شناسه خبر:73017
1402/6/6 10:06:58

در این گزارش به شگرد دلالان خودرو در مراکز خرید و فروش و پارکینگ‌های واسطه‌ای پرداخته‌ایم. همچنین به ترفندهای آنها برای خرید و فروش خودروی صفر نیز اشاره کرده‌ایم که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید.

ثبات نرخ ارز باعث شده تا بازارهای دیگر نیز از حالت سرمایه‌ای خارج و به یک بازار مصرفی تبدیل شوند. در این میان برخی دلالان که از ثبات ارزی گلایه‌مند هستند برای بخش‌هایی مانند خودرو دست به قیمت‌سازی می‌زنند. به‌طوری‌که کالاها اکنون به‌جای قیمت واقعی با نرخ بالاتری به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند و دلیل اصلی آن هم حضور دلالان در بازار است.

در این گزارش روزنامه جام جم به شگرد دلالان خودرو در مراکز خرید و فروش و پارکینگ‌های واسطه‌ای پرداخته‌. همچنین به ترفندهای آنها برای خرید و فروش خودروی صفر نیز اشاره شده که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید.

خودرو یکی از کالاهای مصرفی است که طی چند سال گذشته به‌دلیل نوسانات ارزی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. اختلاف قیمت کارخانه و بازار باعث شد دلالان زیادی وارد بازار خودرو شوند و اکنون که وزارت صمت طرح یکپارچه خودرو را اجرا کرده و نرخ برخی خودروها تعدیل شده آنها از ترفندهای جدیدی استفاده می‌کنند.

اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد برخی خودروها آن‌قدر کاهش یافته که دیگر مورد توجه واسطه‌گران نیست و جذابیتی برای آنها ندارد. این افراد سعی کردند به بازار خودروهای پرتقاضای صفر و دست‌دوم رو بیاورند.

برای پیگیری این موضوع به معروف‌ترین مرکز خرید و فروش خودرو در چیتگر مراجعه کردیم. یکی از خبرنگاران در نقش خریدار و خبرنگار دیگری در نقش فروشنده وارد این پارکینگ شدند تا از چند و چون ماجرا باخبر شوند.

در زمان مراجعه افراد زیادی مقابل ورودی پارکینگ ایستاده بودند که خود را خریدار معرفی می‌کردند. قیمت‌هایی که برای خرید رد و بدل می‌شد بسیار پایین‌تر از نرخ واقعی بود اما مدل‌های مشابه در داخل پارکینگ اصلی تفاوت حدود 50 میلیون تومانی داشتند.

بررسی میدانی از این مرکز نشان داد خودروهایی که در داخل پارکینگ با قیمت بالاتر فروخته می‌شوند متعلق به همین دلالان است و با افراد خارج از مرکز در ارتباط هستند.

درواقع دلالان اجازه ارتباط مستقیم خریدار و فروشنده واقعی را نمی‌دهند. به این صورت که اگر کسی برای خرید به آن مرکز مراجعه کرده باشد خودرو زودتر به آنها معرفی و معامله می‌شود و اگر فردی برای فروش وارد شود همه افراد در یک بازه مشخص قیمت را تعیین می‌کنند.

درواقع دلالان، نمایشی دروغین راه می‌اندازند. برخی از دوستان دلالان در نقش خریدار با پیشنهاد قیمت بالاتر بیان می‌کنند خودرو از نظر قیمت و فنی بسیار مطلوب است.

یک اقدام دیگر دلالان آن است که برای خودروهای متعلق به گروه خودشان جمع می‌شوند و تبلیغ می‌کنند اما برای خودروهای شخصی مراجعه‌ای ندارند و وانمود می‌کنند از دیگر محصولات برتر نیست.

کارشناسان تقلبی

برخی افراد هستند که در پارکینگ‌های خرید و فروش خودرو نقش کارشناس را دارند و برای خودروهایی که قصد خرید دارند ایراد می‌تراشند و برای خودروهایی که می‌خواهند بفروشند تبلیغ می‌کنند. ترفند اصلی این افراد جلب اعتماد است.

همچنین تعمیرکاران جعلی با بیان اصطلاحات تخصصی نیز اقدام به جلب‌توجه می‌کنند. آنها سعی می‌کنند توجه افراد به لوازم‌جانبی نصب‌شده جلب شود تا بخش‌های اصلی؛ از سپر و صندلی و روکش گرفته تا سیستم صوتی.

ورود به گروه دلالان، 30 میلیون تومان

دلالان در پارکینگ‌های مختلف حضور گسترده دارند و سؤال این است که چگونه آنها تا این حد هماهنگ هستند؟ نکته قابل‌توجه اینجاست که سود حاصل از فروش خودرو در پایان روز بین همه اعضا تقسیم می‌شود.

درآمد آنها روزانه بین 50 تا 200میلیون تومان است. اگر فرد جدیدی قصد ورود به گروه دلالان را داشته باشد باید 30میلیون تومان به رئیس هرم بپردازد که این هزینه برای یک ماه است. درواقع روزی یک‌میلیون تومان بابت هزینه ورود به گروه.

نکته قابل‌توجه اینجاست افرادی که برای ورود به گروه دلالان حاضر به پرداخت روزی یک‌میلیون هستند درآمدشان از کدام محل تامین می‌شود؟ اختلاف قیمت خودروهایی که توسط این افراد خرید و فروش می‌شود حدود 50 تا 70 میلیون تومان است.

آنها در هفته حداقل روزی چهار معامله انجام می‌دهند و اگر در یک هفته نتوانند قراردادی به نتیجه برسانند از این گروه خارج می‌شوند. آنها در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور فعال و گسترده دارند.

به این صورت که صفحه اول تا سوم سایت‌های خرید و فروش مانند باما، شیپور و دیوار را با آگهی‌های مختلف پر می‌کنند تا قیمت‌گذاری در اختیار خودشان باشد.

به نظر می‌رسد شهرداری، سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت اسناد کشور و اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو باید همکاری گسترده‌ای داشته‌باشند تا راه فرار دلالان بسته شود.

 

 

شناسه خبر 73017