شناسه خبر:73148
1402/6/9 08:45:01

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: نویسنده و شاعر حوزه ادبیات کودک و نوجوان خطاب به نویسندگان و شعرای تازه‌کار این عرصه، گفت: انتقاد از ما به‌منزله دریافت تجربیات منتقدان است و شعرا و صاحبان قلم برای ماندگاری در ذهن و ضمیر جامعه هدف باید انتقادپذیر باشند.

افسانه شعبان‌نژاد روز سه‌شنبه در حاشیه رونمایی از آثار ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل اظهار کرد: 600 اثر شامل رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه، بازنویسی قصه‌های کهن و اساطیری و ترجمه برخی داستان‌های خارجی تاکنون از من چاپ و نشر شده است.

وی ادامه داد: چند کتاب دیگر نیز در دست تهیه دارم و اغلب مضامین و سوژه‌های شعر برای کودک و نوجوان را از محیط کار و زندگی به‌دست می‌آورم و از سال 60 در حوزه ادبیات کودک کار می‌کنم، اما فعالیت حرفه‌ای من به‌عنوان نویسنده و شاعر کودک و نوجوان از سال 64 آغاز شده است.

وی افزود: ابتدا با مجله کیهان بچه‌ها همکاری می‌کردم و اغلب آثارم در آن نشریه چاپ می‌شد و برخی شعرهایم را از کرمان برای استادم مصطفی رحمان‌دوست می‌فرستادم و ایشان ضمن تشویق به من می‌گفتند روح لطیف و کودکانه‌ای در وجودم هست و باید ادبیات حوزه کودک و نوجوان را ادامه دهم.

شعبان‌نژاد گفت: با ترغیب‌ها و راهنمایی‌های استاد رحمان‌دوست به این مسیر ادامه دادم و بعدها با نویسندگان خوب دیگری همچون جعفر ابراهیمی، بیوک ملکی و شعبانی آشنا شدم.

نویسنده و شاعر حوزه ادبیات کودک و نوجوان تصریح کرد: خوشبختانه شعر کودک و نوجوان در کشور پویا است و استعدادهای خوب این عرصه قابل شکوفایی هستند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح کشور برای رشد کودکان و نوجوانان خلاق تأثیر زیادی دارد.

   شاعران بزرگ کودک و نوجوان عضو کانون پرورش فکری بوده‌اند

او ادامه داد: شاعران بزرگی که برای ادبیات کودک و نوجوان کار می‌کنند، روزگاری عضو کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده‌اند و بچه‌ها از اینکه امری یا موضوعی به‌طور مستقیم به آن‌ها گفته شود، لذت نمی‌برند، اما همه‌چیز را در قالب و فضای شعر و داستان قبول می‌کنند و فضای بین بزرگ‌ترها و بچه‌ها را ادبیات تلطیف می‌کند.

وی با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا به استان‌های مختلف سفر کرده و در جمع کودکان و نوجوانان کانون‌های پرورش فکری قرار می‌گرفتم، گفت: بعد از کرونا نخستین سفرم به یکی از مناطق تهران بوده و امروز در دومین سفر در جمع پُرشور کودکان و نوجوانان اردبیلی هستم.

شعبان‌نژاد نقش کتابخانه‌ها را در بالندگی ادبی و هنری کودکان و نوجوانان بسیار مهم دانست و از مسئولان خواست با توسعه و تقویت کتابخانه‌ها جهت رشد فکری و شکوفایی استعدادهای کودک و نوجوان، بیشتر تلاش کنند.

شناسه خبر 73148