خودشان میوه بچینند و شما هم نیروی کار رایگان داشته باشید. دوم رویدادهای فصلی گردشگران را جلب می‌کند، سوم، تعطیلات مزرعه یک آرامش منحصر به‌فرد ارائه می‌دهد. چهارم خواب و صبحانه کاملاً می‌تواند سودآور باشد. سوم تورهای آموزشی برند و آموزش شما را می‌سازد.

بابایی با بیان اینکه پیشنهاد بدهید هر سال یک شهری پایتخت جشن‌ها نوروزی برگزار شود گفت: در ایران 50 میلیون کاربر اینترنتی دارید اگر بتوانید کسب و کارهایی ایجاد کنید که آن‌ها مخاطب شما باشند موفق خواهید شد.

وی در توضیح اینکه چطور بومگردی موفق داشته باشیم گفت: یک بومگردی باید از یک فرودگاه بیشتر از یک ساعت فاصله نداشته باشد منابع کافی برای پوشش کمبودهای راه‌اندازی داشته باشد به اقتصاد سبز توجه کند در برند سازی روستا کار کند.

شناسه خبر 73353