شناسه خبر:73254
1402/6/11 16:29:30

سپهرغرب، گروه ایران و جهان: گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین در گزارش جدیدی که به لاهه ارائه می‌َشود، «اسرائیل» را رژیمی آپارتاید دانست و خواستار دستور دادگاه بین‌المللی به ارتش این رژیم برای خروج فوری از کرانه باختری شد.

«مایکل لینک» گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، گزارش جدیدی ارائه کرده که مؤید آن است که «اسرائیل» یک رژیم آپارتاید (نژادپرست) است.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»، قرار است این گزارش، پیش از ارائه در نشست استماع دادگاه بین‌المللی لاهه به کمیسیون مسؤول اعمال حقوق مسلم و غیرقابل تصرف ملت فلسطین در سازمان ملل ارائه شود. لینک در این گزارش، استنتاجات خود را درباره وضعیت کرانه باختری ارائه و تصریح کرده که اشغالگری اسرائیل غیرقانونی است و توصیه کرده که «دادگاه لاهه به ارتش اسرائیل دستور عقب‌نشینی فوری و بدون قید و شرط و همچنین «شهرک نشینان استعماری» را بدهد و همه قوانین تبعیض آمیز را لغو کند و اداره مدنی را حذف کند.

گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، در این گزارش نوشت: اسرائیل قانون بین‌الملل را نقض، اراضی اشغالی را ضمیمه و حقوق مدنی را نقض و نژادپرستی اعمال می‌کند.

این استاد حقوق کانادایی که پس از هفت سال در حال ترک سمت خود است، این گزارش را «یکی از جامع‌ترین گزارش‌ها درباره اشغال، استعمارزدایی و تعیین سرنوشت» توصیف می‌کند که سازمان ملل تاکنون منتشر کرده است. «پدرو لوئیس پدروسو کوئستا» نماینده دائم کوبا در سازمان ملل متحد و از اعضای کمیسیون مسؤول اعمال حقوق مسلم و غیرقابل تصرف ملت فلسطین در سازمان ملل می‌گوید: «این یک روند پاکسازی نژادی است. در اینجا ما طوری رفتار می‌کنیم که انگار معمول است... سازمان ملل درباره آن‌چه در اراضی فلسطینی می‌گذرد، صحبت نمی‌کند، همان‌طور که شورای امنیت نیز درباره آن صحبت نمی‌کند».

پدرسو در ادامه از سفر اخیر «اریک آدامز» شهردار نیویورک به فلسطین اشغالی انتقاد کرد و گفت: «او همیشه در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کند، اما کلمه‌ای درباره انکار حقوق مردم فلسطین بر زبان نمی‌آورد. به نظر می‌رسد که هیچ بهایی برای آن وجود ندارد».

گزارش جدید لینک به مجموعه گزارش‌های اخیر سازمان ملل متحد ضمیمه می‌شود که اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده است. اکتبر گذشته، کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشی را منتشر کرد که اعضای آن نوشتند که در پایان، «زمینه‌های معقولی برای رسیدن به این نتیجه که اشغال سرزمین‌ها توسط اسرائیل غیرقانونی است، وجود دارد». علاوه بر این، «اقدامات اسرائیل طبق قوانین بین‌المللی می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود».

در مارس 2022 نیز کمیسیون ویژه حقوق بشر سازمان ملل در اراضی فلسطین، گزارش مشابهی درباره وضعیت در «اسرائیل« و اراضی اشغالی که موید نژادپرستی رژیم صهیونیستی است، منتشر کرد. جولای گذشته نیز «فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در گزارش ویژه خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل نوشت که فلسطینی‌ها در یک «زندان روباز و زیر نظارت دائم» زندگی می‌کنند.

او اقدامات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی را معادل «جنایت بین‌المللی» دانست و تل‌آویو را به تغییر سیستماتیک کاربری زمین و خلع مالکیت فلسطینی‌ها از زمین‌هایشان متهم و تاکید کرد که اقدامات تل‌آویو نیازمند تحقیقات فوری دادگاه کیفری بین‌المللی است.

آلبانیز اسرائیل را رژیمی سرطانی خواند که زندگی فلسطینی‌ها را حتی خارج از زندان احاطه کرده و در گزارش خود می‌گوید: «اسرائیل در 56 سال گذشته مناطق اشغالی فلسطین را با مجرمانه کردن حقوق اساسی و زندانی کردن جمع بسیاری از مردم اداره کرده است».

این گزارش‌ها درباره ماهیت آپارتاید رژیم صهیونیستی در حالی منتشر می‌شود که اذعان به آن، مسبوق به سابقه است و حتی در نشست دوربان پیش از حادثه 11 سپتامبر 2001 نیز این رژیم به عنوان ساختاری آپارتایدی شناخته شد و بر مقابله با آن تاکید شده بود.

شناسه خبر 73254