شناسه خبر:73234
1402/6/11 12:49:17

در پی گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هایاشیمی رازی مشخص شد این شرکت توانسته با تولید موم صنعتی قالب‌گیری به نخستین تولیدکننده این محصول در آسیا تبدیل شده و پاسخگوی نیاز حساس‌ترین صنایع کشور ازجمله صنایع نظامی، نیروگاهی و هواپیمایی باشد.

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی مهوش :آنچه مسلم است اینکه طی یک دهه گذشته تأکیدات رهبر معظم انقلاب، زمینه‌ساز توجه به نقش نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در پیشرفت و اقتدار کشور شده است، اکنون در شرایطی هستیم که ارزش دانش و فناوری را به‌ویژه در حوزه دفاعی درک کرده‌ایم و به اهمیت آن باور داریم.

به گونه‌ای که طبق آخرین آمار در حال حاضر به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیش از 800 شرکت دانش‌بنیان توانمند در حوزه دفاعی فعالیت دارند حال آنکه باید میدان لازم برای توسعه و تضمین خرید محصولات دانش‌بنیان از سوی بخش دفاعی به این شرکت‌ها داده شود.

بر این اساس با توجه به اهمیت این موضوع برآن شدیم تا با مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق در حوزه تولیدات صنعتی و دفاعی که کار خود را از پارک علم و فناوری استان کرمانشاه آغاز کرده گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مهدی روشنی با بیان اینکه فعالیت خود را سال 95 از طریق پارک و علم و فناوری کرمانشاه آغاز کردیم، گفت: هسته اصلی گروه ما را دانشجویان دکتری شیمی تشکیل داده بود.

وی با تأکید بر اینکه این شرکت در آن سال‌ها تولید یک محصول خاص پرکاربرد در صنایع نیروگاهی، دفاعی و خودروسازی را بنا به نیاز بازار شناسایی کرد و به‌عنوان یک ایده در دستور کار این هسته فناور قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در گام نخست، اقدام به تولید یک نمونه اولیه کردیم خاطرنشان کرد: بعد از آن بنا به کیفیت بالای محصول و یکه‌تازی آن در عرصه ملی و حتی منطقه‌ای در جشنواره‌های علمی معتبر حائز رتبه برتر شدیم که ازجمله این جشنواره‌ها می‌توان به جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی، جشنواره خوارزمی و بنیاد نخبگان اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هایاشیمی رازی با تأکید بر اینکه بعد از کسب این عناوین و گذشتن از مرحله چکش‌کاری طرح، نسبت به بررسی بازار اقدام کرده و متوجه شدیم که خوشبختانه برای خرید محصول کشش لازم وجود دارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس با راه‌اندازی نخستین خط تولید با حجم کم، به تولید این محصول اقدام کردیم.

روشنی با بیان اینکه بعد از مدت کوتاه بنا به افزایش درخواست نسبت به راه‌اندازی خط تولید صنعتی اقدام کردیم، تشریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ کشور همچون مپنا، وزارت دفاع و سایر شرکت‌های تیک جزو مشتریان اصلی ما هستند.

وی با اشاره به فناوری به کار رفته در تولید این محصول اذعان کرد: محصولی که ما تولید می‌کنیم یک نوع نانوکامپوزیت بسیار‌ های‌تک است که در دنیا تنها سه کشور آمریکا، آلمان و انگلیس در عرصه تولید این محصول وارد شده‌اند.

این فناور جوان کرمانشاهی، ادامه داد: اهمیت تولید این محصول وقتی دوچندان می‌شود که بنا به تحریم، امکان واردات این محصول به کشور وجود ندارد زیرا مصرف این محصول دومنظوره است زیرا هم کاربردهای نیروگاهی و صنعتی دارد و هم میتوان از آن در مباحث نظامی بهره برد؛ بنابراین به لحاظ صنعتی برای کشور تولید داخلی و بومی این محصول بسیار حائز اهمیت است.

روشنی با تأکید بر اینکه همواره توصیه من به دوستانم این است که قبل از شروع به تولید محصول در بدو امر باید نسبت به شناخت بازار اقدام کنند، تشریح کرد: این شرکت با بهره‌گیری از دانش روز ضمن اجرای صحیح مأموریت و برنامه‌های خود با درک درست از فرصت‌های محیطی نیازهای جامعه و ضرورت‌های بین‌المللی به شکل فعال و مؤثر نه‌تنها به تغییرات محیط پاسخ می‌دهد بلکه به خلق آن‌ها نیز می‌پردازد به گونه‌ای که تأمین و تولید انواع موم‌های قالب‌گیری و کامپوزیت‌های پلیمری متناسب با نیاز کشور جزو اهداف چشم‌انداز این شرکت خواهد بود.

وی با بیان اینکه موم صنعتی قالب‌گیری یک نوع نانوکامپوزیت است که برای ساخت قطعات حساس در صنایع نظامی، هواپیمایی و نیروگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در حقیقت با استفاده از این نانوکامپوزیت ابتدا قالب قطعات حساس ساخته و سپس با استفاده از این قالب، قطعات فلزی آن‌ها تولید می‌شود.

وی با اشاره به مشابهت کیفیت این محصول با نمونه‌های خارجی آن، گفت: مزیت مهم این محصول داخلی قیمت پایین آن است، خوشبختانه تمام مواد اولیه در داخل تولید می‌شود، همچنین هلدینگ نفتی OTCC از مشتریان ما هستند که برای ساخت پره‌های توربین از محصولات ما استفاده می‌کنند.

این جوان نخبه کرمانشاهی با بیان اینکه در حال حاضر این شرکت توانسته برای 35 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی کند تشریح کرد: با توجه به اینکه محصول کاربردهای دوگانه دارد، میزان کاربرد آن در داخل کشور بسیار بالاست بنابراین هنوز میزان تولید ما با میزان نیاز بازار همخوانی ندارد پس تمام تولیدات در صنایع داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روشنی با تأکید بر اینکه این محصول نمونه مشابه در کشورهای خاورمیانه ندارد ابراز کرد: در خصوص حمایت‌ها از سوی پارک باید بگویم حمایت این نهاد به دو گونه است؛ نخست حمایت‌های مالی است که بنا به شرایط حاکم بر فضای اقتصادی این بخش بسیار ناچیز است اما به لحاظ حمایت در عرصه پیشبرد مباحث اداری همچون دریافت کارت بازرگانی کمک‌هایی که پارک به فعالان این عرصه می‌کند را می‌توان بسیار ارزنده قلمداد کرد زیرا به طور عادی طی کردن چنین فرایندهایی با دشواری بسیار همراه است.

وی با تأکید بر اینکه البته با تبدیل شدن شرکت‌های فناور به شرکت‌های دانش‌بنیان یقیناً میزان حمایت‌های مالی از سوی صندوق شکوفایی معاونت ریاست جمهوری بسیار چشم‌گیرتر است، گفت: در صورت فراهم شدن بستر به فکر توسعه فعالیت و داشتن برنامه برای صادرات محصول هستیم.

وی اذعان کرد: در حال حاضر این شرکت در 6 گرید موم مورد نیاز در بخش‌های مهم صنعتی و نظامی را تولید می‌کند و یقیناً در صورت برنامه‌ریزی و فراهم بودن شرایط می‌توان نسبت به تولید بیشتر در گریدهای دیگر نیز اقدام کرد.

این کارآفرین تأکید کرد: ورود این عرصه‌ها بنا به نیاز بازار و تقاضا می‌تواند انگیزه‌ای برای جلوگیری از خروج افراد نخبه به کشور باشد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد غربی‌ها سال‌هاست در بوق و کرنا کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران دچار (فرار مغزها) شده اما پویایی و فعال‌سازی نقش نخبگان ایرانی داخل و خارج در پیشرفت علم و فناوری کشور روز به روز، دروغ بزرگ آن‌ها را نمایانتر می‌کند. به طوری که عده‌ای از فناوران و نخبگان جوان در کشور شرکت‌های فناور راه انداخته‌اند یا در مراکز علمی و پژوهشی مشغول شده‌ و سرمایه‌های قابل توجهی را نیز جلب کرده‌اند.

نکته مهم دیگر اینکه ما از سال‌های مصرف‌کنندگی و واردکنندگی، کامل خود را جدا کرده‌ایم و این روزها در صادرات محصولات فناورانه به خارج، حرف برای گفتن داریم.

ارتقای جایگاه و سهم ایران از بازار جهانی محصولات دانش‌بنیان و فناورانه چیزی نیست که غربی‌ها بخواهند به سادگی بر آن چشم ببندند، به گونه‌ای که طبق آخرین آمار صادرات این محصولات به حدود 430 میلیون دلار رسیده که با توجه به شتاب و جهش فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، قابل پیش‌بینی است که در سال‌های آینده، این مبلغ به‌صورت تصاعدی و چشمگیر افزایش پیدا کند و قدرت استقلال و ما می‌توانیم ایرانیان را بیش از پیش به رخ جهانیان بکشاند.

البته وجود مشکلات قابل انکار نیست و یقیناً مشکلات اقتصادی و نابسامانی را هم نمی‌شود نادیده گرفت اما آنچه مسلم است اینکه در هر تغییری، ابتدا مشکلاتی به‌وجود می‌آید و موانعی سر بر می‌آورند اما آنچه حائز اهمیت است اینکه گرچه تحریم‌ها ظالمانه است و سرعتگیر؛ اما اعتماد به‌نفس و خوداتکایی ما را بالا برده و قویترمان کردند و در عین حال محدودیت‌ها و خلاقیتمان را بروز دادند و همچنین ما را در نیاز به توانمندی مستحکم‌تر و بانشاط‌تر ساخته است.

 

شناسه خبر 73234